דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לאומי קארד

תחילת המהפכה / אושרה מכירת לאומי קארד לקרן וורבורג פינקוס: לראשונה גוף פיננסי בידיים זרות

נגיד בנק ישראל העניק את היתר השליטה לקרן, וכרטיס האשראי יופרד מבנק לאומי | חדווה בר המפקחת על הבנקים: "היום נולד גוף פיננסי עצמאי חדש בישראל ואנו גאים על כך" | עם המכירה, יוחזק לראשונה גוף פיננסי מרכזי על ידי גורם שאינו ישראלי

כרטיסי אשראי של לאומי קארד (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90).
כרטיסי אשראי של לאומי קארד (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, העניק היום (רביעי) לקרן וורבורג פינקוס היתר שליטה בחברת לאומי קארד, לאחר תהליך מעמיק שביצע בנק ישראל לבחינת נאותות הקרן, ובכך למעשה יוצאת לדרך המכירה הראשונה של חברת כרטיסי אשראי מאז שהתקבלו המלצות ועדת שטרום בשנת 2016.

ההסכם בין בנק לאומי וקרן וורבורג פינקוס נחתם בחודש יולי 2018, כחלק יישום חוק שטרום, בו נקבע ששתי חברות כרטיסי האשראי שבבעלות הבנקים הגדולים – לאומי קארד וישראכרט  – יופרדו מהם. החוק מכוון ליצירת שני גופים פיננסיים חדשים בבעלות נפרדת מהבנקים.

מימין לשמאל: הנגיד, פרופ' אמיר ירון, ומר ירון בלוך, יו"ר לאומי קארד ונציג וורבורג פינקוס. (צילום: בנק ישראל)
מימין לשמאל: הנגיד, פרופ' אמיר ירון, ומר ירון בלוך, יו"ר לאומי קארד ונציג וורבורג פינקוס. (צילום: בנק ישראל)

אלא שעד היום מכירת החברות לא הייתה עניין פשוט. לחברת ישראכרט עדיין לא נמצא רוכש, ובמקרה שלא ימצא כזה מניות החברה ימכרו לציבור. מדובר גם בפעם הראשונה שבעלים זרים יחזיקו בשליטה בגוף פיננסי מרכזי בישראל. קרן "ורבורג פינקס" הוקמה לפני 50 שנים, ומחזיקה כ-40 מיליארד דולר בהשקעות ברחבי העולם. מתוך תיק הנכסים שלה, 5 מיליארד דולר מושקעים בתחום הפיננסים. הקרן מחזיקה בבנקים, חברות ביטוח וחברות אשראי במדינות שונות בעולם.

כניסתם של שחקנים בינלאומיים לשוק האשראי הישראלי עשוי להשפיע גם על היציבות הפיננסית בישראל. אחת הסיבות בגללן המערכת הפיננסית הישראלית כמעט ולא ספגה את השפעותיה של המשבר הכלכלי ב-2008 היא העצמאות היחסית שלה. במילים אחרות, דווקא הפשטות וחוסר המעורבות של הבנקים והגופים הפיננסיים הגדולים במערכת הפיננסית הבינלאומית מנעה מהמשבר החמור ביותר מאז השפל הגדול לפגוע גם בישראל.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון בירך על אישור העסקה ואמר כי "לאחר שבחנתי באופן מעמיק את מכלול ההיבטים הנוגעים להפרדת חברת לאומי קארד מבנק לאומי והפיכתה לגוף פיננסי עצמאי, החלטתי להעניק את היתר השליטה לקרן וורבורג פינקוס לרכישת לאומי קארד. מתן ההיתר מאפשר את הפרדת החברה  והפיכתה לגוף פיננסי עצמאי,  מתוך מטרה לקדם את הרפורמה בשוק האשראי והתשלומים ולהכניס תחרותיות וחדשנות פיננסית בתחום חשוב זה".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר הוסיפה כי "היום "נולד" גוף פיננסי עצמאי חדש בישראל ואנו גאים על כך. הפיקוח על הבנקים רואה בהפרדת חברות כרטיסי האשראי מנוף לקידום התחרות בתחום התשלומים ותחומי האשראי הקמעונאי, ופעל במרץ בשנתיים האחרונות כדי לקדם ולאפשר את הרפורמה. מאז אישור החוק לקידום התחרות חלה ירידה משמעותית בעמלות הסליקה שמשלמים העסקים הקטנים, מה שמעיד על הלחץ התחרותי שכבר נוצר בשוק. למשל, התחרות הצפויה על הלקוחות הקמעונאיים כבר הובילה את הבנקים לפתח אפליקציות תשלומים נוחות וזולות ללקוחות. אנו פועלים כדי שהציבור הרחב ימשיך להנות מהתחרות שתתפתח באמצעות הפרדת חברות כרטיסי האשראי, וצעדים מבניים נוספים שבנק ישראל מקדם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!