דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוקראינה

תל-אביב 2019 / "אני לא מחבט בזירה הפוליטית": הזמרת האוקראינית לא תשתתף באירוויזיון

לא בפעם הראשונה, האיבה בין רוסיה ואוקראינה משפיעה על התחרות האירופית | הפעם בלב הדרמה ניצבת נציגת אוקראינה שסירבה לדרישת השלטונות שלא להופיע ברוסיה | כשהדרישות לא חדלו, הודיעה על פרישה מהתחרות

הזמרת האוקראינתי, MARUV עם השיר שזכה בתחרות קדם האירווזיון האוקראיני (Photo by STR/NurPhoto via Getty Images)
הזמרת האוקראינתי, MARUV עם השיר שזכה בתחרות קדם האירווזיון האוקראיני (Photo by STR/NurPhoto via Getty Images)
דוד טברסקי

אוקראינה הכריזה אמש (שלישי) סופית כי היא לא מתכוונת להשתתף בתחרות האירוויזיון שתתקיים בחודש מאי בתל אביב בעקבות סירובה של הזמרת שנבחרה לייצג את אוקראינה לחתום על חוזה שבין השאר אסר עליה להופיע ברוסיה, זאת בשל הסכסוך בין שתי המדינות. הזמרת אנה קורסון, המוכרת בשם הבמה שלה מארוב (Maruv), שזכתה במוצ"ש האחרון בתחרות בחירת הזמרת שתייצג את אוקראינה בתחרות האירוויזיון, אמורה הייתה לייצג את המדינה עם שירה Siren Song.

עת נודע דבר זכייתה הודיע תאגיד השידור הציבורי באוקראינה שהיא תבחן ותשקול את מועמדותה של מארוב לאחר תשאול שתעבור הזמרת בנוגע להופעות שלה ברוסיה. אמש הודיעה הזמרת שאינה מתכוונת לייצג את אוקראינה בתחרות, דבר שהוביל את אוקראינה להחלטה שלא להשתתף בתחרות בכלל.

פרסומת לאירוויזיון בתל אביב במרכז העיר. ינואר 2019 (צילום: אדם שולדמן / פלאש 90).
פרסומת לאירוויזיון בתל אביב במרכז העיר. ינואר 2019 (צילום: אדם שולדמן / פלאש 90).

למרות השמועות על כך שמארוב סירבה לחתום על החוזה עם תאגיד השידור האוקראיני מכיוון שזה אסר עליה להשתתף בהופעות ברוסיה, היא עצמה טענה בחשבון האינסטגרם והפייסבוק שלה שלא הייתה לה בעיה עקרונית להפסיק להופיע ברוסיה ומה שגרם לה להתנגד לחתימת ההסכם היה "סעיפים דרקוניים בחוזה שפגעו בחופש האומנותי שלה".

"אני מוזיקאית, ולא מחבט בזירה הפוליטית"

"כמו שאמרתי מקודם, הסירוב להופיע ברוסיה לא היה מבחינתי נקודה עקרונית", כתבה מארוב. "עיקר חילוקי הדעות נבעו סביב הסכמים שאם הייתי חותמת עליהם היו כובלים אותי. אני אזרחית אוקראינה, משלמת מיסים ואוהבת עמוקות את אוקראינה. אבל איני מוכנה להופיע עם תכתיבים שהופכים את ההופעה שלי בתחרות למניות לקידום הפוליטיקאים שלנו. אני מוזיקאית ולא מחבט בזירה הפוליטית". בין היתר כתבה הזמרת בחשבון האינסטגרם שלה שלפי החוזה ההפקה אוסרת עליה כל אלתור על הבמה, מילוי הוראות קפדני ומדויק של התאגיד הציבורי, איסור על מתן ראיונות ללא אישור מיוחד ובמידה והיא תעבור על אחד הסעיפים היא תיקנס בסכום של 2 מיליון גריבנות (כ-76 אלף דולר).

