דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / מפלגת העבודה הציגה תוכנית מדינית: "לשנות את הכיוון שאליו אנו הולכים"

התוכנית, "3 נתיבים להיפרדות", מציגה ארבעה עקרונות למהלכים חד צדדיים מול הפלסטינים: ביטחון לפני הכול, יוזמה ישראלית, יציאה מקיפאון ומניעת סיפוח וקביעת מסגרת זמן מחייבת | רוסו: "יוזמה נכונה וחכמה"

יו"ר מפלגת העבודה גבאי במסיבת העיתונאים לחשיפת התוכנית המדינית החדשה של העבודה. 27 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
יו"ר מפלגת העבודה גבאי במסיבת העיתונאים לחשיפת התוכנית המדינית החדשה של העבודה. 27 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

אחרי השפל בסקרים וההתאוששות החלקית, מפלגת העבודה מפגינה שוב ביטחון עצמי ונוהגת כמפלגה בעלת יומרות שלטון. במסיבת עיתונאים שהתקיימה בצהריים (רביעי) בבית המפלגה בתל אביב, הציגו ראשי העבודה תוכנית מדינית מוגבלת בשם "3 נתיבים להיפרדות". בדברי ההסבר לתוכנית נכתב כי חזון מפלגת העבודה הוא להגיע להסדר אזורי עם הפלסטינים ועם מדינות ערב המתונות, שבמסגרתו תוקם לצדנו מדינה פלסטינית מפורזת.

עם זאת, נכתב גם כי "חזון עתידי זה אינו בר השגה בטווח הקצר, ומגמות מסוכנות של קיפאון וסיפוח מרחיקות אותו עוד יותר… עתידנו כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית, אינו תלוי בשכנותינו וביריבינו; הוא תלוי בנו. עלינו לשוב לדרכה של הציונות כפי שהייתה מאז ומתמיד, האמונה שבכוחנו לקחת את גורלנו בידינו,  ובעיקר – ליוזמה: פעולה החלטית ואמיצה מצדנו, שבכוחה לעצב את פני האזור כולו".

טל רוסו במסיבת העיתונאים לחשיפת התוכנית המדינית החדשה של העבודה. 27 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
טל רוסו במסיבת העיתונאים לחשיפת התוכנית המדינית החדשה של העבודה. 27 בפברואר 2019 (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

לאור זאת, הסיקו חברי הצוות המדיני-ביטחוני של המפלגה כי יש לאמץ בשלב זה תפיסה המבוססת על מהלכים חד-צדדיים, שאינם תלויים בנכונות הצד השני. מדובר בשלושה מהלכים מרכזיים, שהעבודה תדרוש להכליל בקווי היסוד של כל ממשלה שבה תהיה חברה, ולאמץ בהמשך כהחלטת ממשלה: הפסקת הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות, חקיקת חוק פינוי פיצוי מרצון מחוץ לגושים, ומשאל עם בנושא מחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים סביב ירושלים.

"תכנית טראמפ תהיה האתגר המדיני המרכזי שיעמוד בפני הממשלה החדשה אשר תקום כאן לאחר הבחירות" אמר יו"ר המפלגה אבי גבאי, "העיתוי הזה הוא הזדמנות לדבר על התפיסה והתכנית שלנו, בנושא החשוב ביותר לעתידה ולביטחונה של מדינת ישראל… 'נתיבים להיפרדות', היוזמה שאנו מציגים היום, נועדה לסובב את הגלגל. לשנות את הכיוון שאליו אנו הולכים".

לדבריו, "כל עוד אנחנו ממשיכים לממש את חזון בנט ובונים מחוץ לגושים, אנחנו מגדילים את הבעיה וחותרים באופן חד צדדי למניעת היפרדות. לכן, כדי לעצור את המגמה המסוכנת הזו, אנו מתחייבים להעביר החלטת ממשלה על הגדרת הגושים והפסקת הבנייה מחוץ לגושים, מיד לאחר הקמת הממשלה החדשה".

התוכנית מבוססת על ארבעה עקרונות יסוד: ביטחון לפני הכול, יוזמה ישראלית, יציאה מקיפאון ומניעת סיפוח וקביעת מסגרת זמן מחייבת.

העקרון הביטחוני אומר כי "במסגרת כלל הצעדים לקידום ההיפרדות – אף מוצב צה"ל לא יפונה ואף חייל צה"ל לא ימוש ממקומו. ביטחון הוא תנאי מרכזי לכל מהלך שהוא".

בעניין לקיחת היוזמה מבהירה העבודה, כי "ישראל תבהיר כי היא תעדיף לתאם את צעדיה עם שכניה ועם הקהילה הבין לאומית, אולם גם בהעדר תיאום כזה היא תנוע קדימה באופן עצמאי לעיצוב עתידה".

