דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרצ

הפריימריסטים / "אני יכול להביא חצי מ-70 אלף המצביעים הדרוזים, ומרצ תגיע למספר דו-ספרתי"

עלי סלאלחה, המנהל עטור ההישגים מבית ג'אן מתמודד בפריימריז במרצ | הוא לא מפחד מהימין: "הם בוחרים אנשים לא טובים" | מבקר את דפוסי ההצבעה: "הלכנו אחרי אנשים טיפשים" | בטוח בכוחו: "המפקד שלי הוא הרביעי בגודלו במפלגה" | ומסמן מטרות: "אשאף להיות שר החינוך או סגן שר החינוך"

עלי סלאלחה (צילום: אמיתי גלבוע)
עלי סלאלחה (צילום: אמיתי גלבוע)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

עלי סלאלחה, המנהל המיתולוגי של בית הספר התיכון בבית ג'אן, התפטר לפני שבועיים לאחר יותר מ-18 שנה בתפקיד, כדי להתמודד על מקום ברשימת מרצ לכנסת הבאה. סלאלחה התפרסם כמי שהביא את תלמידיו להצטיינות יוצאת דופן, ביישוב המדורג באשכול הסוציו-אקונומי השני מלמטה. כשסלאלחה לקח את התיכון בבית גא'ן לניהולו בשנת 2000, נקודת המוצא היתה נמוכה במיוחד – רק 12% ממסיימי י"ב היו זכאים לבגרות. במהלך איטי ומתמשך השתפר בהתמדה שיעור הזכאים, עד שבשנת 2013 הוא הגיע ל-100% ולמקום הראשון בארץ, עליו שומר בית הספר עד היום.

הבחירות תפסו את סלאלחה לא מוכן. באפריל הוא יהיה בן 67, והתוכנית היתה לעזוב אז כדי להתמודד בפריימריז לקראת הבחירות שאמורות היו להתקיים בנובמבר. "אחרי שהבאתי את בית ג'אן לצמרת הארצית, התוכנית היתה ללכת למקום רם יותר ולהשפיע משם על כלל מדינת ישראל ועם ישראל", הוא אומר. "אחוז הנשירה בבית הספר שלי בשנה האחרונה היה חצי אחוז, בגלל תלמידה שחזרה בתשובה ולא יכולה להיות בנוכחות גברים. תלמידים חזקים, חלשים, בינוניים – כולם בבית הספר."

קלפי בחירות במרצ. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)
קלפי בחירות במרצ. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש 90)

"יש לנו כרגע 46 בוגרים בטכניון, 57 באוניברסיטה העברית, יש סטודנטים בבאר שבע. אין אוניברסיטה או מכללה שאין בה סטודנטים מבית ג'אן, מספיר בדרום ועד תל חי בצפון, מאז שנת 2000 יצאו מבית הספר אלפיים אקדמאים".

אין מחלוקת על ההישגים שלך כמנהל בית ספר, אבל הפוליטיקה היא סיפור אחר ונכנסת מאוחר למירוץ מאוד צפוף על מעט מקומות בכנסת
"הסיכויים שלי מצוינים, ולמרות שנכנסתי מאוחר למירוץ, אני במפ"ם כבר 40 שנה. אמנם לא עסקתי בזה עד שיצאתי מהניהול, היות ואסור היה לי וגם לא רציתי לערב את העשייה הפוליטית בחינוך, אבל חרשתי בחודש האחרון את המדינה, ובכל מקום אומרים לי כל הכבוד, רוצים ללחוץ לי יד, ומכירים אותי יותר מאנשים שעוסקים במלאכה גם שש שנים ויותר".

"איתי אפשר לנצח"

יש לך מפקד?
"המפקד שלי הוא הרביעי בגודלו במפלגה. בתוך חודש עשיתי 1,200 איש אצל הדרוזים ועוד מאות בסקטור הערבי, זה מפקד חזק. בתל אביב יש 6,000 פלוס מתפקדים, בירושלים 1,100 פלוס, ובכפר קאסם יש מפקד של 1,150 חברים, של רעי וידידי עיסאווי פריג', שנמצא שש שנים בכנסת. אני חושב שיש לי סיכויים גדולים, וכמובן במרצ מעולם לא היה מישהו מבני העדה הדרוזית. אין מקום שלא הגעתי אליו ושלא אמרו לי שאני ראוי. בתל אביב, גבעתיים, נתניה, קיבוצים, פריפריה. אני מאמין שמנהיג הוא זה שעושה לעמו ולא לזרמו.

"לדרוזים יש 70 אלף בעלי זכות הצבעה. אם אנחנו בודקים את הבחירות הקודמות, כמה מרצ קיבלה מהסקטור הלא יהודי? 11 אלף. ה-70 אלף האלה היום מתלבטים. אחרי חוק הלאום, המצביע הדרוזי הוא לא אותו דרוזי תמים של לפני חוק הלאום. אלה שני עולמות שונים לחלוטין, והדרוזים פונים שמאלה. איפה הבית שלהם? כמובן לא במשותפת. הם לא יילכו לשם, אנחנו 70 שנה עם מדינת ישראל בביטחון בכל מקום.

