דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

ריאה ירוקה במשבר / עיריית חיפה תמכה בערר נגד פארק הקישון, למרות שהסכימה בעבר לקדמו

הערר הוגש על ידי חברת נמלי ישראל משום שראש העיר עינת קליש רותם מעדיפה לקדם את שדרוג שדה התעופה בעיר, מה שמפריע למימוש הסיכום אליו הגיעו שני הצדדים לפני יותר משנה

קורמורן בקישון (צילום: ארז רביב)
קורמורן בקישון (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עיריית חיפה תמכה ביום שני השבוע בערר שהגישה חברת נמלי ישראל  (חנ"י) כנגד תכנית פארק הקישון, זאת למרות שלפני יותר משנה הסכימה העירייה חיפה עם חנ"י, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורשות שדות התעופה, לקיום מספר תכניות במקביל, כולל התכנית של פארק הקישון. ועדת הערר החליטה לקיים דיון נוסף בנושא, ללא בעלי העניין שנכחו אמש.

עיריית חיפה שינתה את עמדתה, בעיקר בשל רצון ראש העירייה הנוכחית, עינת קליש רותם, לקדם הרחבה משמעותית של מסלול ההמראה בשדה התעופה של חיפה, באופן שירחיב את היעדים שניתן לטוס מהם לחיפה ובחזרה, לכיוון מרכז אירופה, במתכונת של שדה תעופה אזורי.

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם (יונתן זינדל / פלאש90)
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם (יונתן זינדל / פלאש90)

שאיפה זו עשויה להתנגש עם כוונותיה של חנ"י לקיים עורף נמל בשטחים מסוימים במפרץ. בעקבות הערר של חנ"י, הוגש גם ערר מטעם רמ"י, ונדמה כי היכולת לממש את הפארק המטרופוליני של חיפה והקריות נדחית למועד לא ברור או מבוטלת לחלוטין.

בדיון אמש השתתפו מהנדס העיר, אריאל וטרמן, ועו"ד קרן גולדשמיט שייצגה בדיון את הועדה המקומית בחיפה. הועדה המחוזית ביקשה דווקא שלא לפגוע בתכנית, משום שהיא חלק בלתי נפרד מכוונותיה של רשות נחל הקישון, לקדם את שיקום הנחל, כולל הקמת הפארק. כיום, קיים סמוך למעגן הקישון פארק קטן בשטח של 31 דונם. תכניות פארק הקישון מבוססות על ויתור של חנ"י על קרקע בהיקף של 586 דונם, והרחבתו עד לשטח של 900 דונם בחלופות מלאות.

רק בחודש מאי חתמו מהנדס העיר וטרמן וראש העירייה הקודם, יונה יהב, על מכתב המסכם את עמדת העירייה, לפיו "עיריית חיפה עומדת על המשך קידומה של תכנית פארק מורד נחל הקישון, כפי שהוגשה והוצגה לוועדה המחוזית, ללא כל עיכובים ו/או סייגים נוספים ועיריית חיפה מסכימה לכלול את הסכם הצדדים המצורף בזה כחלק ממכלול הנתונים הרלוונטיים לקידום התכנית".

השבוע הוגשה בקשה ל"השלמת טיעון" בפני ועדת המשנה לעררים, ובה כתובה עמדה הפוכה מטעם הוועדה המקומית לפיה: "יש להשהות את קידומה של התוכנית על מנת לאפשר בחינה תכנונית כוללת של מפרץ חיפה בראש ובראשונה בהקשר של תכנון שדה התעופה כשדה תעופה אזורי, ולצד זאת, הקצאת שטחים מתאימים לשימושי עורף נמל באזור המרחב המטרופוליני וכן תכנון מיטבי של פארק מורד נחל הקישון והממשקים עם
סביבתו".

המסמך מציין מספר טענות חדשות, מדוע אין לקדם כעת את הפארק: חוסר התאמה בין תכנית פארק מורד נחל הקישון ותכנית פארק נמלי ישראל; ואפשרות לקרקע חלופית בעבור חנ"י, שאותרה לאחרונה בקריית אתא ותוכל לשמש  לאחסנה ולוגיסטיקה. המסמך מדגים גם את חוסר ההתאמה, לכאורה, בין שתי התכניות.

פארק ביד מול שדה תעופה באוויר

הדיון שקיימה הוועדה המקומית ב-4 בדצמבר (בו ניתן לצפות בדף הפייסבוק של העירייה, ומתחיל שעתיים וחצי מפתיחת הסרטון), שיקף את המדיניות החדשה של העירייה.

ביחס לפארק הקישון תקפה קליש רותם את המדיניות של חנ"י במלים חריפות: "פארק הקישון יהיה רצועה ממש ממש קטנה שלידו מחסנים בגובה 36 מטר, כמו בניין של 12 קומות. תחושה של פארק מטרופוליני לא תהיה כאן. אני לא מוכנה יותר לשמוע את חנ"י מסבירה שזו התחדשות עירונית וזה יגיע לטורים מאוד מאוד גבוהים. זה לא העתיד של חיפה, מכרו לנו לוקשים". לגבי שדה התעופה אמרה ראש העיר כי "בלי שדה תעופה אנחנו יכולים (רק) לחלום על שינוי פני הכלכלה האזורית. קיבלנו מנדט מהציבור ברוב קולות להוביל את הנושא הזה".

