דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הימין בישראל

ברית הכהניסטים / נתניהו ופרץ סיכמו על מתווה לשילוב עוצמה יהודית בבית היהודי

בתמורה לריצה משותפת עם הכהניסטים, הבטיח ראש הממשלה ליו"ר הבית היהודי שני תפקידי שרים בכירים, חוק נורבגי מורחב ושיריון לנציג מפלגתו בליכוד | מרכז הבית היהודי יתכנס הערב להצביע על המהלך, על רקע התנגדות וחששות של בכירים במפלגה

אנשי "עוצמה יהודית" מיכאל בן-ארי ואיתמר בן-גביר בהפגנה מול בית ראש הממשלה עם ארון קבורה עטוף בדגל ישראל. ארכיון (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
אנשי "עוצמה יהודית" מיכאל בן-ארי ואיתמר בן-גביר בהפגנה מול בית ראש הממשלה עם ארון קבורה עטוף בדגל ישראל. ארכיון (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

מפלגות הליכוד והבית היהודי הודיעו במשותף על סיכום שהושג בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למנהיג הבית היהודי רפי פרץ, בנוגע לריצה משותפת של הבית היהודי עם המפלגה הכהניסטית "עוצמה יהודית". על פי ההודעה, נתניהו התחייב להעניק לבית היהודי-האיחוד הלאומי שני תיקים בכירים אם יקים את הממשלה הבאה, וכן לשריין את המקום ה-28 ברשימת הליכוד עבור נציג הבית היהודי, כדי להבטיח ייצוג מקסימלי למפלגת הציונות הדתית, אחרי הבחירות יפרוש המשוריין ויצטרף שוב לבית היהודי. שתי המפלגות  גם יחתמו על הסכם עודפים.

עוד סוכם כי אם נתניהו יקים את הממשלה הבאה הוא יבטיח במסגרת קווי היסוד שלה את העברתו של "חוק נורבגי מורחב", המאפשר לשרים שהתפטרו כדי לפנות מקום למועמדים מרשימותיהם, לשוב לכנסת אם יעזבו את תפקידם בממשלה. סיכום נוסף הוא הימנעות של הליכוד והבית היהודי ממתקפות הדדיות במערכת הבחירות, לטובת חיזוק הדדי "לטובת ניצחון הימין".

צמרת האיחוד בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי (ללא קרדיט)
צמרת האיחוד בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי (ללא קרדיט)

הסיכום בין נתניהו לפרץ תלוי עתה באישור מרכז הבית היהודי את הריצה המשותפת עם "עוצמה יהודית". מרכז הבית היהודי, המונה קרוב לאלף חברים, יתכנס הערב בפתח תקווה כדי להצביע על ההצעה.

בעקבות הסיכום מסר נתניהו כי ״הבחירות הבאות הן בין ממשלת שמאל בראשות לפיד וגנץ לבין ממשלת ימין בראשותי. אני מברך את נציגי הבית היהודי והאיחוד הלאומי על שגילו אחריות כלפי ארץ ישראל, והצליחו לאחד את השורות כדי להבטיח שקולות הימין לא ילכו לאיבוד״.

יו"ר הבית היהודי רפי פרץ אמר: "לא ניתן למטיפים משמאל להכתיר את עצמם כמנהיגי המדינה. בסוף התהליך כולם יראו שצדקנו. אקבל החלטה במהלך היום, ואבקש את אישור מרכז המפלגה להסכם. הציונות הדתית תהיה שותפה בכירה בהנהגת המדינה ובממשלה הבאה".

קצת אחרי השעה שמונה הבוקר (רביעי) הודיעה "עוצמה יהודית" כי היא מקבלת את הצעת "הבית היהודי-האיחוד הלאומי" לריצה משותפת בבחירות. עוצמה יהודית ביקשה את המקומות הרביעי והשביעי ברשימה המאוחדת, אך תסתפק במקומות 5 ו-8, שיישמרו למיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, זאת למרות שבמפלגה טוענים כי היא יכולה לקבל 4 מנדטים אם תרוץ לבד. מרכז הבית היהודי יתכנס הערב בפתח-תקווה להצבעה שתקבע אם המהלך ייצא לפועל.

נתניהו זימן אליו בצהריים את פרץ ואת מספר 2 במפלגה מוטי יוגב, המתנגד לאיחוד, כדי לשכנע אותם לרוץ במשותף עם המפלגה הכהניסטית. הרב חיים דרוקמן, נשיא מוסדות בני עקיבא, הביע תמיכה במהלך, בעוד שהרב אלי סדן ממכינת בני דוד בעלי התנגד לו. בתוך הבית היהודי התנגדו גם מזכ"ל המפלגה ניר אורבך והמצטרפת החדשה יפעת ארליך.

