דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרצ

בחירות 2019 / מצביעים במרצ: רשימות, דילים ובריתות בפריימריז הראשונים במפלגה

קבוצת 'האדומים' של גילאון, ברוך, דבוש, סלאלחה ושגיא, מתמודדת רעיונית ובשטח מול המתפקדים של רז, רוזין ופריג' | גם כמה מתמודדים חזקים ללא שיוך ברור, בהם אבי בוסקילה וענת ניר המסייעים הדדית, וגבי לסקי הצפויה לזכות בתמיכה רבה

  • אבי דבוש (ללא קרדיט)
    אבי דבוש (ללא קרדיט)
  • יו"ר מרצ תמר זנדצברג וח"כ אילן גילאון בפריימריז של מרצ. 14 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
    יו"ר מרצ תמר זנדצברג וח"כ אילן גילאון בפריימריז של מרצ. 14 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
  • אבי בוסקילה ובן זוגו בעמדת הצבעה לפריימריז (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
    אבי בוסקילה ובן זוגו בעמדת הצבעה לפריימריז (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

16,256 מתפקדי מרצ, 82% מתוך 20 אלף חברי המפלגה בעלי זכות ההצבעה, הצביעו במהלך היום ל-4 מתוך 23 מתמודדים ומתמודדות. אחוז ההשתתפות המרשים ישרת את המפלגה.

בחמישיות הראשונות ישנה הבטחת ייצוג מגדרי של 40%, כלומר לפחות שני גברים ושתי נשים בכל חמישיה. במקום החמישי ישנו שריון לדמות חדשה, שיתבטל אם אחד הנבחרים שהגיעו גבוה יותר יענה על הקריטריון.

מהרטה ברוך רון (ללא קרדיט)
מהרטה ברוך רון (ללא קרדיט)

ההצבעה התקיימה היום ב-131 אתרים ברחבי הארץ, שרובם פעלו בין ארבע אחר הצהריים לתשע בערב. הקלפיות הגדולות הפועלות בתל אביב וירושלים נפתחו בשעה 14:00 וייסגרו ב-22:00, אז יתקיים בגני התערוכה אירוע הכרזת התוצאות, שיתקבלו במהירות בזכות ההצבעה האלקטרונית.

הדיל של האדומים

כמו במפלגות אחרות, גם במרצ מתקיימים דילים ובריתות. אחת הקבוצות הבולטות ביותר היא "האדומים", שבה נמצאים ח"כ אילן גילאון, סגנית ראש עיריית תל אביב לשעבר מהרטה ברוך רון, מנהל התיכון המיתולוגי מבית ג'ן עלי סלאלחה, מנכ"ל גבעת חביבה יניב שגיא, ואיש מטה הפריפריות במפלגה אבי דבוש. על פי הערכות, הקבוצה, שבה כ-2,200 מתפקדים, פועלת בתיאום עם מתפקדי הקיבוצים המונים כ-3,900 אדם.

שגיא, שעיקר עיסוקו בשנים האחרונות הוא יחסי יהודים-ערבים, נהנה גם מתמיכה חזקה בקרב המפקדים הלא יהודים שאינם של עיסאווי פריג', המונים כמה אלפי אנשים. עלי סלאלחה, למשל, טען השבוע כי המפקד שלו מונה יותר מ-1,600 אנשים.

פריימריז למרצ (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
פריימריז למרצ (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).

קבוצה אחרת שעובדת במתואם פחות או יותר כוללת את מיכל רוזין ומוסי רז, כמו גם פריג' וככל הנראה גם עוזרו לשעבר ניר כהן, המתמודד לראשונה לרשימת מרצ. גם לקבוצה זאת מפקדים מצטברים של אלפים רבים, בין השאר המפקד של פריג', המוערך ב-2,500 אדם.

במקביל מתמודדים כמה מועמדים ומועמדות הנחשבים חזקים אך אינם מזוהים בלעדית עם מחנה כזה או אחר. מדובר באבי בוסקילה וענת ניר, התומכים אחד בשני ומחזיקים במפקדים של כ-2,500 איש במשותף, וצפויים לקבל קולות נוספים מקבוצות מגוונות, וכך גם גבי לסקי המוערכת, שצפויה לקבל תמיכה רבה. אחוזי ההצבעה הגבוהים טובים למתמודדים הללו, שמעבר למפקד אישי אינם מסתמכים על "דיל" חזק הכולל מתפקדים נאמנים יחסית, אלא על בוחרים פחות מזוהים.

מכיוון שזהו פריימריז ראשון במרצ (ב-1996 התקיימו פריימריז במודל ששילב סינון של מוסדות המפלגה והצבעה פתוחה), אין נתוני השתתפות מהעבר שאליהם ניתן להשוות את אחוזי ההשתתפות. עם זאת, ההשתתפות הגבוהה אינה מפתיעה בהתחשב בכך שמדובר במפלגה אידיאליסטית מאוד, ובכך שכל המצביעים הם טריים והתפקדו מאז תחילת 2019, משום שההתפקדות למרצ פגה בסוף כל שנה קלנדרית.

יו"ר מרצ תמר זנדברג אמרה היום בקלפי בתל אביב: "השמאלנים נוהרים לקלפיות. אל תתנו לזה להשאיר אתכם בבית, בואו להצביע. יש לנו אתגר, אחוז הצבעה יותר גבוה משל העבודה והליכוד והעבודה. זאת אחריות כבדה לבחור את הנבחרת של השמאל, ואנחנו מחכים לצאת עם הנבחרת הטובה ביותר, להסתער על הבחירות על הכנסת עם מרצ גדולה יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!