דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחירות 2019 / תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה: איציק שמולי בראש

אחריו שפיר, יחימוביץ, פרץ ומיכאלי | לעשירייה הראשונה נבחרו 5 נשים | למרות המצב הקודר בסקרים הצביעו בפריימריז 56.4% מחברי מפלגת העבודה | בשל התורים הארוכים בכניסה לקלפיות ההצבעה הוארכה ביותר מחצי שעה

איציק שמולי וסתיו שפיר (פלאש 90 / תומר ניוברג, פלאש90)
איציק שמולי וסתיו שפיר (פלאש 90 / תומר ניוברג, פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

איציק שמולי הוא המנצח הגדול בבחירות הפנימיות והוא ידורג שני ברשימת העבודה לכנסת, מיד אחרי היו"ר אבי גבאי. מיד אחרי שמולי דורגה בפריימריז סתיו שפיר, ואחריה שלי יחימוביץ', עמיר פרץ ומרב מיכאלי. תוצאות אלה הן מימוש כמעט מלא של התחזיות המוקדמות, אף שלא היה ברור מה יהיה הדירוג הפנימי בצמרת הרשימה ואם עמר בר-לב יקדים את מיכאלי או ייבחר אחריה. למעשה נראה שחברי מפלגת העבודה העניקו את הבכורה למובילי מחאת 2011.

תוצאות הפרימריז במפלגת העבודה, 11 בפברואר 2019
תוצאות הפרימריז במפלגת העבודה, 11 בפברואר 2019

במקום השישי עומר בר לב, אחריו רוויטל סוויד, יא-יא פינק, מיכל בירן וגברי ברגיל. בעשירייה השנייה ניתן למצוא, אחרי איתן כבל, את סלח סאעד, אמלי מואטי, לאה פדידה, הנריקה צימרמן, נחמן שי, לילי בן עמי, גלעד קריב, משה מזרחי ומיכל צ'רנוביצקי במקום ה-20. ח"כ יוסי יונה הגיע למקום ה-21 בבחירות המקדימות.

ליו"ר מפלגת העבודה יש אפשרות לשבץ שלושה מועמדים משוריינים במקומות השני, העשירי וה-16, ואם יבחר לממש אותה יידחקו חברי הכנסת בהתאם. במפלגה גם מובטח ייצוג לשלוש נשים בעשיריה הראשונה, החל מהמקום הרביעי, אך לא יהיה צורך בשריונים למטרה זאת משום שבעשירייה הראשונה ממוקמות חמש נשים גם ללא שיריון.

כרזות מחוץ לקלפי פריימריז בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
כרזות מחוץ לקלפי פריימריז בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המקום ה-11 משוריין למזכ"ל המפלגה, ובמקרה של הפתעה בקלפי יוצב בו ערן חרמוני. בהמשך יש שיריון נוסף לאישה, הבטחת ייצוג לקיבוצים ומיעוטים, אך כל אלה רחוק מטווח המנדטים שהעבודה צפויה בשלב זה לקבל.

איתן כבל, שנכנס בחודש האחרון לעימות חריף עם גבאי, הגיע למקום ה-11 אך בשל השריונים כאמור מקומו צפוי להיות לא ריאלי, והוא יעזוב את הכנסת לאחר שכיהן בה כמעט 23 שנים ברציפות, מאז בחירות 1996.

בחירות מקדימות שמראות על התעוררות מפתיעה

בשל מספר המצביעים הרב והמפתיע, כשעה לפני סגירת הקלפיות בפריימריז של מפלגת העבודה הורה יו"ר העבודה אבי גבאי להאריך את זמן ההצבעה בחצי שעה ונמסר כי הקלפיות ייסגרו בשעה 21:30. זאת בעקבות התורים הארוכים בחלק מהקלפיות ברחבי הארץ. על פי דוברות העבודה עם סגירת הקלפיות אספו ראשי קלפי תעודות זהות מהממתינים בתור וכל מי שהגיע לפני השעה 21:30 הורשה להצביע.

בניגוד לציפיות, שיעורי ההצבעה לאורך כל היום היו כמעט זהים לאלה של הפריימריז הקודמים. בשעה 19:00 נרשמו 43% הצבעה, לעומת 42.82% באותה שעה לפני ארבע שנים. נכון לשעה 21:30 נרשמו 56.4% הצבעה, שהם 33,729 מהמצביעים. כאמור מצביעים שהמתינו בתור בטרם סגירת הקלפי אך לא הספיקו להצביע הורשו לעשות זאת גם עם תום הזמן המיועד.

