דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

הטוענים לכתר / גנץ באירוע השקת "כחול לבן": "המדינה שיקרה לנו נקרעת לגזרים"

בכנס הקמה בגני התערוכה נשאו ארבעת ראשי הרשימה נאומים שהתמקדו כמעט כולם באווירה הרעילה שהשתלטה על ישראל בעידן נתניהו ובצורך באחדות וממלכתיות | גנץ הבטיח מפלגת שלטון לעשרות שנים, לפיד הבטיח תקווה ויעלון פנה אל לב הימין ההגון

יאיר לפיד ובני גנץ באירוע ההקמה של מפלגת "כחול לבן" (צילום: יובל כהן אהרונוב).
יאיר לפיד ובני גנץ באירוע ההקמה של מפלגת "כחול לבן" (צילום: יובל כהן אהרונוב).
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

מובילי ומועמדי רשימת "כחול לבן" התכנסו אמש (חמישי) בגני התערוכה לאירוע השקה, לאחר סיכום הריצה המשותפת של חוסן לישראל ויש עתיד, וצירופו של גבי אשכנזי. את האירוע פתח יו"ר הרשימה, בני גנץ, שאמר כי מדובר ב"ערב מכונן בתולדות ישראל. את תמונת האחדות שאתם רואים על הבימה הערב, לא ראינו בארץ זה עשרות שנים".

גנץ דיבר על המחויבות והאהבה לישראל, כדי לציין ש"בעשור האחרון משהו השתבש. ישראל איבדה את דרכה. ממשלה של ריב ומדון פיצלה עם חכם וחזק לשבטים. ממשלה של הפרד-ומשול שיסעה אותנו. רוח רעה החלה לנשוב ברחובותינו. אנחנו כאן הערב כדי לומר – עד כאן. מספיק ודי. במקום פלגנות – אנחנו מציעים אחדות. במקום קיצוניות – אנחנו מציעים ממלכתיות. במקום שיסוי – אנחנו מציעים פיוס לאומי.

יאיר לפיד: "לא הייתי כאן אילולא האמנתי שגנץ יכול להוביל לניצחון"

"איתי על הבימה נמצאים חברים ותיקים וחדשים: יאיר לפיד, בוגי יעלון וגבי אשכנזי. לכל אחד מאיתנו יש אגו. לכל אחד מאיתנו יש סדר יום. אבל כשראינו את המדינה אשר כל כך יקרה לנו נקרעת לגזרים – שמנו את האגו בצד. גיבשנו סדר יום אחד. הקמנו תנועה אחת. אף אחד מאיתנו הוא לא מעל העם ולא מעל המדינה. מרגע זה ואילך אנחנו עובדים יחד, כצוות, כדי להוביל תיקון ישראלי".

גנץ הודה לאשכנזי על תרומתו הרבה לאיחוד, והבטיח שיהיה ראש הממשלה הבא. "ממשלתי-ממשלתנו לא תתנשא מעל העם, אלא תהיה ממשלתו של העם", אמר. "ממשלתי-ממשלתנו לא תהיה ממשלתם של קיצונים ומסיתים אלא ממשלה של כולם. ממשלתי-ממשלתנו תדאג לכך שהקשישה המגיעה לחדר המיון תראה רופא מיון מיד", וכך הוסיף התחייבויות גם בתחומי התחבורה והחינוך.

"ממשלתי-ממשלתנו", סיכם, "באמצעות הגופים האמונים על כך, תבטיח את הביטחון ותחתור לשלום. ממשלתנו תעסוק בכם, הישראלים, ובבעיות של החיים עצמם".

גנץ חזר כמעט יובל אחורה בזמן, לספטמבר 1973, אז הקימו מנחם בגין ואריאל שרון את הליכוד, שהפכה מפלגת שלטון לעשרות שנים. כמוהם, הוסיף, "אנחנו שוב משנים את פניה של ישראל, כאשר אנחנו מקימים תנועה חדשה: כחול לבן. בעשורים הקרובים תהיה כחול לבן מפלגת השלטון החדשה – והשונה – של ישראל.

ישיבת הסיעה הראשונה של "כחול לבן" (צילום: מיכאל שבדרון).
ישיבת הסיעה הראשונה של "כחול לבן" (צילום: מיכאל שבדרון).

"שערינו פתוחים בפני כולם: אנשי ימין, אנשי מרכז ואנשי שמאל. אנחנו רואים בקהילה החרדית חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית וחותרים לשתף איתה פעולה על בסיס של כבוד הדדי. ידינו מושטת אל כל הישראלים: מזרחים ואשכנזים, דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודים. נחדש את המורשת הממלכתית של בנימין זאב הרצל, זאב ז'בוטינסקי, דוד בן-גוריון, יצחק רבין ומנחם בגין.

"היום גיליתי שלפני 75 שנים אביו של יאיר לפיד, טומי, ואמי שלי, מלכה, חיו באותו בניין בגטו היהודי בבודפשט. והנה, בנו של טומי, זכרונו לברכה, ובנה של מלכה, זכרונה לברכה, עומדים לפניכם על בימה אחת. כי מדינת ישראל היא נס… הערב אנחנו מתחייבים בפניכם שבכוחות משותפים נחזיר את ישראל אל עצמה ואל גדולתה. נדליק מחדש את אבוקת התקווה".

