דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

דו"ח המבקר / מבקר המדינה הגיש ליו"ר הכנסת את הדו"ח החצי-שנתי

בין הממצאים: חריגה מהנהלים בנסיעותיו של נתניהו לחו"ל עת שהיה שר אוצר בעשור הקודם. בנוסף, עוסק הדו"ח בתעסוקה במגזר הערבי ובכשלון ההסדרה של התיישבות הבדואים בנגב.

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא מגיש את דוח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין. צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא מגיש את דוח מבקר המדינה ליו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין. צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא פירסם אתמול (שלישי) את דו"ח המבקר 66ג'. הדו"ח הוגש היום (שלישי) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.בדו"ח 53 פרקים העוסקים בביקורת במשרדי ממשלה, במוסדות מדינה, בחברות ממשלתיות, בתאגידים האזרחיים והביטחוניים ובצה"ל.

הדו"ח פותח בביקורות רוחב בין משרדיות. המבקר בדק את פעולות המדינה לעידוד שילובה של האוכלוסייה הערבית בתעסוקה. שיעורה של האוכלוסייה הערבית מכלל האוכלוסייה בגיל העבודה הוא כחמישית, תמונת המצב לגבי שילוב עובדים מהאוכלוסייה הערבית בתעסוקה עגומה ביותר, וכך גם לגבי כלים התומכים בתעסוקה. המבקר ערך ביקורות רוחב נוספות בנושא חלוקת תמיכות ממשרדי הממשלה ובנושא המאבק בפשיעה המאורגנת.

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר למבקר כי "אני מודה לך על הגשת הדוח המונה נושאים רבים. אחד הנושאים שאי אפשר להתעלם מהם הוא נושא שוויון ומיעוטים, דבר שמדאיג אותי כיו"ר הכנסת אך גם כאזרח, ופוגע במדינה וגם בזכות לחיים שוויוניים. המסקנות בנושא זה צריכות לעמוד לנגד עיננו. בנוסף ישנם בדו"ח נושאים חשובים של טוהר מידות ומאבק בפשיעה המאורגנת. כולי תקווה שנדע להפיק לקחים ולהביא למצב שבו משרד מבקר המדינה יביע סיפוק מטיפול בנושאים שעלו".

הדו"ח מכיל ממצאי בדיקת המבקר בנושא מימון נסיעותיו לחוץ לארץ של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו כשר האוצר ב2003-2005. המבקר קובע כי מימון הנסיעות נעשה פעמים רבות ע"י ארגונים אזרחיים או גורמים פרטיים, בחריגה מהכללים החלים בנושא, כך שעלולה להיווצר "מראית עין של קבלת טובת הנאה או של ניגוד עניינים באופן שלא קיבל אישור". יחד עם זאת מציין המבקר כי נתניהו פעל בדומה לשרים נוספים באותה תקופה.

בשנת 2013 פנה המבקר שפירא ליועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה ויינשטיין, בבקשה לבדוק חשש לעבירות פליליות במימון הנסיעות. בדיקת היועץ הסתיימה במסקנה שאין ראיות לעבירות פליליות, אך בדצמבר 2015 העביר המבקר ליועמ"ש ממצאים נוספים לבדיקה בעניין. היועץ המשפטי הנוכחי לממשלה, אביחי מנדלבליט, טרם העביר את מסקנותיו בעניין. ההמלצות הכלליות של המבקר בנושא כוללות החלת כללי הנסיעות לחו"ל של עובדי המדינה  גם על שרי הממשלה, ובנוסף לקבוע תקרת מימון של גורמים חיצוניים לנסיעות השרים.

המבקר שפירא התייחס בהגשת הדו"ח לחשיבות "הנורמות הנדרשות מנבחרי ציבור ומאישי ציבור כאשר מדובר בהוצאת כספים שאינם כספם הפרטי" ואמר כי משרד מבקר המדינה הקפיד לפרסם בעבר ביקורת על נורמות לא ראויות בנושא זה. על אישי ציבור להימנע מהוצאות מופרזות אף אם הן במימון חיצוני וראוי שתבחן האפשרות לקבוע כללים אשר יסדירו עבור שרי הממשלה את תקרות המימון החיצוני, וכך גם לגבי חברי כנסת".

נושא נוסף בדו"ח הם הפעולות שנוקטת הממשלה לשמירה על בטיחות ובריאות של עובדים. הדו"ח קובע כי על אף שעשרות אלפי עובדים נפגעים בשנה מתאונות עבודה ועשרות נהרגים, תקני המפקחים במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה אינם מאויישים במלואם והם ערכו ביקורות בפחות מ-50% מאתרי הבנייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!