בבחירות המקדימות למפלגת העבודה, שבהם כ-60 אלף בעלי זכות הצבעה, נראה כי מסתמנת נקודת אור נדירה בתקופה הקשה שעוברת על המפלגה, לאור הסקרים החוזים לה 5-7 מנדטים. על רקע התחושה שהמפלגה מאבדת מהרלוונטיות שלה היו תחזיות לאחוזי הצבעה נמוכים יחסית ל-59% בפריימריז שהתקיימו במפלגה ב-2015.

תורים מחוץ לקלפי פריימריז בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
תורים מחוץ לקלפי פריימריז בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

באתר ההצבעה הראשי של העבודה, בביתן 10 בגני התערוכה בתל אביב, הורגשה היום אווירה טובה, מנוגדת לאווירת הנכאים שהשתקפה לאחרונה בתקשורת, וללחץ ששידר הסכסוך החריף בין ח"כ איתן כבל, מוותיקי המפלגה, לבין היו"ר אבי גבאי.

בצד המוזיקלי נרשמה תחרות בין ג'ינגל מקפיץ של ח"כ סאלח סעד לג'ינגל אנמי משהו של סתיו שפיר, שהתנגן בלופ. סעד ניצח גם בהיבט הקולינרי, כשמול אחרים שהציעו שתייה חמה, שוקולדים קטנים ועוגיות מזל שבתוכן סיסמאות (מרב מיכאלי), דוכנו הציע למצביעים מאפים שונים וקובה עסיסית.

פעילים שעמדו היום בדוכני המועמדים סיפרו כי למעט סתיו שפיר ואיציק שמולי, שסייעו אחד לשני, ושלי יחימוביץ' והמועמד החדש יאיא פינק, שגם הם פעלו במתואם, כמעט ולא הורגשו דילים משמעותיים. חריג נוסף – או לפחות חשוד בכך – הוא כבל, שלו ייחסו פעילים קמפיין שלילי נגד יו"ר המפלגה אבי גבאי, שנמשך עד הימים האחרונים. קמפיין שלילי נוסף כוון לעבר ח"כ עמר בר-לב, שהותקף בהודעה אנונימית שהופצה למתפקדים, על כך שאיחל לח"כ הפורש איתן ברושי בהצלחה, למרות שברושי הטריד לכאורה מינית כאשר היה ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל.

ההערכות נכון לעכשיו הן שצמרת הרשימה תאויש על ידי כמה חברי כנסת בולטים: איציק שמולי, שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, עמיר פרץ, עמר בר-לב ומרב מיכאלי. מכיוון שההצבעה היתה ממוחשבת, התוצאות הסופיות צפויות להתפרסם בטווח של שעה עד שעה וחצי מסגירת הקלפיות.

בראיון לחדשות 12 אמר הערב יו"ר העבודה אבי גבאי: "מה שאנחנו רואים היום זה יום נפלא, חברי המפלגה מביעים אמון אמיתי במפלגה שלהם. הם מאמינים שתוצאות הבחירות תהיינה שונות לחלוטין מהסקרים, שגם חברי העשירייה השניה ייכנסו לכנסת, ולכן הם באו בהמוניהם ומימשו את הזכות שלהם. ראינו כאן אנשים שפשוט מאמינים במפלגה ובדרך, יודעים שהמפלגה הזאת היא האלטרנטיבה האידיאולוגית והמעשית האמיתית למהפך במדינת ישראל".

לשאלה אם הוא עדיין מאמין שיהיה ראש הממשלה השיב: "במאי 2016, כשהתפטרתי מהממשלה, שמתי לעצמי יעד אחד – להוביל למהפך במדינת ישראל, אחרי שראיתי מקרוב את השלטון של נתניהו, ואני עושה מאז את הדבר הזה והדבר הזה בלבד. מה שחשוב הוא שיהיה מהפך ושמפלגת העבודה תהיה חלק משמעותי במהפך הזה, על מנת שהעמדות שלנו והאידיאולוגיה שלנו יהיו חלק מהמהפך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!