דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / לבני: התנועה בראשותי לא תתמודד בבחירות הקרובות

"יש בי הכוח הפנימי להמשיך להיאבק אבל אין לנו מספיק כוח פוליטי לממש את הדרך שלנו לבד, ולא אסלח לעצמי אם קולות המאמינים בדרך יתבזבזו", אמרה במסיבת עיתונאים | מאז פירוק השותפות עם 'העבודה' לא הצליחה לבני להתרומם בסקרים

ציפי לבני במסיבת העיתונאים מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים. 18 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
ציפי לבני במסיבת העיתונאים מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים. 18 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר מפלגת 'התנועה' חברת הכנסת ציפי לבני הודיעה היום במסיבת עיתונאים שכינסה בבית סוקולוב בתל אביב, על פרישה ממערכת הבחירות. זאת על רקע המרחק הרב של מפלגתה "התנועה" מאחוז החסימה, והכישלון ביצירת ברית של ריצה משותפת עם מפלגה גדולה. מיד בסיום דבריה יצאה לבני במהירות מבלי לתת לעיתונאים אפשרות לשאול שאלות.

"אני מודיעה שהתנועה בראשותי לא תתמודד בבחירות הקרובות" אמרה לבני, "אני מאמינה שהעמדות של התנועה טובות למדינה. יש בי את הכוח להמשיך להיאבק, אבל אין ל את הכוח הפוליטי להיאבק עליהם. אינני מעוניינת לבזבז קולות של המחנה".

ציפי לבני במסיבת העיתונאים להשקת קמפיין התנועה לבחירות 2019 (צילום: פלאש90)
ציפי לבני במסיבת העיתונאים להשקת קמפיין התנועה לבחירות 2019 (צילום: פלאש90)

עוד הוסיפה כי "היום אני מבקשת מכם סליחה, מכלך איש ואישה שכתבו לי, סימסו, טלפנו, אלה שראו אותי ברחוב וביקשו שאהיה חזקה. אני עדיין חזקה, עדיין מאמינה שהדרך שלנו טובה ונכונה לישראל. תמשיכו גם אתם להאמין בדרך. תדרשו מהפוליטיקאים עמדה ברורה. יהיו שיאמרו 'עדיף היה לה לפרוש בשיא'. מה שמנע ממני לעזוב הייתה תמיד המחשבה שלא אסלח לעצמי. היום אני מפסיקה את ההתמודדות של התנועה בראשותי בידיעה שעשיתי כל שביכולתי. אני רוצה להודות לחברי הכנסת של התנועה, ובמיוחד ליואל חסון, שמלווה אותי כבר שנים השקיע את תבונתו וכל היכולות המגוונות שלו".

בפתח מסיבת העיתונאים אמרה לבני כי "אני מאמינה במקף המחבר בין היהודית לדמוקרטית ובין הצבאי למדיני. זה אמור היה להיות המובן מאליו בישראל. כך היה הרבה שנים, אבל השנים האחרונות היו קשות לי במיוחד. המובן מאליו בערכי הפך להיות שנוי במחלוקת. שלום הפכה להיות מילה גסה, הדמוקרטיה עומדת בפני סכנה. 'במדינתנו פנימה' אמר מנחם בגין 'יהיה הצדק השליט העליון', ועכשיו השליט השתלט על הצדק. הוא תוקף את התקשורת החופשית ומערכות אכיפת החוק והמשפט".

"האמנתי שכל השותפים לדרך צריכים להתאחד סביב העקרונות, לשלב ידיים, ולשכנע בקול זקוף בצדקת הדרך, בלי לגמגם" טענה, "להתאחד לגוש אחד וליצור פה תקווה להמשך. מעולם לא הסתרתי את הדרך שלי, החזון שלי, אמרתי אותו, צעקתי אותו, נלחמתי עבורו ואני לא מפחדת מאיך יקראו לי. זאת המשמעות בעיני של הנהגה".

מחוץ לבית סוקולוב המתינו ללבני פעילי מרצ, שנשאו שלטים המודים לה על עשייתה הפוליטית.

שלטים של פעילי מרץ התמוכים בציפי לבני במסיבת העיתונאים מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים. 18 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
שלטים של פעילי מרץ התמוכים בציפי לבני במסיבת העיתונאים מודיעה על פרישתה מהחיים הפוליטיים. 18 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי אמר בתגובה כי "עזיבתה של ציפי לבני את מחנה המרכז-שמאל מצערת מאוד וקולה הצלול, האמיץ והברור למען הבטחתה של ישראל יהודית ודמוקרטית יחסר מאוד. העובדה שנקטה באופן אחראי וסירבה לסכן אלפי קולות שילכו לפח מלמדת על אצילות והגינות. אני מקווה מאוד שדרכינו יצטלבו שוב גם בעתיד למען קידום הערכים המשותפים".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "לבני הייתה נקודת אור בכנסת חשוכה וגזענית ועמדה לצדנו במאבק על הדמוקרטיה הישראלית, נגד חוק הלאום ובעד הקהילה הגאה. מוערכת במיוחד הדרך שעשתה מהימין העמוק לאחד הקולות המובהקים בעד השלום והדמוקרטיה ונגד ההסתה גם כשאחרים התקרנפו ושתקו. אין ספק שהיא תחסר בכנסת הבאה, אני בטוחה שעוד נכונו לה עלילות".

לבני (60) נבחרה לכנסת לראשונה ב-1999, לאחר שלוש שנות כהונה כיו"ר רשות החברות הממשלתיות, בהן יישמה את מדיניות נתניהו להפרטה בהיקף רחב ככל האפשר. ב-2001, תחת ראש הממשלה אריאל שרון, צורפה לראשונה לממשלה, כשרה לפיתוח אזורי, שרה ללא תיק ושרת החקלאות. בהמשך שימשה תחת שרון כשרת העלייה והקליטה, ובממשלת אולמרט היתה שרת החוץ והממונה על המו"מ עם הפלסטינים.

ביולי 2008 ניצחה לבני את שאול מופז בבחירות לראשות מפלגת קדימה, ושנה לאחר מכן הובילה את המפלגה לניצחון בבחירות, עם 28 מנדטים, אחד יותר מאשר הליכוד. אלא שכמו לאחר התפטרות אולמרט ארבעה חודשים קודם לכן והעברת השרביט אליה, לא הצליחה להקים קואליציה בגלל העדפת המפלגות הדתיות את נתניהו.

בשנים הבאות היתה לבני ראש האופוזיציה, עד התפטרותה מהכנסת באמצע 2012, אז ניצח אותה שאול מופרז במירוץ לראשות קדימה. לבני הקימה את מפלגת 'התנועה', ובין 2013 ל-2015 הצטרפה לממשלת נתניהו כשרת משפטים. ב-2015 חברה התנועה למפלגת העבודה במסגרת "המחנה הציוני", ובשנים האחרונות ישבה לבני באופוזיציה. לפני כחודש הודיע יו"ר העבודה אבי גבאי על פירוק השותפות בין המפלגות. לבני הובילה קמפיין עצמאי של מפלגתה, אך כאמור, לא הצליחה להעלות את התמיכה בה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!