דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יעקב ליצמן

ליצמן יסדר / סגן שר הבריאות יעקב ליצמן דואג לחברים, אבל למי לא נשאר?

בסביבת סגן השר הוותיק מתגאים שלשכתו פתוחה לפניות, אבל מדובר במסך עשן לעיסוק פרטני וסלקטיבי בהן - כפי שהגיע לשיא עם חקירתו בחשד שסייע להטות חוות דעת פסיכיאטרית של חשודה בפדופיליה

סגן שר הבריאות ליצמן יוצא מפגישה ברבנות הראשית בירושלים. 14 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סגן שר הבריאות ליצמן יוצא מפגישה ברבנות הראשית בירושלים. 14 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

מדובר באחד הסודות הכי לא סודיים במערכת הבריאות בישראל. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ואנשיו נוהגים להתערב לא מעט בנעשה במיקרו של המערכת לא פחות מאשר במאקרו – במסדרונות בתי החולים, בדלפקי הקבלה וברשימות התורים לטיפולים ולהליכים שונים. דוגמה לכך קיבלנו עם התפוצצות הפרשה האחרונה שבה ליצמן נחקר בחשד שסייע להטות חוות דעת פסיכיאטרית למלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה ומבוקשת למשפט באוסטרליה.

בסביבת ליצמן גם לא מכחישים את מידת ההתערבות הזו, שיורדת לעתים לרזולוציות מתמיהות שאינן נהוגות בלשכות של שרים וסגני שרים. גם בתגובת הלשכה לחשדות האחרונים בפרשה שהפכה לגלויה בחמישי הודגש בגאון: "לפניות ציבור לסיוע בכל תחום ניתן לפנות לצוות לשכת סגן שר הבריאות". לצד זה התווספו מספרי הטלפון של אנשי הלשכה, שהם אגב לכל המעוניין: חיים יוסטמן 050-4121212; מוטי בבציק 050-4151111; אבי דז׳דק 052-7616112.

אלא שמה שמצטייר כשירות אדיב ומלא חמלה: לאפשר לכל מי שחפץ בכך לקבל אוזן קשבת בלשכתו של מי שמופקד על מערכת הבריאות, משמש בעיקר כמסך עשן למערכת משומנת של תעדופים ושל פרוטקציות. ליצמן, שניצב בראש המערכת כבר שמונה שנים כסגן שר וכשר, העמיק את שליטתו בה עד לרמות הפרטניות ביותר, ודרך אנשיו נוהג לפי עדויות של גורמים במערכת להשפיע באופן ישיר או עקיף על קבלת טיפולים, על קידום של מי שהוא חפץ ביקרו וכעת לפי החשד – גם בהשפעה על חוות דעת רפואיות.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בוועדת הבריאות, 2 ביולי 2018 (הדס פרוש פלאש90)
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בוועדת הבריאות, 2 ביולי 2018 (הדס פרוש פלאש90)

אך זרועו הארוכה של ליצמן לא מסתכמת רק במוקד הפניות שמיסד בלשכתו. במהלך השנים פורסמו לא מעט תחקירים ודיווחים שבצער רב לא זכו לתהודה הראויה להם אודות מעלליו של סגן השר הוותיק. רק באחרונה פרסמה כתבת הבריאות הבכירה רוני לינדר במרקר על שורת ניגודי עניינים שבהם נתון ליצמן, ובהם קשרים עם עיתון "המודיע", מינוי מקורבים לתפקידים שונים במערכת ופרסום חלקי עד לא קיים של הסכמי ניגודי עניינים ויומני הפגישות שלו, כפי שמחויב.

קשה שלא לקשור את עומק השפעתו של ליצמן על המערכת לתקופה הארוכה שבה הוא מאייש את התפקיד, וגם ליחסים המורכבים שלו מול התקשורת המיינסטרימית ודעת הקהל בכלל. למי שהספיק לשכוח, בתחילת דרכו במשרד קיבל ליצמן יחס מלטף מאוד מאותה תקשורת שאהבה להכתיר את איש חסידות גור כמי שיודע להסתכל מעבר לאינטרסים הסקטוריאליים. לא ברור אם הוא אחראי לזה בפעולותיו או התקשורת עצמה שהחלה לבדוק מעט יותר עמוק בציציותיו, אך בשלב מסוים היחס הזה השתנה וליצמן נדרש להרבה יותר תשובות מבעבר. הוא מצדו לא ממש התרגש והמשיך בשלו, כפי שבא לידי ביטוי בריבוי הדיווחים והתחקירים אודות מעשים פסולים לכאורה.

כך או אחרת המקרה האחרון שהוביל אותו עד לחדר החקירות מסמל שיא חדש. בין אם החקירה תוביל לכתב אישום ובין אם לא, וניתן רק לקוות שליצמן לא ניצב מאחורי החשדות המיוחסים לו, קשה להתעלם מדפוס התנהלות שגם אם אינו פלילי – הוא לכל הפחות רחוק מלהיות תקין. הדברים אף מתחדדים לאור ההתעניינות הגוברת מצד הציבור, התקשורת והפוליטיקאים במצבה האנוש של מערכת הבריאות. ליצמן עצמו מעוניין לשוב לאחר הבחירות הקרובות ללשכת סגן השר ברחוב ירמיהו בירושלים, אך הוא יתקשה לעשות זאת אם ימשיך למקד את מרצו באנשי שלומו, ולא במאושפזים במסדרונות, בחדרי המיון המתפקעים ובתורים המתארכים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!