דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

העיקר הבריאות / בתי החולים המצטיינים: מעייני הישועה ובני ציון, עם ציון של 85%

משרד הבריאות ערך סקר שלישי הבוחן את חווית הטיפול בבתי החולים השונים | באופן כללי בתי החולים הגדולים זוכים בדרך כלל לציון גבוה יותר | המשתפר: ביה"ח קפלן ברחובות

חדרי המיון המצטיינים: מעייני הישועה בבני ברק (משמאל) ובני ציון בחיפה (Gellerj/ ויקימדיה | ד"ר אבישי טייכר, מתוך וויקיפיקי)
חדרי המיון המצטיינים: מעייני הישועה בבני ברק (משמאל) ובני ציון בחיפה (Gellerj/ ויקימדיה | ד"ר אבישי טייכר, מתוך וויקיפיקי)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

בבתי החולים מעייני הישועה בבני ברק ובני ציון והכרמל בחיפה, הנחשבים לבתי חולים קטנים, נרשמה חווית הטיפול הטובה ביותר (85%) – כך עולה מסקר שמפרסם הבוקר (שלישי) משרד הבריאות. למרות זאת, ניכר שמרכזי העל (בתי החולים הגדולים) זוכים באופן גורף לציון גבוה יותר בסקר הנוכחי שנערך בקיץ 2018, אך הפער ביניהם לבין בתי החולים הקטנים מצטמצם ביחס לסקרים קודמים שנערכו.

מחלקה פנימית בבית חולים. (ללא קרדיט)
מחלקה פנימית בבית חולים. (ללא קרדיט)

זו הפעם השלישית בסך הכל שמשרד הבריאות מפרסם סקר חווית מטופל, וזאת בזמן שהעיסוק התקשורתי והציבורי באחרונה בתחום הבריאות גבוה בהרבה מהרגיל. תכניות תחקיר מוקדשות כולן לנושא, איגודי רופאים נאבקים למען יותר משאבים והרשת מוצפת באזכורים ל"זקנה במסדרון". זה לא קורה סתם: מערכת הבריאות נמצאת בשלב קריטי – קצב ההזדקנות נוסק, הטכנולוגיות משתפרות ומתייקרות וההשקעה בה עודנה מזדחלת.

הסקר נערך בפורמט של שאלון שניתן למטופלים זמן קצר לאחר שאושפזו בבתי החולים, כשמכל מוסד נלקח מספר זהה של משיבים (500). בסך הכל, רואיינו כ-11,000 מטופלים ב-26 בתי חולים, כשאחוז ההיענות עומד על 50%. הם נדרשו לערוך דירוג של שביעות רצונם בהתאם לשאלות שנשאלו, ומכאן הציון האחוזי המופיע בסקר. יצוין גם שהסקר נערך בקיץ, עונה שבה בתי החולים בתפוסה יחסית נוחה. 

בתי החולים שקיבלו את הציון הכללי המשוקלל הנמוך ביותר הם אסף הרופא בצריפין ולניאדו בנתניה (76%). יחד עם זאת, יצוין שלניאדו עלה ב-7% מהסקר הקודם שנערך ב-2016 בעוד הציון של אסף הרופא נותר זהה. את הקפיצה הגדולה ביותר רשם בית החולים קפלן ברחובות עם זינוק של 10% ל-80% בסקר הנוכחי, כשגם המרכז הרפואי בנהריה רשם קפיצה מרשימה של 9%, מה שמציב אותו ב-82% בסך הכל. אף בית חולים לא חווה צניחה, אולם כמה מהם קיבלו ציון דומה לסקר הקודם.

המחלקה הפנימית בבית החולים קפלן (צילום: ספי קרופסקי)
המחלקה הפנימית בבית החולים קפלן (צילום: ספי קרופסקי)

לפחות לפי הסקר של משרד הבריאות, ניכר שהמטופלים מרוצים כיום באופן כללי קצת יותר מכפי שהיו בשנת 2016- 81% הפעם לעומת 77% אז. חלה גם עלייה קלה בשביעות המטופלים שאושפזו במחלקות הפנימיות, שעניינם עלה באחרונה לכותרות בשל קמפיין איגוד הפנימאים על התנאים בהם. המאושפזים בכלל הפנימיות דירגו את החוויה עם ציון משוקלל של 73% בסקר הנוכחי, כשבקודם 69%. ועדיין, ציון הפנימיות נמוך ביחס למחלקות האחרות בבתי החולים.

אחות ואח מדברים עם אחד המטופלים בבית החולים הדסה עין כרם, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
אחות ואח מדברים עם אחד המטופלים בבית החולים הדסה עין כרם, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

אגב, בסקר הנוכחי מדווח כי כעשירית מהמטופלים שרואיינו אושפזו במסדרון במהלך כל האשפוז או חלקו. עוד לפיו, שיעור השוכבים במסדרון גבוהים יותר בבתי חולים גדולים יותר, במרכז הארץ, במחלקות פנימיות במיוחד, בקרב גילאי 18-34. באופן טבעי, חווית המטופל נגרעת בצורה משמעותית בעת אשפוז מסדרון – פערים של 10% עד 18% בציונים בין מי שאושפז במסדרון למי שלא.

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן מסר עם פרסום הסקר כי "יש דברים שאנחנו רואים תוצאות הרבה יותר טובות משנים עברו,  השיפור משקף את הפעילות המשמעותית שמבוצעת בבתי החולים לקידום הנושא ואת המחויבות של הצוותים הרפואיים". מנכ"ל המשרד, מר משה בר סימן טוב, הוסיף כי "השיפור המשמעותי בתוצאות סקר חווית המטופל ממחיש את הפעילות המשמעותית המבוצעת על ידי בתי החולים להטמעת תפיסת המטופל במרכז, אותה מרגישים מאות אלפי מטופלים. אנו גאים בצוותים המטפלים בבתי החולים בכל רחבי הארץ". 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!