עוד בטרם פרסום ביטולה הסופי של השתתפות אוקראינה בתחרות, התעוררה ביקורת במדינה על כך שהסאגה הנוכחית מנוצלת על-ידי נשיא אוקאינה הנוכחי, פטרו פורושנקו, לקראת קידומו בבחירות שיתקיימו באוקראינה בסוף מרץ וכי הוא מלבה רגשות לאומניים סביב הסכסוך הרוסי-אוקראיני

בתגובה לסירובה של מארוב להופיע, טענו בתאגיד השידור האוקראיני שלכל מי שמייצג את אוקראינה באירוויזיון יש מחויבות להיות שגריר תרבותי בעולם ולא להעביר רק את המוזיקה אלא לבטא את הדעה של החברה האוקראינית בעולם. מאוחר יותר פורסם שלאומנית נקבעו שתי הופעות ברוסיה באפריל הקרוב. "נציגים של אוקראינה באירוויזיון לא יכולים להיות אומנים שמופיעים ברחבי מדינה אגרסיבית, ולא רואים שום דבר מיוחד בכך", צייץ בטוויטר סגן ראש הממשלה, ויצ'יסלאב קירילנקו. "על כן הסיפור עם הנציגה של אוקראינה רחוק מלהסתיים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נטע ברזילי במעון רהמ בירושלים לאחר הזכייה באירוויזיון (קרדיט חיים צח/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נטע ברזילי במעון רהמ בירושלים לאחר הזכייה באירוויזיון (קרדיט חיים צח/ לע"מ)

אל מול הביקורת כלפיה מצד הרשויות, שחלקן האשימו אותה בכך שהיא מפלגת את העם האוקראיני, מארוב ביקשה מעוקביה לשתף את הסיפור ברשתות החברתיות, לערב עיתונאים בנושא ולכתוב לרשויות על תמיכתן בה. כ-50 אלף עוקבים תמכו בה ומגיבים רבים ציינו בביקורת שלשלטון יורק על הבחירה של מיליוני צופים שבחרו בה לייצג את אוקראינה באירוויזיון.

היסטוריה של סכסוך מוזיקלי

פורושנקו, שנבחר לנשיאות המדינה במאי 2014 לאחר המהפכה השלטונית במדינה בפברואר הקודם (שציינה בסופ"ש האחרון חמש שנים בשלל אירועים בעלי צביון לאומי ואף לאומני ברחבי המדינה), מדשדש בסקרים האחרונים שצופים אפשרות שלא ימשיך בכהונתו למרות הפופולאריות לה זכה במשך שנים, ובעיקר אחרי המהפכה. זוהי אינה הפעם הראשונה שבה המתח בין רוסיה לאוקראינה ומתחים פנים אוקראיניים פוגשים את זירת האירוויזיון. ב-2015, שנה לאחר אירועי המהפכה, אוקראינה הכריזה שהיא נמצאת בליבו של משבר כלכלי ומדיני ולכן לא השתתפה בתחרות באותה שנה.

לעומת זאת, ב-2016 הייתה זו הזמרת האוקראינית ממוצא טטארי, ג'מאלה, שניצחה בתחרות שנערכה בשוודיה עם השיר '1944' המתאר את הטיהור האתני של הטטארים שחיו בחצי האי קרים על-ידי סטלין (שרבים באוקראינה כיום רואים בו כנציג הכוחניות הרוסית נגד העם האוקראיני), ביניהם גם בני משפחתה של הזמרת. באותה התחרות רוסיה לקחה את המקום השני והעולם שוב החזיר את הזרקורים למצב הגאופוליטי באוקראינה בכלל ובחצי-האי קרים בפרט, שסופח באופן חד צדדי על-ידי רוסיה עם תום המהפכה.

נציגת רוסיה לאירוויזיון יוליה סמילוב בהופעה (צילום ארכיון: AP Photo/Ekaterina Lyzlova, File).
נציגת רוסיה לאירוויזיון יוליה סמילוב בהופעה (צילום ארכיון: AP Photo/Ekaterina Lyzlova, File).

באירוויזיון שהתקיים שנה מאוחר יותר בקייב, בירת אוקראינה, הודיעו רשויות הביטחון של אוקראינה חודשיים לפני שידור האירוויזיון כי לא יאפשרו לנציגה של רוסיה לתחרות, הזמרת יוליה סמואילובה, להיכנס לשטח המדינה עד 2020 מכיוון שביקרה בחצי-האי קרים לאחר הסיפוחץ יש לציין שהחוק האוקראיני קובע שסיפוח חצי האי על-ידי רוסיה אינו חוקי ועל כן לא מתיר לכל מי שביקר בחצי האי לאחר הסיפוח להיכנס למדינה. בין היתר גם מארוב נדרשה להצהיר שלא ביקרה בחצי האי לאחר הסיפוח. בתגובה להצהרה האוקראינית, באפריל 2017 רוסיה ביטלה את השתתפותה בתחרות ותאגיד השידור הציבורי ברוסיה מסר שאינו מתכוון לשדרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!