דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרכבלית

בין הים להר / "הרכבלית" בחיפה תחבר את מרכזית המפרץ לאוניברסיטה | העבודות כבר החלו

במשרד התחבורה הכריזו על על תחילת הפרוייקט שצפוי להיחנך ב-2020 ולהסיע עד 2,400 נוסעים בשעה | איך זה יפעל? איך משלמים? והאם אמצעי התחבורה הייחודי יפעל גם בשבת?

הרכבלית בחיפה (באדיבות חברת יפה נוף)
הרכבלית בחיפה (באדיבות חברת יפה נוף)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד התחבורה הכריזו היום (שלישי) על תחילת העבודות בפרויקט "הרכבלית" שצפוי להיחנך באמצע שנת 2020 ויוכל להסיע עד 2,400 נוסעים בשעה בין מרכזית המפרץ, הטכניון והאוניברסיטה. הפרויקט יסייע בעיקר לסטודנטים הלומדים בחיפה אך אינם גרים בה ויפחית רק באופן עקיף את העומס התחבורתי בכבישי חיפה.

לפי הודעת המשרד, חברת יפה נוף החלה להציב את העמודים הראשונים של הרכבל, המוקם בימים אלה בחיפה, שישמש לראשונה בישראל כאמצעי תחבורה ציבורית נוסף לצד האוטובוסים, הכרמלית, הרכבת והמטרונית. הרכבל, שזכה לשם "רכבלית", יחבר את המרכז התחבורתי הגדול בחיפה – מרכזית המפרץ, עם הטכניון ועם אוניברסיטת חיפה.

אורך תוואי הרכבל הוא 4.4 קילומטרים, והוא יכלול שש תחנות, מהן שלוש תחנות נוסעים שישמשו את הציבור – במרכזית המפרץ, בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, ושלוש תחנות תפעוליות בצומת הצ'ק פוסט, בדרך דורי ובטכניון. הרכבלית צפויה להיחנך באמצע השנה הבאה (2020).

במסגרת העבודות, יוצבו לאורך התוואי 36 עמודי פלדה שיורכבו על בסיסי בטון תת-קרקעיים. גובה העמודים נע בין 30-4 מטרים בהתאם לטופוגרפיה ולסביבה. יש לציין כי הפרש הגובה בין תחנת מרכזית המפרץ לאוניברסיטת חיפה הינו כ-460 מטרים.

הרכבלית בחיפה (באדיבות חברת יפה נוף)
הרכבלית בחיפה (באדיבות חברת יפה נוף)

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי הרכבלית, שתהווה חלק אינטגרלי ממערך התחבורה הציבורית בחיפה, תשפר משמעותית את הנגישות לטכניון ולאוניברסיטת חיפה ותעודד עשרות אלפי סטודנטים ואנשי אקדמיה להעדיף את התחבורה הציבורית, על חשבון רכבם הפרטי. כמו כן, ציין השר כי היא תקל על מצוקת החנייה בקמפוסים וברחובות הסמוכים אליהם, וכן על עומסי התנועה בצירים הראשיים, במעלה הכרמל.

איך זה יפעל?

לאורך הציר ינועו קרוניות בהן עשרה מושבים, כאשר מכל תחנה תצא קרונית בכל 15 שניות. משך הנסיעה במסלול ממרכזית המפרץ לטכניון הינו כ-10 דקות, ו-9 דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. הקרוניות יהיו נגישות לאנשים עם מוגבלויות. מערכת הרכבל תופעל באמצעות 76 קרוניות, שיסיעו עד 2,400 נוסעים בשעה, בכל כיוון, בו זמנית.

מיזם הרכבל ישולב במערך התחבורה הציבורית של מטרופולין חיפה ויאפשר לכל הנוסעים ברכבל (גמלאים, אנשים עם מוגבלויות, סטודנטים ובני נוער) להנות מכל הפטורים וההנחות הניתנים בשאר אמצעי התחבורה הציבורית. לצד זאת, יוכלו הנוסעים להשתמש בכל אמצעי התשלום המקובלים בתחבורה הציבורית, לרבות רב קו, "חופשי חודשי" ו"חופשי סטודנטיאלי".

שנה או שנתיים והאם נוכל לנסוע בשבת?

מנכ"ל חברת יפה נוף, אבישי כהן, ציין כי במהלך תקופת העבודות, שתימשך עוד כ-20 חודשים בלבד ושנתיים בסך הכל, לא צפויה הפרעה לשגרת החיים של התושבים בתוואי ההקמה. זאת, בשל בנייה לגובה כאשר הפרעות לתנועה או שינויים בהסדרי התנועה ילוו בעדכונים מראש. כך, למרות הערכת משרד התחבורה לפתיחה באמצע שנת 2020, ככל הנראה שהפתיחה תהיה בסוף שנת 2020. במשרד לא השיבו לשאלות "דבר ראשון" לגבי משך שעות ההפעלה של ה"רכבלית" ביממה והאם היא תופעל גם בשבתות, כפי שפועלת המטרונית וחלק מקווי האוטובוס בעיר חיפה. בדיקת נוספת של "דבר ראשון" עם גורמים המופקדים על העבודות, אמרו שככל הנראה, הרכבלית תפעל גם בשבת, כאשר במשרד התחבורה מעדיפים שלא להתייחס לנושא בשל רגישותו הפוליטית, סמוך לתקופת בחירות. היות והטכניון והאוניברסיטה אינם פעילים בשבת, הרי שבסופי שבוע, עיקר הפעולה של הרכבלית תהיה תיירותית ותשרת את המטיילים בחיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!