דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

מזרח תיכון חדש / 700 מ"ר אחרונים: ימיה האחרונים של טריטוריית דאעש במזה"ת

דאע"ש ששלטה בשיאה בשטח בגודל של בריטניה בו חיו מיליוני בני אדם נדחקת בימים אלה ממעוזה האחרון בסוריה | במקביל, הוציא הארגון מתקפות טרור בסיני ובניגריה, וגם בסוריה

הכוחות הדמוקרטיים הסוריים בעיירה בגואז בסוריה (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
הכוחות הדמוקרטיים הסוריים בעיירה בגואז בסוריה (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
אוריאל לוי

המעוז האחרון של דאעש יפול "בתוך זמן קצר מאוד" בידי 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים', הנתמכים בידי ארצות הברית  -כך מסר אתמול (שבת) מפקד 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' המונהגים בידי הכורדים ומגובים על ידי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב. עוד הוסיף המפקד כי לוחמיו פועלים כדי לנקות את העיירה בג'וז לחלוטין מאנשי דאעש, והפעולה תושלם בימים הקרובים.  על פי דיווחים דאע"ש שולטת ב-700 מטר מרובעים בלבד בסוריה, ובעצם במזרח התיכון כולו.

הודעה זו הגיע לאחר דיווח של ארגון זכויות אדם סורי שמבוסס בלונדון כי הכורדים כבשו את מעוזו האחרון של דאעש בסוריה, ולמעשה, במזרח התיכון. בדיווח נמסר כי כמה מאות מאחרוני לוחמי דאעש במובלעת במזרח סוריה, השוכנת על גדתו הצפונית של הפרת סמוך לגבול עיראק, נכנעו ביומיים האחרונים והסגירו עצם לידי כוחות המורדים הכורדים. על פי ההערכות, עשויים להיות לוחמים נוספים המסתתרים במנהרות מתחת לאדמה.

דאע"ש בעיר א-רקה יוני 2016 (צילום: סוכנות א-רקה / באדיבות סוכנות AP).
דאע"ש בעיר א-רקה יוני 2016 (צילום: סוכנות א-רקה / באדיבות סוכנות AP).

בתוך כך בעוד דאעש איבד את מעוזו האחרון במזה"ת, אנשיו ממשיכים לתקוף את כוחות הביטחון במדינות שונות. באל-ערישש שבצפון סיני ביצעו אתמול מחבלים של דאעש התקפה על כוחות הביטחון המצרים והרגו ופצעו לפחות 15 חיילים. צבא מצריים דיווח כי חיסל 7 מאנשי דאעש. במקביל לכך שלוחת דאעש במערב אפריקה (בוקו חארם) ביצעה ביממה האחרונה מספר תקיפות : במתקפה שנערכה נגד עמדה של צבא ניג'ר סמוך לגבול עם ניגריה נהרגו היום 7 חיילים – כך מסר דוברו של צבא ניג'ר. במתקפה נוספת שנערכה היום בפרבר של העיר מאידיגורי שבניגריה נרצחו 11 אזרחים לאחר שמחבל של דאעש פוצץ את עצמו בביתן בו התאספו מצביעים בבחירות שנערכו היום בניגריה.

בשיאו שלט דאעש בסוריה ועיראק על שטח הדומה לזה של בריטניה בו חיו כ-7.7 מיליון איש. בנוסף לכך שלט בשטחים מאוכלסים בסיני, לוב, לבנון, אפגניסטן, הפיליפינים ומערב אפריקה וכן ביצע פיגועים בעוד עשרות מדינות. אמנם דאעש איבד את שליטתו בכל השטחים המאוכלסים בהם שלט במזה"ת, ובמיוחד בסוריה ועיראק, אולם הפעילות הרצחנית שלו עשויה להמשך בכל אותם המקומות בהם התבסס – למעשה, בכל מדינות המזה"ת מלבד ישראל. לא ברור עוד כמה לוחמים נותרו לדאעש, שספג אבדות כבדות. האו"ם מעריך כי בשורותיו בעיראק ובסוריה נותרו עוד בין 14 אלף ל-18 אלף לוחמים, כ-3,000 מהם זרים.

ההתקדמות נגד דאעש הובילה את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכריז בדצמבר על החזרת 2,000 החיילים האמריקנים מסוריה, חרף אזהרות מצד בכירים בממשלו, בצבא ובקרב בעלות בריתה של וושינגטון כי דאעש טרם הובס למרות קריסת החליפות שלו. היום צפוי טראמפ להכריז על ניצחון במערכה נגד דאעש ועל כך שדאעש איבד 100% מהטריטוריה שלו.

למרות הדיווח על התקדמות הכוחות, מפקד כוחות צבא ארצות הברית באזור, הגנרל ג'וזף ווטל הזהיר אתמול כי כוחות דאעש עדיין פעילים בסוריה, והטיל ספק ביכולת של המורדים הכורדים להתמודד לבדם במערכה עם דאעש. ווטל אמר לסנאט כי הנשיא טראמפ לא התייעץ עם לפני שהודיע על הוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה.

טראמפ אמר אתמול כי "יש לנו הצהרה מיוחדת לפנינו בנושא סוריה וההצלחה במאבק מול החליפות". למרות דברי הנשיא, מפקד כוחות ארצות הברית במזרח התיכון אמר כי לדאעש יש עדיין מנהיגים, לוחמים ומשאבים ולכן המעורבות שלנו בשטח עדיין נדרשת". לדבריו, "גורם מכריע בהשלמת המשימה ומוכנות לנסיגה היא הידיעה שהכוחות הסוריים הדמוקרטיים יוכלו להתמודד לבדם עם האיומים בשטח ולשלוט במצב, אנחנו עדיין לא שם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!