דייגים בקישון (צילום: ארז רביב)
דייגים בקישון (צילום: ארז רביב)

מהנדס העיר וטרמן אמר בדיון כי "יש כאן מקרה חריג שבו הנחנו את הנושאים בהתראה מאוד קצרה", בכדי לקדם את ההרכב החדש לוועדה המקומית, וידחה דיונים תכנוניים לגבי תכניות שכבר קודמו.

נציג סיעתה של קליש רותם, נחשון צוק, טען כי "הארכת השדה הנוכחית בקושי מביאה אותנו למערב יוון, בטח שלא לאיטליה". וטרמן הוסיף: "התכניות קודמו כתכניות נפרדות שיצרו פאזל שלם, אבל צריך תכנון כולל וממנו לגזור תכניות נקודתיות… הדבר הראשון שציינה ראש העיר בפני הצוות המקצועי זה שדה התעופה והוא לא עמד על סדר היום, כפי שהוא עומד כעת… לפני חצי שנה הוצג הסכם שקידם את הנמל, והפארק וחזית הים העירונית, אבל שדה התעופה היה כביכול בצד, ולא קיבל את המיקסום שאני אציג והוא חייב להיבחן".

וטרמן סקר עוד בעיות תכנוניות בכל המרחב של מפרץ חיפה, ביחס לנמל ולרכבת. "ההסכם נמצא בקונפליקט עם פיתוח שדה התעופה. זאת בדיקה שחייבת להיעשות ורק אחרי שהיא תושלם נדע מה צריך לעשות" אמר, "התכנית מוטה ל(טובת) שטחים לוגיסטיים, אפשר להגיע לאיזון אחר". מכיוון שרשות תעופה האזרחית מחייבת חיזוק של טרמינל הנוסעים בשדה, וטרמן אמר כי מדובר בהזדמנות לבנות אותו מחדש, ולתת עוד אורך למסלול בכך.

קליש רותם הוסיפה כי "הראינו למשרד התחבורה שהכל יהיה מחובר אלינו, הרכבת מגיעה 400 מטר משדה התעופה ואף אחד לא חיבר ביניהם. הייתם צריכים לראות איך הלסתות של כולם נפלו. זה יכול להפוך את חיפה לעיר גלובלית". נחשון צוק אמר כי "סגירת השדה בהרצליה תביא לכאן את כל הפייפרים הקטנים. הם עושים יותר רעש ממטוסים גדולים. רוב הנחיתות וההמראות יהיו מעל הים. אם יקום שדה ברמת דוד מטוסים גדולים ימריאו וינחתו מעל הראש שלכם. שדה אזורי יפעל משש בבוקר עד עשר בלילה, כמו באירופה".

שדה התעופה חיפה (פול מלינג / ויקימדיה קומונס)
שדה התעופה חיפה (פול מלינג / ויקימדיה קומונס)

למרות דברים אלו, משתתפים בדיון בערר היום טענו כי הטיעונים החדשים במכתב 'השלמת הטיעון' בכלל לא נדונו באותו דיון של הוועדה המקומית, ולכן לא יכולים לייצג את עמדתה. כלומר, מדובר לכל הפחות ב"הסקת מסקנה" שגויה מהדיון, או בהטעיה של ועדת הערר. החשש המרכזי הוא שעמדת עיריית חיפה הנוכחית תקבור את ההישג של הקמת פארק הקישון לטובת דיוני תכנון שיכולים להיגרר תקופות ארוכות, בשל מצב אבסורדי בו העירייה מצטרפת בפועל לעררים על תכניות שהיא עצמה קידמה, ואילו דווקא הוועדה המחוזית פועלת לדחיית הערר.

תומכי הפארק טוענים, שהעירייה מוותרת על "ציפור אחת ביד" – הסכמה להקמת פארק הקישון, בעבור "ציפורים באוויר" – הליך בדיקה לגבי האפשרות להרחיב את מסלול ההמראה בשדה התעופה, ורצון עקרוני לשנות חלק מהתכניות של חנ"י, שאין לדעת באיזו מידה מאבק זה יישא פרי.

שוב בירושלים,נלחמים על אישור פארק מורד הקישון אל מול הערר של חנ"י.מי היה מאמין שעכשיו נצטרך להילחם גם אל מול התנגדות…

Posted by ‎מנקים את מפרץ חיפה‎ on Monday, February 18, 2019

החלטה במועד אחר

חברי ועדת הערר החליטו להתכנס במועד אחר, ללא בעלי העניין שהיו בדיון אתמול, בכדי להגיע להחלטה בנושא הערר. קליש רותם וצוק מצביעים כבר שנים רבות על שלל התכניות המקודמות באזור מפרץ חיפה, שלטענתם בנויות מתפיסה כוללת סמויה, שנועדה לקבע את האופי התעשייתי הכבד של העיר על כל הכלול בכך – תנועת משאיות רבה, פעילות אחסון ופריקת מטענים כולל חומרים מסוכנים ואילו ברצונם להסב את האופי של העיר לאופי מוטה תיירות ותעשיות נקיות יותר, בניגוד לכוונות של חנ"י, הזקוקה לשטחים לוגיסטיים רבים שישרתו את נמל המפרץ.

לנוכח הכוונות של עיריית חיפה לשנות את התכניות באזור, ייתכן שפארק הקישון יהיה הקורבן הראשון ולא האחרון במאבק הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!