לאחר נאום גנץ עלה לבמה יאיר לפיד, ונשא גם הוא נאום קצר: "ביממה האחרונה היו שני איחודים במערכת הפוליטית. איחוד של קיצוניות, ואיחוד של תקווה. נתניהו מכניס את אנשי כהנא לכנסת. הציע לבצלאל סמוטריץ' את תפקיד שר החינוך של הילדים שלנו. הוא מלבה את השנאה ואת הפחד. את הגזענות ואת האלימות. את זה צריך לעצור.

"כדי לעצור את שלטון הפחד, אנחנו מקימים פה היום חומה של תקווה. אנחנו נעמדים פה היום ואומרים 'עד כאן'. מספיק. הגיע הזמן להזכיר לישראלים, הברירה היא בידינו. היכולת לשנות היא בידינו. אנחנו יוצרים היום מפלגת שלטון. התשובה לשלטון היחיד של נתניהו היא שלטון של יחד. של עבודה משותפת. של חברות. יש פה בחדר הזה הכל. כמות בלתי מוגבלת של ניסיון שלטוני ומנהיגותי. יש פה את הידע והעוצמה שיגנו על ישראל מכל אויביה. שיצעידו את הכלכלה והחברה קדימה. שיחזירו אותנו לערכים של חברות ומטרות משותפות.

אשכנזי, לפיד, גנץ ויעלון (ללא קרדיט)
אשכנזי, לפיד, גנץ ויעלון (ללא קרדיט)

"בשביל לנצח צריך צוות מנצח. מה שעומד פה היום מולכם זה צוות מנצח. צוות מנצח צריך להוביל. לא הייתי עומד כאן היום אילולא האמנתי שבני גנץ יכול להוביל לנצחון. יכול להוביל את מדינת ישראל. הוא יהיה ראש ממשלה מצויין. אני מאמין בו.

"אפשר להפיל את ממשלת נתניהו. נתניהו אומר תמיד, 'שלטון מחליפים רק בקלפי' – נחליף אותו בקלפי. יש פה הזדמנות היסטורית. יש פה הזדמנות היסטורית לשנות את כל סדר העדיפויות במדינה. לשמור על הבטחון, להילחם ביוקר המחיה, להציל את מערכת הבריאות, להתניע תהליך מדיני. וגם – לשנות את הדרך שבה אנחנו מתייחסים אחד לשני. להזכיר לישראלים שאנחנו משפחה.

"הישראלים יילכו לקלפי ב-9 לאפריל כדי לבחור איזו מדינה תהיה פה. איזו מדינה תהיה לילדים שלהם. מדינה של חקירות ושחיתות והסתה, או מדינה של תקווה וחוסן והבטחה לעתיד. נתניהו בחר באנשי כהנא כשותפיו. אנחנו בוחרים אחד בשני, ובעיקר באזרחי ישראל".

יעלון: "נתניהו מחק את החלטת יצחק שמיר נגד הכהניסטים"

לאחר לפיד דיבר משה יעלון: "בשורת החיבור שלנו מביאה מנהיגות אחרת – מנהיגות של אחדות, מנהיגות של טוהר מידות… מנהיגות חזקה ומנוסה שחזונה הוא, מדינה יהודית-דמוקרטית, בטוחה, משגשגת, צודקת ומוסרית.

"אנחנו מביאים עימנו ניסיון מצטבר אדיר… לא וויתרנו ולא נוותר על חברת מופת כחזון אבות הציונות. ההחלטה לרוץ ביחד, תוך הזזת השיקולים האישיים הצידה, היא ההוכחה והדוגמא האישית שבשבילנו ישראל לפני הכל.

"התביישתי אתמול כשנודע לי על המאמץ שעושה נתניהו כדי להכניס לכנסת ישראל כהניסטים. כהניסטים! נתניהו מוכן בשביל ההישרדות הפוליטית האישית שלו בלבד למכור את כל הערכים היהודיים, הערכים הישראליים הדמוקרטיים שלנו. נתניהו מוכן למחוק את ההחלטה החשובה וההיסטורית שקיבל ראש ממשלה אחר מהליכוד, יצחק שמיר זכרו לברכה, שהוציא אותם מחוץ לחוק. איפה הדרך של שמיר ואיפה אבדן הדרך של נתניהו?

"זו התמצית המכוערת והמסוכנת של מה שעושה נתניהו: החרבה שיטתית של כל מה שמסמל פה דמוקרטיה ושלטון חוק… אנחנו חייבים לעשות הכל כדי למנוע את החרפה המסוכנת הזו… ימין זה לפלג? ימין זה לשסות? ימין זה להפוך חצי מעם ישראל למוקצה? יש ימין אחר. בחירה בנתניהו אינה הלכה מדאורייתא, הימין הממלכתי חייב להתעורר ולקחת אחריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!