דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

העוקץ הליטאי / הסתיימו משפטי 'העוקץ הליטאי' בהרשעתה של הנאשמת יבגניה מוררו

בפרשה בה נפגעו 250 קשישים ישראלים ונסחטו במרמה שני מיליון שקלים | כלל הנאשמים נידונו לעונשי מאסר בפועל ו"שילמו סכומי כסף גדולים למתלוננים על מנת להשיב את דמי הסחיטה"

קשיש. למצולם אין קשר לפרשה (צילום: פלאש 90)
קשיש. למצולם אין קשר לפרשה (צילום: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פרשת "העוקץ הליטאי", במהלכה נחקרה רשת מרמה ועושק של קשישים ישראלים דוברי רוסית, הגיעה אתמול (ראשון) לסיומה. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר 27 חודשי מאסר על הנאשמת האחרונה בפרשה.

פרשת "העוקץ הליטאי" הינה מהגדולות שנחשפו בישראל. בפרשה נפגעו לא פחות מ-250 קשישים, חלקם אף בני למעלה מ-90. הקשישים כולם הינם עולי חבר העמים דוברי רוסית, שהתגוררו בכל רחבי הארץ.

החל מפברואר 2016, הוגשו בפרשה כתבי אישום כנגד עשרה נאשמים – חלקם אזרחי ליטא שהגיעו ארצה על מנת לעשוק את הקשישים, וחלקם אזרחים ישראלים ששיתפו פעולה עם אותם ליטאים ופגעו בקשישים.

הנאשמים בפרשה פעלו באופן שיטתי, הטילו אימה ופחד על הקשישים, וסחטו מהם באיומים כשני מיליון שקלים. בתיק זה נשמעו הוכחות וקשישים רבים הובאו למסירת עדות בבית המשפט. חלק מהקשישים, שמצבם הבריאותי לא אפשר את הגעתם, השמיעו את עדותם דרך וידאו, באמצעות פרקליט שהגיע לביתם, על מנת להעניק להם את יומם בבית המשפט.

שיטת העוקץ מתוארת על ידי הפרקליטות באופן הבא: בין השנים 2015-2017, פעלו הנאשמים להשגת פרטים אישיים של הקשישים: שמותיהם, מספרי הטלפון בבתיהם, ועיר מגוריהם. לאחר השגת הפרטים, הליטאים שהפעילו את רשת העוקץ התקשרו לבתיהם של הקשישים, שוחחו עמם בשפה הרוסית, והציגו עצמם בכזב כעורכי דין או כרופאים. הליטאים הציגו בפני הקשישים מצג שווא לפיו אחד מקרובי משפחתם היה מעורב בתאונה בה הוא עצמו נפגע, וטענו שאותו קרוב משפחה נמצא כעת בבית חולים, מקבל טיפול רפואי ולכן אינו יכול לדבר באופן ברור.

כמו כן, הוצג לקשישים מצג שווא לפיו קרוב משפחתם פגע באדם נוסף באופן חמור, ושהאחר זקוק לניתוח בהול שעלותו מסתכמת בעשרות ואף במאות אלפי שקלים או דולרים. בחלק מהמקרים נמסר לקשישים שבני משפחתו של הנפגע רוצים להגיש תלונה במשטרה כנגד קרובי המשפחה של הקשישים, וכן תביעה אזרחית בסכומי עתק. על מנת להגביר את האימה, טענו בכזב בפני הקשישים והמתלוננים האחרים שבעקבות אותה תלונה במשטרה קרוב משפחתם ייאסר למשך מספר שנים.

כדי להניע את הקשישים לתת את כספם – טענו בפניהם בכזב, שהם נמצאים בקשר עם קרובי המשפחה של האדם שנפגע, וכן שהם יכולים לייצג את הקשישים וקרוביהם, וביכולתם של הקשישים להציל את קרוב משפחתם מתלונה במשטרה, ממאסר ותשלום סכומי עתק כאמור, אם ימסרו לנציג שישלח אליהם כסף מזומן.

כתוצאה מאותה מסכת איומים ושקרים, מסרו הקשישים לנאשמים סכומי כסף גדולים. את כספי הסחיטה, חילקו ביניהם הנאשמים ואחרים בחו"ל.

עוד ציינו בפרקליטות כי הכסף שמסרו הקשישים לנאשמים היה לעיתים מקצבאות שונות אותן קיבלו או מחסכונות שנאספו בעמל רב במשך שנים ארוכות, כאשר חלק מהכסף היה מיועד לקיום יומיומי ואף הוחזק על ידי הקשישים למימון הוצאות קבורתם. במספר מקרים הקשישים אף נאלצו להלוות סכומי כסף גדולים ממכריהם על מנת לשלם לסוחטים.

בפרקליטות מציינים עוד כי "כתוצאה ממעשיהם של הנאשמים נגרמו לקשישים, למתלוננים האחרים, ולקרובי משפחתם, פגיעה כלכלית, עגמת נפש ולחץ נפשי שלעיתים החמיר את מצבם הבריאותי הרעוע ממילא".

עשרת הנאשמים בתיק הורשעו, כל אחד לפי חלקו, בביצוע מאות עבירות של סחיטה באיומים. שני הנאשמים המרכזיים בפרשה, דימיטרי אנטונוב ודמיטרי קדיוליץ, נידונו לעונשי מאסר של 7.5 שנים ו-6.5 שנים, ושילמו פיצוי כולל למתלוננים בסך של 400,000 שקלים. על שאר הנאשמים הוטלו עונשי מאסר משמעותיים ותשלום פיצוי למתלוננים.

אתמול כאמור נגזר דינה של הנאשמת יבגניה מוררו, צעירה בת 25 תושבת אשדוד, שהייתה בת 22 בעת ביצוע העבירות. מוררו לא הייתה מהנאשמים המרכזיים בפרשה, ונגזרו עליה 27 חודשי מאסר, בנוסף לתשלום פיצויים לקורבנות הפרשה.

ארבעה נאשמים נוספים בפרשה הינם אזרחי ליטא, שהורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הארבעה נעצרו כאשר היו בדרכם חזרה מהארץ אל ליטא, כשעליהם הכספים שעשקו מהקשישים הישראלים. כל אחד מהארבעה קיבל גזר דין שונה, כאשר אלה נעים בין חודשים בודדים במאסר בפועל, ועד עשרה חודשי מאסר בפועל.

עו"ד רננה לוי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), אשר ניהלה את כלל התיקים בביהמ"ש, מסרה כי "מדובר בפרשה עגומה של ניצול קשישים חסרי ישע. מעשי הנאשמים פגעו באמונם של הקשישים בבני האדם וגרמו להם נזקים נפשיים מתמשכים, מהם הם סובלים עד היום. הפרקליטות עמדה על כך כי על כל הנאשמים בפרשה יוטלו עונשי מאסר בפועל וכן כי יושבו כספים לקשישים בהקדם האפשרי על מנת שיזכו לראות את הכסף בעודם בחיים, ואכן מרבית הנאשמים שילמו סכומי כסף גדולים למתלוננים על מנת להשיב את דמי הסחיטה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!