דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סיגריות אלקטרוניות

פרסום ראשון / חברה המשווקת מוצרי ניקוטין אלקטרוניים מפרסמת בקרבת בתי-ספר

החברה, המשווקת סיגריות אלקטרוניות נהנית מהחופש לפרסם את מוצריה עד שייכנס לתוקפו החוק האוסר על כך, ולא בוחלת באמצעים כדי להגדיל את קהל לקוחותיה | סקר שנערך לאחרונה בקרב תלמידים חשף כי ל-56% מהם נמכרו מוצרי עישון בניגוד לחוק

שלט פרסום לJUUL באבן יהודה (צילום: דבר ראשון)
שלט פרסום לJUUL באבן יהודה (צילום: דבר ראשון)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

פחות מחודש לתאריך היעד שבו ייכנס החוק החדש שיאסור זאת, חברות המוכרות מוצרי ניקוטין אלקטרוניים ממשיכות בבליץ פרסומי חריג בהיקפו. אם זה לא מספיק, כעת מתברר שבניגוד לטענת החברות לפיה המכשירים מיועדים רק לבגירים מעשנים במטרה לסייע להם להיגמל, יש מי מהן שמפרסמות את אותם מוצרים גם בקרבת מוסדות לימוד וזאת למרות החשש ששיעור השימוש במוצרי ניקוטין בקרב בני נוער יצמח בדומה למה שקורה בארה"ב.

קשה מאוד שלא להבחין בבליץ הפרסומי הזה: שלטי חוצות מרוחים בכבישים מרכזיים ובמרכזי ערים, באופן שלא היה מבייש קמפיין של מפלגה מרכזית המתמודדת בבחירות. וכמו לבחירות, גם לקמפיין הנוכחי יש תאריך יעד – ה-8 במרץ 2019. בתאריך זה ייכנס לתוקפו החוק שאושר ממש לפני פיזורה של הכנסת, לפיו ייאסר פרסום של מוצרי ניקוטין וטבק אלקטרוניים, בדומה לאיסורים הקיימים על מוצרי טבק רגילים. זאת בנוסף לרכיבים נוספים דוגמת שיווק ומכירת מוצרי טבק בחבילה אחידה והסתרת המוצרים בחנויות, למשל באמצעות וילון.

נערה מעשנת סיגריה אלקטרונית של JUUL (צילום: AP Photo/Steven Senne)
נערה מעשנת סיגריה אלקטרונית של JUUL (צילום: AP Photo/Steven Senne)

אגב, כהערת שוליים, שני מובילי החוק שייכנס בקרוב לתוקף, חברי הכנסת יהודה גליק (ליכוד) ואיתן כבל (עבודה), ככל הנראה לא ימשיכו בחקיקה דומה בכנסת הבאה, מכיוון שנדחקו למקומות לא ריאליים ברשימותיהם. לעומת זאת קרן ברק, לוביסטית שעבדה עם ג'ול המייצרת את אחד המכשירים האלקטרוניים, שובצה במקום ריאלי ברשימת הליכוד.

רק בימים האחרונים פרסם המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) סקר שממנו עולה כי מספר תלמידי התיכון במדינה המשתמשים במוצרי טבק וניקוטין, כולל במכשירים אלקטרוניים, עלה ב-38%. העלייה החדה ביותר נרשמה בשימוש במכשירים אלקטרוניים – 78%. נתון שממש לא הולם את טענות החברות המייצרות כגון ג'ול, פיליפ מוריס ואחרות לפיהן המכשיר מיועד אך ורק לבגירים מעשנים. בשורה התחתונה, בני הנוער בארה"ב, בישראל ובשאר העולם מרכיבים נתח שוק גדול מאוד ואטרקטיבי מאוד עבור החברות.

לא צריך להסתכל הרבה מעבר לקמפיין שמנוהל כעת בישראל כדי להבין שאוכלוסיית היעד אינה מוגבלת כפי שהם מנסים לטעון. כך למשל, ל"דבר ראשון" נודע כי הורים באבן יהודה הביעו בימים האחרונים תרעומת על כך שנתלו שלטי פרסום לג'ול מחוץ לאחד מבתי הספר ביישוב. ההורים אף הביעו חשש שהחברה מפרסמת בכוונה לנוער, כדי למכר אותם לניקוטין באמצעות מוצר שאין בו ריח או עשן, אך מנגד ניתן לבחור בו בטעמים שונים.

סיגריה אלקטרונית של JUUL (צילום: Chris Allan / Shutterstock.com)
סיגריה אלקטרונית של JUUL (צילום: Chris Allan / Shutterstock.com)

הפרסומות עצמן נראות תמימות למדי, משל היו למוצרי צריכה בסיסיים. "מהרגע שעברנו לג'ול זכינו ליותר חיבוקים", כתוב על אחת הפרסומות לג'ול כשברקע תמונה של זוג מבוגר שלכאורה מעיד כיצד המכשיר שיפר את חייהם.

