דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

בחירות 2019 / הליכוד דורש חקירה נגד גנץ: "דבר חריג שבחריגים"

דרישת המפלגה מגיעה בעקבות פרסום ב'הארץ' לפיו המשטרה רכשה ללא מכרז מערכת ייחודית מהחברה בראשה עמד גנץ, 'המימד החמישי' | במכתב שנשלח ליועמ"ש, פרקליט המדינה ופרקליטת מיסוי וכלכלה במשטרה, דורש עו"ד דבורין כי החקירה תמוצה עד הבחירות

רה"מ, בנימין נתניהו, והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ (צילום: מרים אלטשר/הדס פרוש/פלאש90)
רה"מ, בנימין נתניהו, והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ (צילום: מרים אלטשר/הדס פרוש/פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

מפלגת הליכוד דורשת לחקור את העיסקה בין חברת 'המימד החמישי' שבראשה עמד בני גנץ ובין משטרת ישראל. ביום שישי האחרון פורסם ב"הארץ", שהמשטרה רכשה מחברת 'המימד החמישי' ב-2017 מערכת בינה מלאכותית לסיוע בהתמודדות עם פשיעה. הרכש נעשה ללא מכרז כחלק מפיילוט, שהיה עשוי להבשיל לעיסקה גדולה יותר. כזכור, 'המימד החמישי' נסגרה בדצמבר האחרון ופיטרה את כל עובדיה.

במכתב תלונה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפרקליט המדינה שי ניצן, ולליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב, ניסה עו"ד מיכאל דבורין בשם הליכוד לזרוק בוץ בגנץ, בתקווה שמשהו יידבק ויפגע בסיכוייו בבחירות, וכך גם ברם בן ברק, שהיה מעורב בחברה והצטרף מאז ל'יש עתיד', ובמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך. העיסקה, כתב דבורין בשם הליכוד, בוצעה "בנסיבות אשר על פניהן הינן תמוהות למדי ומצריכות בדיקה מעמיקה של רשויות האכיפה".

מנדלבליט | נתניהו (צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטון / פלאש90)
מנדלבליט | נתניהו (צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטון / פלאש90)

דבורין ציין כי התקשרות בהיקף כזה ללא מכרז היא "דבר חריג שבחריגים, ואמורה להתקיים רק בנסיבות מיוחדות. ואולם במקרה דנן נראה כי כלל לא התקיימו נסיבות חריגות שכאלה, שכן קיימות לא מעט חברות המציעות שירותים מתחרים (ואף מוצלחים בהרבה) לשירותים שהציעה הממד החמישי באותה עת, וחרף כך משום מה בחרה משטרת ישראל בראשותו של מר אלשיך לבצע את ההתקשרות הנ"ל ללא עריכת מכרז. זאת ועוד כלל לא ברור מדוע בחרו הצדדים עד היום להסתיר את דבר נסיבות ההתקשרות בפני הציבור, אם כי נדמה שהתשובה לכך היא ברורה".

בסיום המכתב מעלה דבורין על נס את חשיבות האינטרס הציבורי, וטוען שאסור שכספי ציבור ישמשו לרכש מוצרים ושירותים יקרים, כאשר קיימים זולים מהם בשוק. דבורין מעלה טענה חמורה, לפיה קיים "חשש מובהק" לכך שהיו במשטרה מי שקידמו את החוזה אך ורק כדי להשיא למימד החמישי ערך, ולאפשר לה לגייס עוד מימון, בשירות האינטרס הכספי של בכירי החברה.

בסיום המכתב כותב דבורין בשם הליכוד את הדברים הבאים: "בשם זכות השוויון לבחור ולהיבחר, מבוקש כי הודעה על פתיחה בבדיקה או בחקירה הנ"ל תפורסם בהקדם האפשרי ועוד לפני הבחירות לכנסת, וזאת על מנת שיהיה בידי הציבור הבוחר מלוא המידע בדבר מעורבותם של יו"ר חוסן לישראל בני גנץ ואיש יש עתיד רם בן ברק בפרשה הנ"ל".

מושכל יסוד הוא, כי מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית

תחת הכותרת "ניהול הליכים כלפי נבחרי ציבור ומועמדים בתקופת ערב בחירות", ניסח  בעבר משרד היועמ"ש הנחיות לחקירות בתקופת בחירות . היועמ"ש מדגיש כי טיפול בתיקי נבחרי ציבור ומועמדים המצויים כבר בעיצומה של חקירה יימשכו כסדרם וללא השהיות, למעט מקרים חריגים בהם פעולות חקירה מסוימות עלולות לעורר חשש להשפעה פוליטית. מתוקף הנחיה זאת פועל כיום מנדלבליט בעניין תיקי נתניהו.

סעיפים אחרים בהנחיה עוסקים בפתיחת חקירות חדשות נגד מועמדים בתקופת בחירות. סעיף 1 בהנחייה נפתח בדברים הבאים: "מושכל יסוד הוא, כי מערכת אכיפת החוק אינה מעורבת בזירה הפוליטית…  יש לפעול למניעת שימוש במערכת אכיפת החוק ככלי ניגוח בידי יריבים פוליטיים באמצעות הגשת תלונות מניפולטיביות, וכן לתת את הדעת לצורך בזהירות בנקיטת פעולות חריגות שעלולות לעורר חשש להשפעה פוליטית".

בסעיף 2 א' נכתב כי על מנת לשמור על איזון ראוי, "תלונות שיוגשו בתקופת הבחירות נגד נבחרי ציבור או נגד מועמדים תיבחנה על- ידי ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, אשר ישקול בכל מקרה בהתאם לשיקולים הרגילים, האם קיימת הצדקה לפתיחה בחקירה. במסגרת זו ייתן דעתו גם לשיקולים האמורים בסעיף 1 לעיל, ובמקרים של ספק יביא את הדברים בפני היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה".

משמעות הדברים היא שהכתובת הנכונה למכתב הליכוד אינה היועמ"ש ובכירי הפרקליטות, אלא ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה ניצב גדי סיסו. משמעות נוספת היא שבהיעדר ראיה מובהקת המצדיקה פתיחה בחקירה, נטייתו של סיסו תהיה לסרב לפנייה, בגלל הנחת העבודה שבתקופת בחירות עולה המינון של "תלונות מניפולטיביות", שמטרתן היחידה היא השאת רווח פוליטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!