דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

המלחמה בעישון / כחלון חתם על צו המשווה בין מס על טבק לבין סיגריות רגילות

לאחר שנדחק לכך על ידי פסק דין של בג"ץ, שר האוצר כחלון חתם על הצו למרות שהביע לאורך הדרך התנגדות לכך | המשמעות: החל מהיום (ה') מחיר הטבק לגלגול יעלה בעשרות שקלים

שר האוצר, משה כחלון, בכנסת בזמן ההצבעה על תקציב 2019 בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
שר האוצר, משה כחלון, בכנסת בזמן ההצבעה על תקציב 2019 בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון חתם אמש (רביעי) על צו המשווה בין המס על טבק לגלגול לבין זה של סיגריות. המשמעות היא שהחל מהיום מחיר הטבק לגלגול יעלה בעשרות שקלים יותר מכפי שעולה כעת. שר האוצר חתם על הצו שבועיים לאחר שבג"ץ הורו לו לעשות זאת במענה לעתירה שהוגשה בנושא, וזאת בניגוד לעמדתו.

כחלון התנגד לאורך הדרך בשל החשש מהעלאת מסים, אלא שהשופטים הדגישו כי מדובר במס שנועד מלכתחילה לכוון התנהגויות. "מס קנייה אינו מס הכנסה, שעיקר תכליתו היא גביית הכנסות לצורך מימון הוצאות ציבוריות וכן קידם מטרות של צדק חלוקתי", כתבו והוסיפו כי "הוא אינו נגזר ממדיניות מיסוי פרוגרסיבית. זהו מס שמיועד בעיקרו כדי לכוון התנהגויות, לרבות בכל הנוגע לצריכת מוצרים שיוצאת החצנות שליליות מבחינת החברה כולה, כדוגמת עישון".

ישראלי מגלגל טבק (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ישראלי מגלגל טבק (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אך גם ההסבר הזה לא הותיר רושם רב על כחלון, שככל הנראה חרד לזליגת קולות מצד ציבור המעשנים, כנראה שיותר מכפי שהוא חרד לבריאותם. "התפיסה הכלכלית שלי אומרת שצריך להוריד מסים ולא להעלות, לכן אני מתנגד לכל העלאה באשר היא", מסר כחלון, "אזרחי ישראל עובדים קשה ומשלמים מספיק מסים ותפקידנו להוריד מסים ככל שניתן. אני חולק על החלטת בג"ץ, אך כמובן שאכבד אותה. נלמד את פסק הדין ונפעל בהתאם".

העותרים, המיזם למיגור העישון ומאוחר יותר האגודה למלחמה בסרטן, טענו שהפער בין המס על סיגריות רגילות לבין המס על טבק לגלגול סיגריות, "אינו מבוסס על הצדקה עניינית ויוצר תמריצים לצריכתו של טבק לגלגול באופן שפוגע בבריאות הציבור, בהתחשב בכך שמן הבחינה הפונקציונאלית מדובר בחוויית עישון דומה. על כן, העלאת מס הקניה על סיגריות לא השיגה את מטרתה בפועל, בשל קיומה של אפשרות להוסיף ולעשן "בזול".

העותרים טענו כי, "ההבחנה אינה במקומה, ולאמיתו של דבר היא אף שגויה, בהתחשב בכך שיש תימוכין לדעה שהנזקים הכרוכים בעישון סיגריות "מגולגלות" אף גדולים יותר. העותרות הוסיפו וטענו כי מס הקניה הוא כלי רגולטורי המאפשר למדינה לטפל גם בתופעות חברתיות בלתי רצויות, כדוגמת עישון. לשיטתן, המדינה מחויבת לשקול בהקשר זה את כלל השיקולים הרלוונטיים ולנהוג בשוויון".

ב-21.1.19 הוגשה עמדת המדינה, שבה צוין כי היא מסכימה למתן צו מוחלט בעתירה. הסכמה זו התבססה על עמדתו המקצועית של משרד הבריאות לפיה הנזק הבריאותי שנובע ממוצרי טבק לגלגול דומה לנזק שנובע מסיגריות רגילות, ועל כן "לא נמצאה הצדקה התומכת בהותרת אי-השוויון החל במישור המיסויי בין מוצרי טבק לגלגול לבין סיגריות רגילות על כנו". למרות זאת, השר כחלון דבק בהתנגדות להעלאת המס, אלא שלבסוף שופטי בג"ץ הכריעו כי עליו לעשות זאת.

מהמיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו לבג"ץ באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, ומההסתדרות הרפואית, שהצטרפה כידיד בית המשפט נמסר כי "זהו רגע חשוב במערכה נגד העישון. הרגע הזה הגיע אחרי מאבק ממושך ועיקש מצד אנשי מקצוע בתחום הבריאות וארגוני החברה האזרחית שנאבקים בנגע העישון. גם ברגע הזה אפשר רק להצטער על כך שהיה צורך להגיע עד בג"ץ כדי ששר האוצר ישכיל לעשות את הדבר הנכון, ויישר קו עם מה שבכל אירגוני הבריאות בעולם כבר מבינים – מס על מוצרי טבק מציל חיים. המבחן עובר כעת ליישום בשטח, ואנחנו, אחרי שנלמד את הצו לעומקו, נמשיך לעקוב כדי לוודא שהמס על הטבק לגלגול אכן משווה למס על סיגריות ושגורמים אינטרסנטים לא פועלים למסמס את ההישג ההיסטורי הבריאותי הזה, שנועד למנוע התמכרות של צעירים ובני נוער להרגל הקטלני"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!