בסעיף היציאה מהקיפאון נכתב כי המצב הקיים "מזיק ומסכן את ישראל, ומסיג אותה לאחור ביכולת לייצר ערוצי הידברות ומשא ומתן לטווח ארוך. גם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני גדל דור המתרחק מתקוות השלום ומתקשה לראות אופק מדיני בר קיימא.

"בנוסף לכך, בשנים האחרונות הלכו והתגברו מגמות ויוזמות סיפוח מסוכנות מצד הממשלה המרחיקות עוד יותר את אפשרויות ההסדר העתידי, וכן קולות גוברים מהצד הפלסטיני הקוראים למדינה אחת ולמתן אזרחות מלאה לפלסטינים ביהודה ושומרון".

על עקרון מסגרת הזמן נכתב בתוכנית, כי מדובר ב"תנאי הכרחי ליישום מוצלח של המהלכים – בראש ובראשונה כדי להבהיר לצדדים השונים כי לישראל אכן יש כוונה אמתית תחומה בזמן לביצוע מדיניותה".

בהתאם לכך, מציבה העבודה לוח זמנים ברור: הפסקת הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות החל מיום הקמת הממשלה בהשתתפותה; חקיקת חוק פינוי פיצוי בתוך חצי שנה מהקמת הממשלה; וקיום משאל עם על מחנות הפליטים סביב ירושלים בתוך שנה מיום הקמת הממשלה.

התוכנית אף מציעה נוסח לשאלה שתישאל במשאל העם: "האם מחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים שועפט, עיסאוויה ואחרים הם חלק מירושלים בירת ישראל הנצחית?"

האלוף במילואים, טל רוסו, שעדיין לא ברור אם יוכל להתמודד בבחירות על רקע שאלת תקופת הצינון לאחר שירותו הצבאי, אמר במסיבת העיתונאים: "הדבר החשוב ביותר לבניית אסטרטגיה ביטחונית ומדינית – היא אמירה ברורה וחדה מצד הדרג המדיני והפוליטי. אמירה ברורה לאן אנחנו שואפים להגיע, מהו החזון שלנו. מה אנחנו רוצים להשיג. ובעיקר להוביל את התהליך, ולא להיות תוצאתיים ללחצים מבית ומחוץ. היוזמה שמוצגת כאן היום היא יוזמה נכונה וחכמה שמייצרת לישראל כיוון של שינוי".

ח"כ עמר בר-לב הוסיף כי "המתווה שגיבשנו הוא הבטחתנו לציבור, ולו שני עקרונות עיקריים: ביטחון מעל הכל – אף חייל לא זז. מעבר לכך, מדובר פה ביוזמה שלנו. בישראל המצב הוא שיש עגלה התקועה בבוץ או יותר גרוע, מתדרדרת לאחור… מי שיבחר בנו, במפלגת העבודה, ידע שהמתווה יוצא לדרך. הבחירה של הציבור היא בין מי שקוראים לסיפוח וסוף הציונות, לבין אלו שלא אומרים כלום במקרה הטוב או במקרה הגרוע מדברים על סיפוח של מיליון יהודים ביהודה ושומרון, לבין מי ששומר על החזון הציוני ובוחר בהיפרדות".

ח"כ עמר בר לב (צילום: מירים אלסטר / פלאש 90).
ח"כ עמר בר לב (צילום: מירים אלסטר / פלאש 90).

בר-לב הזכיר את אביו הרמטכ"ל חיים בר-לב, בהקשר לירושלים. "אבי היה סגנו של רבין לפני 50 שנה. אבי נתן את הפקודה לעוזי נרקיס לפרוץ לעיר העתיקה ולשחרר את הכותל המערבי – זו ירושלים בירת ישראל לנצח נצחים" אמר, "הם לא שחררו את ירושלים למען מחנה פליטים או כפר עקב. על זה אנו נאבקים ולכן צריך להיפרד ממחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים שאינם חלק מירושלים".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ הזהירה בדבריה מפני החלשת הרשות הפלסטינית, מהלך שעלול לפגוע בתיאום הביטחוני וביכולת לקדם מהלך מדיני. לדבריה, "אנו בנקודת ציון רבת הזדמנויות ותקווה, כיוון ש'עסקת המאה', כפי שהציג אותה ג'ארד קושנר בשמו של נשיא ארה"ב טראמפ, דומה באופן כמעט מלא לתכניתה של מפלגת העבודה. אנו מברכים עליה ושמחים בה, וכמובן שנהיה כוח פעיל ליישומה, ולכך שלא תוכשל בידי מי שמבקשים שהסכסוך יהיה נצחי".

ח"כ עמיר פרץ אמר במסיבת העיתונאים כי "חלומו של נתניהו על כך שהנושא המדיני לא יהיה חלק מסדר היום נגוז. אנחנו המפלגה היחידה במפה הפוליטית שמציגה קווים ברורים, תכנית ברורה וחד משמעית כיצד אנחנו רוצים שמדינת ישראל תראה בשנים הקרובות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!