"הם גם לא יילכו עם גנץ, היות וגם גנץ ימני, ואם הוא לא יוכל להרכיב את הממשלה, הוא יברח לממשלה ויהיה שר ביטחון. לכן אני, עם העשייה המבורכת שלי ואחרי חוק הלאום, יכול להביא לא פחות מ-50 אחוז מ-70 אלף המצביעים הדרוזים, שזה יכול להביא את מרצ לדו-ספרתי. איתי אפשר לנצח. אני מאמין שנוכל להחליף את נתניהו, ושהגוש מרכז-שמאל יהיו לו יותר מנדטים מהגוש של הימין. אחרי זמן רב, עם הרבה בעיות, עם הרבה דברים לא נעימים, אפשר להוציא את המדינה למצב יותר טוב ויותר בריא לכל עם ישראל ולאזור בכלל".

אילו ערכים אתה רוצה לקדם?
"חשוב לי לבטל את חוק הלאום שהוא לא טוב לא למיעוטים ולא לרוב, פוגע פגיעה קשה בחברה הישראלית ומשסע אותה. הוא גם רע למדינה ולשמה הדמוקרטי, אם אנחנו רוצים להיות מדינה דמוקרטית שמתבססת על ערכי מרצ – שוויון, דמוקרטיה וחלוקת המשאבים בצורה נכונה וטובה בין אנשים. אם אין לנו פריפריה חזקה, אז יש מדינה חלשה. ההון לא צריך להתרכז במרכז, אלא גם בדרום הארץ ובצפון הארץ.

"צריך לדאוג לתוכניות מתאר, שיהיה שטח שיפוט, שיהיו אזורי תעשייה, שיהיו רפואה ובריאות יותר טובות. למה לנדוד למרכז הארץ? למה הכפרים הערבים והדרוזים צריכים להיות 25 שנים בתוכניות הבראה? כשהקיבוצים היו בברוך ישבו וסגרו להם את החוב. כשבאר שבע בשנות השמונים עם טרנר היתה עם חוב של 300 מיליון שקל, ישבו וסגרו את החוב. אז למה לבית ג'אן לא יסגרו את החוב? סגרנו חלק, אבל נשארו 30-40 מיליון. זה כסף בשביל המדינה?

"לא נותנים לבית ג'אן 20-30 דונם לבית ספר כי המטרות של הממשלה אחרות, צריך להילחם בהן. הם רוצים שנישאר בתוך איזו בועה, נלמד ונתקדם, ונמצא את המקום שלנו מחוץ למדינה, נהגר"

"למה שתקציב בית ג'אן לא יהיה בבסיס תקציב המדינה אלא בתוכניות חומש? ברית המועצות נפלה בגלל תוכניות חומש. אני מבין למה זה – הם רוצים שנהיה תלויים בהם ונשתחווה להם. אנחנו צריכים להשתחרר מזה, היות ולהיות תלוי כל הזמן זה יוצר יחסים גרועים שמשסעים את החברה הישראלית, ואני נגד זה שלא תהיה חברה מלוכדת וטובה, חברה שאוהבת אחד את השני, שעושה דברים יפים, שבה מביאים בשורות טובות כמו הנביא ישעיהו. צריך לדבר שלום, אהבה, עזרה, נתינה, במקום שנאה ובמקום פילוג העם".

"הימין בוחר אנשים לא טובים"

אם זה המצב, איך יכול להיות שהימין כל כך חזק? הרי גם חצי מהימנים מחזיקים בעמדות דמוקרטיות מתונות
"הימין בוחר אנשים לא טובים, ומי שמחליט שם זה לא פשוטי העם אלא המנהיגים".

אבל למה בוחרים פעם אחר פעם את אותם מנהיגים?
"כשאמר נתניהו הערבים נוהרים לקלפי, מי יצא? אלה שהתלבטו, אלה שהתאכזבו. אנשים מדברים לא מהראש, אלא מהלב, מהרגש. לצערנו הרב יש כאלה. במרצ אני פוגש יום יום אנשים חכמים, אבל פשוטי העם שמביאים את המנהיגים האלה, הם לא חושבים כמוני וכמוך כנראה".

איך משנים את זה?
"אם תינתן לי האפשרות, אני אביא את העדה הדרוזית עם 30-40 אלף שיצביעו בשבילי, ואז מרצ תגדל ויפחת הסיכוי לימין להרכיב ממשלה. חבל שמפלגת העבודה מתפוררת. אם היא היתה מצליחה להחזיק בכוח שלה, הסיכוי של הימין היה קטן יותר. הדרוזים זאת קבוצה קיימת, צריכים לקחת אותה, לדאוג שהמצביעים שלה יהיו במרצ. זאת הנוסחה. לא בגלל שאני דרוזי, אלא כי אני מנהיג חדש שיכול למשוך את הקבוצה הזאת. אני יום יום עם החברים שלי, ואין אחד שלא אמר לי 'אני איתך'. אנשים שהיו ליכוד מובהקים, בעבודה, עם בנט, ש"ס כאלה".