וניכר ששיטות השיווק אכן מחלחלות לנוער. לידי "דבר ראשון" גם הגיע מכתב של מנהל בית ספר בבאר טוביה ששוגר להורים, ובו הוא מתריע מפני שימוש במכשירים אלקטרוניים במתחם המוסד. "לאחרונה נראו תלמידים מעשנים סיגריות אלקטרוניות כולל ג'ול", הוא כותב להורים, "עלי לחדד את הכללים, 'האיסור על העישון בשטח בית הספר כולל איסור על עישון סיגריות אלקטרוניות'. גם בנושא זה אני מבקש את עזרתכם, נא הבהירו את הנושא, סיגריה אלקטרונית איננה דרך לעקוף את הכללים כנגד עישון בשטח בית הספר".

באופן כללי, הגישה של בני נוער לסיגריות ולמוצרי טבק ממשיכה להיות קלה מאוד. מסקר שערך באחרונה המיזם למיגור העישון עולה כי 56% מהתלמידים אומרים כי מוכרים להם מוצרים בניגוד לחוק, ואילו 61% מהתלמידים שהשתתפו בסקר העידו כי הם רכשו את המוצרים בקרבת בית הספר. רק 2% מהמעשנים העידו כי קשה להם לרכוש מוצרים. הסקר נערך בקרב 424 בני נוער ברחבי הארץ.

חשוב להבהיר שעד שהחוק לא נכנס לתוקף הפעולות של החברות חוקיות. אלא שמעבר לרובד החוקי הן אינן עולות בקנה אחד עם המסרים שמועברים לפיהם מדובר במכשיר המסייע להיגמל מסיגריות. רחוק מאוד מכך. כך או אחרת, כשהחוק ייכנס לתוקף יש להניח שהקמפיין הנוכחי יסתיים והאופציה היחידה לפרסום עבורם תהיה רק דרך מודעות בעיתונים.

"בשבועות האחרונים אנו עדים לשימוש הציני של חברות הטבק באינספור רגעים ובכל טריק אפשרי בכדי לחשוף את בני הנוער והצעירים למוצרי הטבק והעישון, זאת על מנת לפתות אותם אל תוך מעגל העישון הקטלני", הסבירה ל"דבר ראשון" שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון. "כולי תקווה שמדובר בתופעה קצרת מועד, שתיפסק עם כניסתו לתוקף של סעיף איסור הפרסומת בתחילת מרץ, ומשרד הבריאות, כגוף האחראי לפיקוח ואכיפת החוק ישים קץ להשתוללות זו ויפעל במלוא החומרה והכוח ליישום החוק כלשונו, על מנת להגן על דור העתיד מהתמכרות זו".

תגובת ג'ול

"מהשקתה בישראל, לקחה על עצמה חברת JUUL רגולציה עצמית מחמירה, על מנת לוודא כי מוצריה יגיעו אך ורק למעשנים בגירים, המחפשים חלופה להפחתת נזקי העישון ונקטה בצעדים יזומים וחסרי תקדים בשוק על מנת למנוע גישה של צעירים למוצריה. המדיניות הקפדנית והמחמירה שנקטה החברה כוללת, בין היתר:

  • הגבלת מכירה למעשנים לגיל 18 ומעלה
  • הצבת אזהרות בולטות על גבי המוצרים ובנקודות המכירה
  • קוד שיווק אחראי המתמקד במעשנים מעל גיל 28, ללא שימוש ברשתות חברתיות
  • שימוש בסיפורים אמיתיים של מעשנים מעל גיל 30 אשר החליפו את הסיגריות הבוערות בחלופה המצמצמת את הנזקים הבריאותיים.
  • ניהול פעילות לקוח סמוי בנקודת המכירה– עד כה נסקרו מאות נקודות.
  • הפסקת מכירה לחנויות שנתפסו מוכרות לקטינים.
  • מכירה און ליין מפוקחת באתר JUUL בלבד הכוללת תהליך אימות גיל קפדני ורב שכבתי."

לגבי הטענה המופיעה בכתבה נמסר מג'ול כי "מיקומי השלטים נבדקו בקפדנות על ידי צוות פנימי של החברה על בסיס רשימות מפורטות של ספקי המדיה. בבדיקה נסקרו מעל אלף שלטים על מנת לוודא כי אינם נמצאים בקרבת בתי ספר או ריכוז בני נוער. יש להדגיש, כי מדובר ביוזמה של החברה, אף שאינה נדרשת לעשות כן. השלט שצוין בכתבה לא היה חלק מפריסת המדיה שנמסרה ואושרה על ידי החברה ונפעל להסירו.
קמפיין שילוט החוצות התמקד כולו בהסברת הפחתת הנזק אשר במוצר JUUL בהשוואה לסיגריות בוערות (ללא בעירה, ללא עלי טבק, ללא עשן) ומצטט סיפור אמיתי של זוג מעשנים בני 58, אשר עברו לחלופה בעצמם וזו שינתה את חייהם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!