דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דו"ח השכר / כל הנתונים על עובדי המדינה ועל האופן בו הם מגיעים למקום עבודתם

מחקר שערך אגף השכר במשרד האוצר מראה כי עובדי המדינה נוטים לנסוע זמן ארוך מהממוצע בדרכם לעבודתם, 25 ק"מ לעומת 18 ק"מ, אך בעבור 40% מהם מעבר לתחבורה ציבורית עשוי לקצר את הנסיעה או להאריכה אך במעט

פקקים על כביש 5 (משה שי / פלאש90)
פקקים על כביש 5 (משה שי / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי המדינה ובתי החולים הממשלתיים נוסעים בממוצע 24 ק"מ ממקום מגוריהם למקום עבודתם, ומבלים כ-35 דקות בממוצע בנסיעה ברכב פרטי או 51 דקות בתחבורה ציבורית. כך עולה ממחקר ייחודי שביצע אגף השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר והוצג לראשונה בדו"ח השכר שפורסם היום (שני).

עם זאת, עבור כ-40% מהעובדים, בייחוד כאלו המתגוררים במישור החוף בנגישות לרכבת או בירושלים בקרבת הרכבת הקלה, מעבר לתחבורה ציבורית צפוי להאריך את זמני הנסיעה בפחות מ-10 דקות, או אף לקצר אותה. באגף מעוניינים לבחון האם ניתן למצוא תמרוץ לנסיעה בתחבורה ציבורית במטרה להקל על העומס בכבישים. הקלה כזו צפויה לשפר את פריון העבודה במשק ואת איכות ורווחת החיים של כלל תושבי המדינה.

בכמה זמן תאריך תחבורה ציבורית את הנסיעה ביחס לרכב פרטי בשעות העומס (מתוך דו"ח שירות המדינה)
בכמה זמן תאריך תחבורה ציבורית את הנסיעה ביחס לרכב פרטי בשעות העומס (מתוך דו"ח שירות המדינה)

בעוד שהעובדים בתל אביב נוסעים חצי שעה בממוצע לעבודתם כשהכבישים זורמים – בשעות העומס ייקח להם 50 דקות להגיע לעבודתם וממנה. סוגיה זו הייתה מקור בשנים האחרונות למספר סכסוכי עבודה בקריית הממשלה בתל אביב, שם על פי עדויות העובדים עשוי העומס להביא לכך שרק היציאה מהחניון עורכת לעיתים לא פחות מ-40 דקות. בירושלים מעלים הפקקים את משך הזמן שמבלים עובדים על הכביש מ-35 ל-43 דקות. מרבית משרדי הממשלה, מציין האוצר, ממוקמים באזורים שהם בעלי גישה נוחה לתחבורה ציבורית מחד, ורוויים בפקקים מאידך.

כ-34% מעובדי המדינה ובתי החולים הממשלתיים אינם מתגוררים בעיר בה הם עובדים ואף לא בערים סמוכות. בערי המרכז, עובדים רבים יותר גרים מחוץ לעיר. עובדים ה'יוממים' בירושלים, כלומר עובדים בעיר ומתגוררים מחוצה לה, נוסעים 49 ק"מ בממוצע לעבודה, לעומתם נוסעים עובדים היוממים בתל אביב 29 ק"מ בממוצע. עם זאת, בשעות הפקקים יבלו היוממים בתל אביב כשעה בנסיעה (לעומת חצי שעה בשעות הנוחות), בעוד עבור היוממים בירושלים מדובר בתוספת של רבע שעה נסיעה.

בממוצע, נוסעים גברים בשירות המדינה פי 1.5 יותר מהנשים. ייתכן והדבר נובע מהנורמה החברתית על פיה יותר נשים נמצאות עם הילדים בשעות אחר הצהרים – נורמה שמשפיעה גם על היקף השעות הנוספות הפחות שנשים מבצעות המהווה חלק מפערי השכר המגדריים.

המחקר מעלה גם כי עובדים צעירים נוסעים מרחק גדול יותר לעבודה מעובדים מבוגרים, ועובדים בעלי שכר גבוה מרחק גדול מעובדים בעלי שכר נמוך מהממוצע. הסבר אפשרי לכך הוא בעלויות הגבוהות יותר למגורים בערים הגדולות. ייתכן גם שעובדים צעירים מוכנים להקריב זמן רב יותר לצורך נסיעה כיוון שהם רואים בעבודה בשירות המדינה הזדמנות לפיתוח הקריירה המקצועית שלהם.

(מתוך דו"ח שירות המדינה)
(מתוך דו"ח שירות המדינה)

לפי ניתוח בנק ישראל על נתוני הסקר החברתי של הלמ"ס מרחק הנסיעה הממוצע לעבודה עבור כלל השכירים בישראל הוא 18 ק"מ. הסבר אפשרי לכך שעובדי משרדי הממשלה נוסעים מרחקים גדולים יותר בממוצע לעבודתם הוא מיקומם של המשרדים במספר אזורים מרוכזים יחסית. ייתכן שגם העובדה שהשכר בשירות המדינה גבוה מהשכר הממוצע תורמת לכך שהעובדים מוכנים לנסוע למרחקים גדולים יותר.

הניתוח התבסס על נתוני אמת בכבישים, כשהוא אומד את מרחקי וזמני הנסיעה של כ-65 אלף עובדי משרדי הממשלה ומערכת הבריאות הממשלתית. ברכב פרטי מול תחבורה ציבורית הערכת זמן הנסיעה של העובדים נעשתה באמצעות אלגוריתם חדשני שפותח באגף השכר בפלטפורמת Google API המאפשר לדלות זמני נסיעה בשקלול פרמטרים שונים כגון כלי התחבורה, שעת הנסיעה ובחירת מסלול אופטימלי. המחקר איננו כולל פילוח של הרגלי הנסיעה של העובדים בפועל, ובדיקה של שיעור והיקף השימוש בפועל ברכבים פרטיים על פני תחבורה ציבורית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!