דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / מרצ: לא נשתתף בראיונות משותפים עם אנשי עוצמה יהודית

דובר מרצ אלעד וולף לדבר ראשון: "מי שיושב עם כהניסט לעימות טלוויזיוני, הופך את הסוגיה לעימות של שתי דעות לגיטימיות מנוגדות, ואין כאן סימטריה" | מועמדי מרצ עתרו לוועדת הבחירות כנגד התמודדותם של אנשי עוצמה יהודית

תמר זנדברג. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
תמר זנדברג. ארכיון (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

מרצ הודיעה אתמול (שלישי) כי לא תשלח נציגים לראיונות משותפים בתקשורת עם אנשי עוצמה יהודית. "לאור ריבוי הבקשות", נכתב בהודעה, "אנחנו כותבים באופן ברור: לכל העורכים והמזמינים, חברי סיעת מרצ ומועמדי מרצ לכנסת לא יישבו עם כהניסטים באולפנים. לא נלבין אותם ולא ניתן לגיטימציה להופעות שלהם". אתמול עתרו מועמדי המפלגה לוועדת הבחירות המרכזית, בדרישה לפסול את התמודדות אנשי עוצמה יהודית מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר.

אלעד וולף, דובר מרצ, סבור שאין הכרח שההחלטה להימנע מראיונות משותפים עם הכהניסטים תפגע באפקטיביות התקשורתית של המפלגה. בשיחה עם "דבר ראשון" הוא אומר, שאפילו אם זה היה המצב, שיקולי עלות-תועלת לא יכולים להיות חזות הכל. "אנחנו לא מפקירים את הזירה" הסביר, "אנחנו המפלגה שמובילה את כל המאבקים החברתיים וביניהם המאבק בגזענות, אבל צריך להבין שמי שיושב עם כהניסט לעימות טלוויזיוני, הופך את הסוגיה לעימות של שתי דעות לגיטימיות מנוגדות. אין כאן סימטריה – יש כאן עמדה לא לגיטימית שאסור לתת לה לגיטימציה בשום אופן".

דובר מרצ, אלעד וולף (צילום: עדי מנדל)
דובר מרצ, אלעד וולף (צילום: עדי מנדל)

והדעה שאסור לשתף את הערבים בממשלה או כחלק מגוש חוסם לגיטימית? הרי לפי ההיגיון שלכם, גם לזה אתם נותנים יד. בנוסף, אתם ממילא יושבים עם שותפיהם של הכהניסטים.

"זאת השוואה הזויה. וודאי שאנחנו לא מסכימים עם העמדה הזאת ונפעל לשנות אותה, אבל ההנחה הזאת מנסה לשטח את השיח ולהגיד שגנץ-לפיד ובן גביר הם אותו דבר. עוצמה יהודית היא גלגול של ארגון טרור, נקודה. התפיסה של הכהניסטים היא לא תפיסה בעייתית, היא אפילו לא רק גזענית – היא חותרת תחת יסוד הקיום של מדינת ישראל".

העילה בעתירה שלכם לוועדת הבחירות המרכזית היא שבן ארי ובן גביר מסיתים לגזענות. האם בהפחדה של נתניהו מגוש חוסם של כחול לבן עם הערבים אין לדעת מרצ הסתה לגזענות? ודאי שלא פרקטי לפסול את הליכוד, אבל הטיעון העקרוני תקף גם אצלם.

"זה שנתניהו משתמש בגזענות זה לא חדש, גם הערבים נוהרים זאת גזענות והיא פסולה. עוצמה יהודית מסיתה לגזענות כמצע רעיוני. כהנא חי היא תנועת טרור שמאמינה בעליונות גזע. זה לא בר השוואה, והניסיון להשוות גם בו יש הלבנה. בסופו של דבר אלה לא אנחנו, זאת מדינת ישראל שקבעה שתנועת כך היא ארגון טרור".

אתה מצפה לראות צמצום בחשיפה התקשורתית של הכהניסטים בעקבות הצעד שלכם?

"זה שיש מי שמוכנים להמשיך ולתת להם במה זה החלטה שלכם, בתקשורת. אנחנו לא עורכים תוכניות אקטואליה ולא מתערבים בשיקולי עריכה. אנחנו באופן אישי לא ניתן לזה לגיטימציה, וקוראים לכל שאר המפלגות להצטרף אלינו. אני משוכנע שאם מפלגות נוספות יצטרפו, ומרואיינים נוספים יקבלו עמדה אמיצה, אז גם המציאות תשתנה".

עתירה: לפסול את ריצת אנשי עוצמה יהודית

כאמור, אתמול הגישו שבעה המועמדים הראשונים ברשימת מרצ בקשה לוועדת הבחירות המרכזית, לפסול את מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר מהתמודדות בבחירות.

כדי שהוועדה תקיים דיון בבקשה צריכים להסכים לכך לפחות 12 מתוך 31 חבריה, שלהוציא היו"ר, שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, כולם נציגי המפלגות בכנסת היוצאת, המאיישים את הוועדה בהתאם לגודל הסיעות. לגוש השמאל והערבים יש 12 נציגים בוועדה, שעשרה מהם תומכים בקיום דיון. שני נציגי "התנועה" עדיין לא מסרו את עמדתם.

בן ארי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בן ארי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעתירה נכתב כי בן ארי ובן גביר "פעלו כדי ללבות את היצרים בזירות שונות. כך לאחר פיגועי טרור, עת ניצלו באופן ציני את רגשות הפגיעה כדי להסית לפגיעה באוכלוסייה הערבית ולקרוא קריאות עידוד לכך; עת ניצלו את מעמדם במגרשי הכדורגל ובזירות אחרות כדי לקרוא לביזוי שיטתי ומכוון של האוכלוסייה הערבית, הן בניסיונות החוזרים ונשנים 'להחיות' את דמותו ומשנתו של הרב כהנא, שתנועתו הוכרזה כארגון טרור, והן באמירות לפיהן אמנם ניתן לסגור את המבנים והמוסדות של תנועת כך, אך לא ניתן לשבור את רוחה".

עוד נכתב בעתירה כי "בעשותם כל אלה, פעלו המשיבים באופן שיש בו כדי להסית הציבור לגזענות בזויה ופסולה. לאור כל המתואר, מבוקש בזאת מוועדת הבחירות הנכבדה לקבוע כי המשיבים מנועים מלהתמודד בבחירות לכנסת העשרים ואחת, עד שיתחייבו לסור מדרכם ולנהוג בהתאם להוראות הדין ועקרונות היסוד של מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!