דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים זרים

הדלת עוד מסתובבת / ילדים ישראלים: אירוע מחאה נגד גירוש אמהות מהפיליפינים וילדיהן

לאחר שב-2009 נמנע גירוש ילדי הזרים מהפיליפינים, כעת עשרות אמהות וילדיהן מועמדים לגירוש | כ-20 אמהות נמצאות במעצר, עוד 30 הסכימו לתנאים ויגורשו בקיץ | בשבת יערך אירוע בת"א, "הילדים של האמהות האלה, הם ישראלים בכל מובן", אומרת חברת מועצת העיר ת"א שולה קשת

ילדים פיליפינים והוריהם בבית הספר. (יוסי זמיר/פלאש90)
ילדים פיליפינים והוריהם בבית הספר. (יוסי זמיר/פלאש90)
ספי קרופסקי
טל כרמון
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון UCI (איחוד למען הילדים הישראלים) יערוך בשבת הקרובה אירוע מחאה נגד גירושם של הורים וילדים מהפיליפינים המתגוררים בארץ. האירוע יתקיים באברהם הוסטל ברחוב לבונטין בתל אביב, תחת השם "שבת פיליפינית", וישתתפו בו חברי כנסת, ביניהם אילן גילאון, מוסי רז, מיכל רוזין.

גורמים מהקהילה הפיליפינית בישראל תארו ל'דבר ראשון' המצב בימים האחרונים, ולטענתם משטרת ההגירה לוקחת את האמהות למעצר ומציגה בפניהן שתי אופציות: חתימה על טופס בו הן מסכימות לעזוב את ישראל בסוף שנת הלימודים או לא לחתום, ולהיות מגורשות יחד עם ילדיהן באופן מיידי. נכון להיום נמצאות כ-20 אמהות במעצר וכ-30 נשים חתמו על הטופס. מדובר בילדים שחלקם כבר גדולים בגילאי 9-10, כולם נולדו בישראל.

עובדים זרים בשדה כרוב בנגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90).
עובדים זרים בשדה כרוב בנגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90).

לאחר שבשנת 2009 ניתנו תעודות זהות לחלק מהילדים, בשנים האחרונות משרד הפנים כבר לא מנפיק להם תעודות זהות. האמהות לא יודעות מהן הקריטריונים לקבלת תעודת הזהות, וישנם כ-800 ילדים שלא קיבלו. גורמים במאבק מבקשים להדגיש שהמאבק שלהם הוא ביחס לילדים ולא ביחס לאמהות. הבקשה של הפעילים היא מתן תעודות זהות לילדים שנולדו בישראל, מדברים עברית וזה המקום היחיד שהם מכירים.

שולה קשת, חברת מועצת עיריית תל אביב -יפו, אמרה: "גירוש הילדות והילדים שנולדו וגדלו בישראל הוא מעשה חמור מאוד. הקבלנים, עושים הון מעסקי הגירוש. על כל אם שטיפלה במסירות בקשישים, בחולים ובנכים, ועכשיו תגורש מכאן, יביאו עובדת חדשה כדי להתעשר מדמי התיווך. על כל משפחה עם ילדים שתיזרק לכלא ותגורש מהארץ, יבואו משקיעים עשירים שישתלטו על הנכסים בדרום תל אביב ויגרשו את כולנו מכאן".

קשישה ומטפלת סיעודית בתל-אביב. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: משה שי / פלאש 90)
קשישה ומטפלת סיעודית בתל-אביב. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: משה שי / פלאש 90)

 

ח"כ אילן גילאון, שישתתף באירוע בשבת אמר: ״החלטת משרד הפנים לגרש מישראל ילדים שנולדו לאימהות ממוצא פיליפיני, אשר נכנסו לישראל כחוק, היא החלטה אלימה ואטומה. הילדים הללו הם ישראלים לכל דבר ועניין; הם נולדו פה, התחנכו פה, זה שכל מה שהם מכירים. ישראל חייבת להכיר בילדים הללו כישראלים שווי זכויות. כעם שנרדף במשך אלפי שנים, מן הראוי שנהיה קצת יותר נדיבים.״

"בשבועות האחרונים החלה משטרת ההגירה במעצר ילדים שנולדו בארץ יחד עם הוריהם", פורסם בדף ההזמנה לאירוע בפייסבוק. "אנו, מהגרות ומהגרי עבודה מהפיליפינים ומארצות אחרות, הורים לילדות ולילדים הלומדים במערכת החינוך הישראלית, פונים לציבור הישראלי מתוך מצוקה אדירה. הגענו לישראל כחוק לפני שנים רבות, ומאז אנו עובדים בטיפול באוכלוסייה מבוגרת ובבעלי צרכים מיוחדים, במסירות רבה". עלה חשש ביחס לאירוע בשבת שמשטרת ההגירה תגיע לשם בסופו כדי לעצור עוד אמהות.

עוד כתבו: "ילדינו נולדו וגדלו בישראל, הם לומדים במערכת החינוך הישראלית לצד ילדים ישראלים, וכמו חבריהם, הם משחקים, שרים וחולמים בעברית. כעת, ילדינו עומדים בפני סכנת גירוש למדינה שאינם מכירים ושאינם דוברים את שפתה. עקירה זו של ילדינו מביתם וניתוקם מחבריהם גורמת לחרדה קשה ולכאב עמוק…".

"חיים בישראל בידיעה מוצהרת כי הם עוברים על החוקים"

בתחילת השבוע דווח ב"הארץ" כי רשות האוכלוסין וההגירה עצרה בחודשים האחרונים כ-20 עובדות זרות מהפיליפינים, שעומדות בפני גירוש עם ילדיהן. לפי הדיווח, הם צפויים להיות מגורשים בקיץ הקרוב. זאת אחרי תקופה ארוכה שבה כמעט ולא נרשמו מקרים של גירוש של זרות המתגוררות כאן עם ילדיהן. הקהילה הפיליפינית בישראל מונה כ-30 אלף אנשים, מתוכם כ-1000 תלמידים שנמצאים במערכת החינוך.

לפי החוק כיום, עובדת זרה מורשית להתגורר כאן עם ילדיה עד לתום תקופת האשרה שלה. למרות זאת, המדינה נהגה לנקוט ביד יחסית רכה במשך השנים ולא לגרש באופן מידי הורים וילדים שחונכו בישראל ושאינם מכירים שפה או תרבות אחרת. יחד עם זאת, בתגובת רשות האוכלוסין וההגירה הובהר כי פעולותיהם מבוצעות בהתאם לחוק. "נבהיר כי שוהים בלתי חוקיים החיים בישראל בידיעה מוצהרת כי הם עוברים על החוקים, ראוי שידעו כי הם צפויים ביום זה או אחר לעמוד בפני אוכפי החוק", נמסר.

"החברות והשכנות שלי, הגיעו לכאן מהפיליפינים לפני עשרות שנים", אמרה קשת. "הן נתנו את הלב והנשמה שלהן כאן בישראל כל השנים האלה, כדי לטפל באנשים שנזקקו להן יותר מכל, שהן היו בשבילם קרן אור. הילדים של האמהות האלה, הם ישראלים בכל מובן, הם מדברים ומשחקים וחולמים בעברית, באותם הרחובות בהם גדלתי אני עצמי, באותו הבית שעליו כולנו, התושבות והתושבים, נאבקים, ונמשיך להיאבק – וננצח. למען כולנו, ולמען כל הילדות והילדים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!