דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

זוהי ישראל / מדינה אחת? שיעור התמותה בג'סר א-זרקא - פי 3 מבשוהם

כך עולה מדו"ח הרשויות המקומיות של הלמ"ס | השכר הממוצע בסביון גבוה כמעט פי 4 מבמודיעין עילית | במצפה רמון נרשמה הירידה החדה ביותר בשכר (9%), ובמ.א. מגילות ים המלח העלייה הגבוהה ביותר (8.4%)

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90).
שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

בסוף שנת 2017 מנתה אוכלוסיית ישראל 8.7 מיליון בני אדם, רובם הגדול (74%) חיים כיום בערים ולא בכפרים, קיבוצים ומועצות אזוריות, כך עולה מדו"ח הרשויות המקומיות בישראל שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הדו"ח, המפורסם פעם בשנה על ידי, כולל נתונים מ-225 הרשויות המקומיות בארץ.

אוכלוסיית ישראל הולכת וגדלה, ומספר הילדים הממוצע למשפחה עומד על 3.11 ילדים. עם זאת, המספר מגלם פערים גדולים בין חלקים שונים של האוכלוסייה הישראלית. בעיר החרדית מודיעין עלית מספר הילדים הממוצע הוא הגבוה ביותר, ועומד על 7.67. לעומת זאת, מספר הילדים הנמוך ביותר נמצא בקריית טבעון, שם ישנם רק 1.78 ילדים למשפחה בממוצע .

בכל הנוגע לשיעורי הפטירה, ניתן לראות הבדל ברור בין היישובים המבוססים לאלו העניים יותר. שיעור התמותה הנמוך ביותר נמצא בישובים מכבים רעות ושוהם. לעומת זאת, שיעור התמותה הגבוה ביותר נמצא בישוב הערבי ג'סר א-זרקא. מדובר בשיעור גבוה פי שלוש מזה של שוהם.

ירושלים סבלה מהגירה שלילית בשנת 2017. כ-17 אלף תושבים עזבו את ירושלים, רובם לתל אביב, בעוד 11 אלף בלבד עברו לעיר. בתל אביב מאזן ההגירה היה גם שלילי. כ-21 אלף תושבים חדשים לעומת 23 אלף שעזבו אותה. רוב ההגירה לתל אביב וממנה התרחשה מול רמת גן.

תופעת היוממות, בה מתגוררים ועובדים בערים שונות היא גבוהה למדי בישראל. מעט יותר ממחצית תושבי ישראל עובדים מחוץ לעיר בה הם מתגוררים. רמות היוממות הן הגבוהות ביותר במרכז הארץ. בעיר גבעתיים 78% מהתושבים עובדים מחוץ לעיר. שיעורים גבוהים של יוממות קיימים בכלל אזורי המרכז, וקטנים ככל שמתרחקים מתל אביב. לעומת זאת, באילת רק 9% מהתושבים עובדים מחוץ לעיר.

מהנתונים עולה כי היישובים הערביים והחרדיים השכר הממוצע הוא הנמוך ביותר, בעוד בישובים באשכולות הגבוהים ביותר השכר הוא הגבוה ביותר. היישוב עם ממוצע השכר הנמוך ביותר הוא מודיעין עלית, שם השכר הממוצע עומד על 4,612 שקלים לחודש. לעומת זאת, בסביון ממוצע השכר עומד על 17,117 שקל – פער של פי 3.7.

בישובים החרדים והערביים גם קיימים שיעורים גבוהים בהרבה של עובדים שמשתכרים עד לשכר המינימום. בישוב הדרוזי מסעדה 65% מהעובדים משתכרים עד לשכר המינימום ובמג'דל שמס 62%. בעמנואל, ישוב חרדי בשומרון הנתון עומד גם על 62%. הנתון הנמוך ביותר הוא במועצה האזורית חוף השרון, שם רק 34% מהעובדים משתכרים עד לשכר המינימום.

במצפה רמון נרשמה הירידה החדה ביותר בשכר בשנת 2017, ובמועצה האזורית מגילות ים המלח רשמה העליה הגבוהה ביותר. במצפה רמון ירד השכר הממוצע ב-9%, בעוד במועצה האזורית מגילות ים המלח עלה השכר הממוצע ב-8.4%.

דווקא נתוני הבעלות על דירות מפתיעים. על פי הדו"ח 68% ממשקי הבית בישראל מתגוררים בדירה בבעלותם. העיר בה שיעור הבעלות על הדירות הוא הנמוך ביותר היא תל אביב, שם הדירות יקרות מאד בממוצע. לעומת זאת, בעיר הבדואית רהט כמעט כל התושבים חיים בדירה בבעלותם- 94%.

על פי הנתונים תופעת השמנת היתר בקרב ילדים עולה עם הגיל. ברמה הארצית, רק 18% מקרב הילדים בכיתה א' סבלו מהשמנת יתר, בעוד 30% מהילדים בכיתה ז' סבלו מהשמנת יתר. בשנת 2018 שיעורי השמנת היתר בקרב ילדים היה הגבוה ביותר בג'סר א-זרקא: 44% בכיתה א' ו-59% בכיתה ז'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!