דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ונצואלה

התפרקות בוונצואלה / נשיא ונצואלה עוצר סיוע הומניטרי בגבול בטענה ל"ניסיון הפיכה"

המתח בגבול עם קולומביה עולה - כשחיילי ונצואלה עצרו משאיות עם ציוד שהגיע מארה"ב | 60 חיילים ערקו לקולומביה, אך צמרת הצבא נאמנה למדורו | המדינה השסועה סובלת כעת ממשבר חריף, הכולל גל קשה של רעב, הגירה המונית והתפרצות מגיפות חצבת ומלריה

חייל מתעמת עם מפגינים בגבול ונצואלה- קולומביה. 23 בפברואר 2019 (AP Photo/Fernando Llano)
חייל מתעמת עם מפגינים בגבול ונצואלה- קולומביה. 23 בפברואר 2019 (AP Photo/Fernando Llano)
יונתן קירשנבאום

משבר מתהווה על גבול קולומביה-ונצואלה: נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ניתק את היחסים הדיפלומטיים עם השכנה קולומביה, אחרי שזו אפשרה לסיוע אמריקאי להגיע דרכה לגבול עם ונצואלה. שלשום (שבת) מנעו חיילי צבא ונצואלה את כניסת הסיוע, בעקבות הוראה של מדורו שקרא למהלך "חלק מניסיון הפיכה מגובה על ידי ארה"ב". מתנגדי משטרו של מדורו ניצלו את המהלך כדי לגנות בחריפות את משטר מדורו, וממשלת ארה"ב קראה מפורשות לחיילי ונצואלה לסרב לפקודות ולאפשר לסיוע להיכנס למדינה.

"לכמה מכם יש אמא חולה? לכמה מכם יש ילדים שהולכים לבית ספר בלי אוכל?" אמר חואן גואידו, מנהיג האופוזיציה שברח מהמדינה, כשהוא עומד ליד משאית שנושאת 600 טון של סיוע בדמות מזון ותרופות. "אתם לא חייבים לציית לסדיסט שחוגג את העובדה שעצר כניסה של סיוע הומניטרי שהמדינה זקוקה לו קשות".

גואידו קרא במהלך שבת לצבא, שנשאר ברובו נאמן למדורו, להצטרף אליו במאבקו נגד מה שכינה "הדיקטטורה של מדורו". כ-60 חיילים שהוצבו על הגבול שבין קולומביה לוונצואלה נטשו את עמדותיהם וערקו לקולומביה. עם זאת, הדרג הפיקודי במדינה נשאר נאמן לממשלת מדורו.

הסיוע מגיע בארה"ב לקולומביה, ושם הוא מועמס על משאיות שמוסעות לגבול עם ונצואלה. לטענת מדורו הממשלה ה"פשיסטית" של קולומביה משתפת פעולה עם הניסיון האמריקאי להפיל את השלטון בונצואלה, אפילו תוך הפיכה צבאית.

אתמול ניסו פעילים תושבי ונצואלה לפרוץ את מחסום הגבול וללוות משאית סיוע לתוך המדינה. החיילים על הגבול הגיבו בירי של גז מדמיע, והציתו את המשאית. הפעילים פוזרו בכוח, תוך שהם מנסים להבריח חלק מהמזון על המשאית לתוך ונצואלה. שלושה פעילים נהרגו עד כה בהפגנות על הגבול. שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו קרא לחיילים הוונצואלנים "לעשות את הדבר הנכון" -לנטוש את מדורו ולאפשר למשאיות הסיוע להיכנס למדינה.

אנשים בונצואלה מתגודדים סביב אספקת ציוד הומניטרי ממשלת ברזיל שהגיע דרך הגבול. 23 בפברואר 2019 (AP Photo/Ivan Valencia)
אנשים בונצואלה מתגודדים סביב אספקת ציוד הומניטרי ממשלת ברזיל שהגיע דרך הגבול. 23 בפברואר 2019 (AP Photo/Ivan Valencia)

המשבר הכלכלי החמור מתרגם למשבר חברתי, עם עוני גובר, רעב, וחזרתן של מחלות שהוכחדו מהמדינה לפני עשורים. מאז 2014 עזבו 2.3 מיליון מתושבי ונצואלה את המדינה לטובת מדינות דרום אמריקה אחרות. רבים מהם בורחים ללא רכוש, ומגיעים חסרי כל למדינות השכנות. על פי האו"ם כ-1.3 מיליון מתוכם סובלים מתת תזונה. מדובר ביציאה של כ-7% מהאוכלוסייה של ונצואלה למדינות השכנות, ולאחרונה החלו מספר פעילים לקורא להכרה בהם כפליטים. מנהיגי העולם התייחסו למשבר במדינה כ"משבר הומניטרי", והנשיא טראמפ האשים את מדורו, נשיא המדינה, בהתעללות באזרחיו.

ממשלת פרו הודיעה בשיא משבר ההגירה כי הגיעו אליה 20,000 פליטים מונצואלה. בברזיל, שגובלת עם ונצואלה, המהגרים הביאו אתם את מחלת החצבת, בעקבות טיפול רפואי לוקה במדינתם. מאז תחילת ההגירה מתו חמישה ילדים ברזילאים מהמחלה, והשבוע דווח כי ממשלת ברזיל פתחה במבצע חיסונים כדי למנוע את התפשטות המחלה.

בוונצואלה עצמה, אי היציבות הכלכלית מובילה למצוקה בתחומים רבים. בעיר מרקאיבו, העיר השנייה בגודלה במדינה, הממשלה מתקשה לשמור על תחנת הכוח פתוחה, מה שמוביל להפסקות חשמל בלתי צפויות. השבוע דווח שהפסקות החשמל הביאו לריקבון של כמויות גדולות של מזון בחנויות בעיר. עם זאת, תושבי העיר העניים נאלצים להמשיך ולקנות אותו, מתוך חוסר ברירה. ככל שיבוא המזון הולך ומצטמצם, האפשרויות של תושבי ונצואלה קטנות. השבוע דווח גם על מקרים בהם נשים בהריון ניסו לעבור את הגבול לקולומביה כדי ללדת שם, במקום להסתמך על מערכת הבריאות הכושלת במדינה המתפרקת.

בתי החולים במדינה סובלים ממחסור של 85% מסך התרופות בהן הם מחזיקים, ומחלות כמו חצבת ומלריה חזרו להיות נפוצות. שלושת רבעי האוכלוסיה בונצואלה איבדו כ-11 ק"ג ממשקל גופם לפי דיווח משרד הבריאות, ודווח על ילדים שמתים מתת תזונה. במספר עיתונים דווח על משפחות שנאלצות לאכול את חיות המחמד שלהן כדי לשרוד.

ניסיונותיהם של תושבי ונצואלה לשנות את המצב לא הצליחו עד היום. בשנה שעברה נהרגו 165 בני אדם בהפגנות נגד ממשלת מדורו. מדורו זכה לאחרונה במערכת בחירות שעל פי מרבית הגורמים נראה שהוטו. בהפגנות נגד ממשלתו בשנה שעברה נפצעו כ-15,000 בני אדם, ונעצרו קרוב ל-5,000.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!