כהנא חזר בחסות ראש ממשלת ישראל. אחר כך אל תגידו 'עשבים שוטים', כשעמדות חשוכות, גזעניות, מסיתות ורצחניות יסתובבו במסדרונות הכנסת

בהודעת "עוצמה יהודית" מהבוקר נכתב כי ההחלטה התקבלה בדיון חירום של הנהלתה, בעקבות בקשה שהעבירו רבני המפלגה דב ליאור, שמואל אליהו ויהודה קרוייזר. "למען ארץ ישראל ולמען הציבור העצום שקורא לאיחוד בימין – כדי שלא תקום חלילה ממשלת שמאל – החליטה מפלגת עוצמה יהודית לקבל הצעה לחבירה לבית היהודי ולאיחוד הלאומי", נמסר מהמפלגה. "בין ארץ ישראל לכבוד שלנו, אנו בוחרים בשלמות הארץ ובכינונה של ממשלת ימין".

בבית היהודי חוששים כי החבירה לעוצמה יהודית תבריח מצביעים דתיים לאומיים עירוניים מתונים יחסית, שיבחרו בליכוד או בימין החדש. וכאילו כדי לאמת את החשש הזה, הבוקר הופצו למכשירי טלפון רבים מסרונים, לכאורה בשם "הימין החדש", שבהם נכתב: "מרבית הסקרים קובעים: איחוד פרץ וסמוטריץ לא עובר את אחוז החסימה!!! לא שורפים את קולות הימין, ציונישראליהודי אמיתי מצביע לימין החדש". בצהריים נמסרה מהימין החדש הכחשה גורפת לאחריות להודעות: "הודעות אלו אינן בשמנו, אינן מטעמנו ואין לנו כל קשר להפצתן. במידה והדבר יימשך, אנו נשקול צעדינו במישור הפלילי".

יו"ר הבית היהודי פרץ הביע לאחרונה הסתייגות ערכית מחבירה לבן גביר, שבביתו תלויה תמונת רוצח ההמונים ברוך גולדשטיין, שביצע את הטבע במערת המכפלה ב-1994. גם יפעת ארליך, כיום מקום 5 ברשימה המאוחדת, מתנגדת בחריפות לאיחוד, ומעריכה שהלחץ שהפעיל נתניהו נועד לאפשר לו לנגוס באלקטורט של המפלגה ברגעי האמת, מבלי לחשוש שלא תעבור את אחוז החסימה. לדבריה, "רוב הבית היהודי מתנגד לאיחוד. מרכז המפלגה לא יאשר את המהלך". מצד שני, ההצעות שכבר ניתנו לעוצמה יהודית, לחץ רבנים לקיים את החבירה, והפיתויים שהציע נתניהו עשויים להכריע בעדה.

יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת ‎בצלאל סמוטריץ, התראיין הבוקר לתכניתם של קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן ב' והתייחס אף הוא לחיבור המסתמן באופן מסוייג. לדבריו, יום אחרי הבחירות הרשימות נפרדות כשהבית היהודי והאיחוד הלאומי מנוהלים כסיעה אחת ועוצמה יהודית כסיעה אחרת. "אנחנו לא מתחברים עם עוצמה יהודית למפלגה אחת. אנחנו לא אנשי כהנא", הוסיף.

רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש / פלאש90)
רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש / פלאש90)

יו"ר האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', הגיבה לדיווחים על התקדמות לקראת איחוד ואמרה כי "קריאתו של נתניהו למפלגות הימין להתאחד עם עוצמה יהודית היא לא פחות מנקודת ציון היסטורית מעוררת פלצות. נתניהו חצה את הקו שבין פטפטת מסיתה, גזענית ומפלגת – לאזור האפל של מתן הכשר רשמי לחבורת שוליים כהניסטית".

נתניהו חוזר לעמוד על המרפסת בכיכר ציון, כשבניצוחו נסללת הדרך של הכהניסטים חזרה לכנסת. הפחד שלו מאובדן הכיסא הפך אותו לכהניסט הראשי לישראל

יו"ר סיעת חד"ש, חבר הכנסת איימן עודה אמר בתגובה לאיחוד המסתמן בין הבית היהודי לעוצמה יהודית כי "כהנא חזר בחסות ראש ממשלת ישראל. אחר כך אל תגידו 'עשבים שוטים', כשעמדות חשוכות, גזעניות, מסיתות ורצחניות יסתובבו במסדרונות הכנסת"

יו״ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג, הגיבה אף היא על מעורבות נתניהו במהלך ואמרה כי "מחריד שראש הממשלה הוא השושבין בחתונה האדומה של ארגון טרור יהודי עם הכנסת. אם מאמציו של נתניהו יצליחו – הטרור היהודי ינצח וישראל תפסיד. אם הרשימה תוגש, מרצ תעתור לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לפסול את ההתמודדות".

גם חברת הכנסת מיכל רוזין, אף היא ממרצ, אמרה כי "נתניהו חוזר לעמוד על המרפסת בכיכר ציון, כשבניצוחו נסללת הדרך של הכהניסטים חזרה לכנסת. הפחד שלו מאובדן הכיסא הפך אותו לכהניסט הראשי לישראל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!