בדיקה מדגמית של תוצאות הבחירות הקודמות ביישובים דרוזים מלמדת שאכן לפחות כמחצית מהדרוזים הצביעו למפלגות ימין. בכמה יישובים הגיעה כולנו של כחלון למקום הראשון, ובכמעט כל היישובים גם הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי קיבלו קולות רבים.

מה תרצה לקדם אם תיבחר לכנסת?
"המהפכה בחינוך שעשיתי בבית ג'אן ובמגזר הדרוזי, ברור שאקדם אותה ביתר שאת, ואני אשפיע שיהיו יותר תקציבים, שיהיו בתי ספר יותר מרווחים, שיהיו יותר חדרים. בתיכון בבית ג'אן אנחנו 1,300 תלמידים, ולא היה לי חדר אפילו לחלק כיתה. אחרי אלף תלמידים, לפי כללי משרד החינוך, צריך לחלק את בית הספר לשניים ולהקים בית ספר חדש. בבית ג'אן לא עשו את זה כי אין אדמה. למה אין אדמה? יש שמורת טבע, וזה חשוב והחיות חשובות, אבל יש ערך גם לבני אדם. אבל זאת לא המטרה והסיבה האמיתית שלא נותנים לבית ג'אן 20-30 דונם לבית ספר. המטרות של הממשלה אחרות לגמרי, אני צריך להילחם בהן".

מה המטרות?
"הם רוצים שאנחנו נישאר בתוך איזו בועה, נלמד ונתקדם, ונמצא את המקום שלנו מחוץ למדינה, נהגר".

"הקרא הזה עשה את שלו, גמרנו"

הייתי מבין אם היית מדבר על הערבים. זאת המדיניות לדעתך גם ביחס לדרוזים?
"נתניהו עמד לצידו של איוב קרא בסוגיית חוק הלאום? הקרא הזה עשה את שלו, גמרנו. יש אנשים שלא מבינים שנולדנו כבני אדם, שצריכים להתייחס אחד לשני לא בגלל שהוא שייך לדת זאת או אחרת, יהודי או לא יהודי. אבל יש אנשים שהם קיצוניים מטבעם, מה אני אעשה? בתופעה הזאת אני ואתה וכולם צריכים להילחם. זה לא בריא. זה יוצר שסע עמוק מאוד, מה עוד שגם אצל היהודים יש שסע עמוק בין דתיים וחילונים. תראה מה קורה עכשיו בטבריה, כשראש העיר הפעיל תחבורה ציבורית בשבת ונלחם על שלו. זה לא קל, אבל גם אני רוצה להילחם על שלי.

צעירי מרץ בהפגנה, אוגוסט 2016 (תומר ניוברד / פלאש90)
צעירי מרץ בהפגנה, אוגוסט 2016 (תומר ניוברד / פלאש90)

"אנחנו הדרוזים לא עשינו כלום, הלכנו אחרי אנשים טיפשים ולא עשו לנו כלום. אז אני יודע לעשות את המלחמה. אני אדבר באותו טון שאני מדבר איתך עכשיו וגם יותר חריף עם כל אחד ואחד, ואתבע את כל הזכויות שלי בהיותי אזרח, לא בהיותי חייל לפי השאלה אם שירתי או לא שירתי. ככה צריכה להתנהל מדינה דמוקרטית. מדינת ישראל היא מדינה יקרה, חשובה, לך ולי ולכולם".

באילו ועדות תרצה להיות בכנסת?
"אני אשאף להיות שר החינוך או סגן שר החינוך".

מה דעתך על איחוד בין מרצ לעבודה?
"צריך לשקול רווח והפסד. אם האיחוד הוא טוב לשני הצדדים, אם מסכמים על דברים משותפים והמשותף גדול מהמפריד אז אני חושב שכן. ואם לא אז לא".

מה על איחוד עם מפלגות ערביות על בסיס השאיפה המשותפת לאזרחות שווה?
"רצו לעשות את זה, הלכו לדבר עם דב חנין, והוא אמר שאם זה יקרה, הערבים לא יצביעו".

הנתונים מלמדים אחרת, רוב הערבים רוצים להשתלב בממשלה ותומכים במפלגה יהודית-ערבית. אתה בעד הרעיון לקראת הבחירות הבאות?
"יכול להיות, אלוהים גדול. צריך לבחון, לנבור, לשבת, לשים את הרעיון על השולחן, לעשות סקרים ולבדוק את הרעיון. אם זה יתממש זה אחרית הימים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!