דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הודו

מתיחות בקשמיר / פקיסטן הפילה שני מטוסי קרב הודים שהשתתפו בתקיפה בחבל קשמיר

שתי המעצמות הגרעיניות נמצאות בסכסוך מאז 1947, ולראשונה תקפה הודו בחבל הנמצא במחלוקת בין המדינות | צבא פקיסטן הודיע כי, בנוסף ליירוט עצמו, הצליח ללכוד טייס הודי בשבי

הריסות המטוס ההודי שייורט על-ידי פקיסטן. 27 בפברואר 2019 (AP Photo/Mukhtar Khan)
הריסות המטוס ההודי שייורט על-ידי פקיסטן. 27 בפברואר 2019 (AP Photo/Mukhtar Khan)
אוריאל לוי

צבא פקיסטן הפיל הבוקר (רביעי) שני מטוסי קרב הודיים שחדרו למרחב האווירי שלה בחבל קשמיר ואחד הטייסים נלקח בשבי, כך נטען בהודעה רשמית, זאת על רקע ההסלמה בין השתיים בשבוע האחרון ובהמשך לתקיפה של חיל האוויר ההודי אתמול מעבר לקו הגבול במחוז קשמיר השנוי במחלוקת, לראשונה מאז 1971. גורמים רשמיים בפקיסטן אמרו כי לפני חדירת המטוסים לשמי פקיסטן ביצעו ההודים ירי ארטילריה לעבר כפרים ועמדות צבאיות בשטחה של פקיסטן. הודו השביתה ארבעה שדות תעופה אזרחיים בשטחה בשל ההסלמה בערים סרינגר, לה, ג'אמו ואמריסטר. גורמים הודיים רשמיים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי שדות התעופה נסגרו לכמה שעות וצפויים להיפתח שוב בהמשך.

ההסלמה בין הודו לפקיסטן החלה לאחר פיגוע התאבדות קטלני בקשמיר לפני כשבועיים בו נהרגו 44 שוטרים הודים. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הזהיר למחרת הפיגוע את פקיסטן כי עליה לצפות לתגובה קשה, זאת בנאום שנשא לאחר פגישה עם יועציו הביטחוניים. לפני כשבוע חיסלו כוחות הביטחון ההודיים 2 מחבלים ועצרו 23 בני אדם הקשורים לארגון הטרור ג'ייש א-מוחמד שלקח אחריות על הפיגוע נגד השוטרים. במהלך מבצע המעצרים נהרגו 4 חיילים הודים וחיילים נוספים נפצעו בקרב יריות שנערך בין הכוחות ההודיים לטרוריסטים המוסלמים. הודו האשימה את פקיסטן כי היא מסייעת לארגון הטרור ג'ייש א-מוחמד ולכן צפויה תגובה נגדה.

ראש ממשלת הודו נרנדה מודי בעת ביקורו בארצות הברית (AP Photo/Evan Vucci)
ראש ממשלת הודו נרנדה מודי בעת ביקורו בארצות הברית (AP Photo/Evan Vucci)

אתמול תקפו מטוסי קרב הודיים יעדים בפקיסטן במתקפת האוויר הראשונה מאז תום המלחמה בין השתיים, שהתרחשה ב-1971 ובסופה הוכרה בנגלדש כמדינה עצמאית. המתיחות בין שתי המדינות, שניהלו שלוש מלחמות וסכסוך צבאי מוגבל מאז זכו לעצמאות מבריטניה ב-1947, עלולה להשפיע על האזור כולו.

הלילה דיווח צבא הודו שהצליח להפיל מטוס לא מאויש של צבא פקיסטן, שהיה במשימת ריגול בשמי הודו. על-פי הפרסומים, היירוט בוצע על-ידי מערכת "ספיידר" מתוצרת חברת "רפאל" הישראלית. בערוץ החדשות ההודי Times Now דווח כי הכטב"מ הפקיסטני "יורט על-ידי טיל מסוג דרבי של המערכת הישראלית". עוד ציינו שם כי זו הפעם הראשונה שהצבא ההודי מבצע שימוש מבצעי במערכת שרכשו מישראל. ככל הנראה מדובר גם בשימוש מבצעי ראשון בעולם למערכת הישראלית הזו.

דובר הטליבאן אמר כי העימותים בין הודו לפקיסטן ישפיעו על תהליך השלום באפגניסטן וקרא לניו-דלהי לחדול מ"הסלמה נוספת". ההצהרה של הארגון הקיצוני, שזוכה לתמיכת פקיסטן, שוחררה בזמן שיחות שלום שמנהלים נציגיו עם גורמים מארצות הברית בקטאר על מנת לסיים את המלחמה בת 17 השנים באפגניסטן.

בעקבות ההסלמה שוחח אתמול מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו עם שרי החוץ של שתי המדינות וביקש מהן להימנע מפעילות צבאית נוספת. "אני מבקש מכן להימנע מהסלמה בכל מחיר", אמר פומפאו. "אני קורא לכן לקדם תקשורת ישירה כדי להימנע מפעילות צבאית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!