דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התעללות בבעלי חיים

ל"ג בעומר / נערה ארגנה מאות מתנדבים שימנעו התעללות בבעלי חיים בל"ג בעומר

תופעת ההתעללות בבעלי חיים במדורות ל"ג בעומר הולכת וגוברת משנה לשנה. שחר ליאני, תלמידת כיתה י"ב מרמת גן שנתקלה במקרה כזה והזדעזעה גייסה מתנדבים בעשרות ערים בארץ שינסו למנוע את הזוועה.

כלב שהוצל ע"י מתנדב במבצע אשתקד. צילום באדיבות שחר ליאני
כלב שהוצל ע"י מתנדב במבצע אשתקד. צילום באדיבות שחר ליאני
מיכל רוזן

ערב ל"ג בעומר יצויין היום (רביעי) ותופעה חדשה ומטרידה מאיימת על שמחת החג – התעללות בבעלי חיים במהלך קיום המדורות המסורתיות. מי שנרתמה למיגור התופעה היא שחר ליאני, תלמידת כיתה י"ב מרמת גן שהצליחה לגייס מאות מתנדבים ב-70 ערים ברחבי הארץ שיעברו בין המדורות וינסו לעצור כל מקרה של אלימות כלפי בעלי חיים.

שחר ליאני. צילום מתוך פייסבוק
שחר ליאני. צילום מתוך פייסבוק

ליאני נחשפה לתופעה לפני שש שנים כשאחד מחבריה לספסל הלימודים סיפר לה על כלב שנשרף ליד ביתו במדורת ל"ג בעומר. ליאני שכבר מאז היותה בת 11 התנדבה בעמותות שונות להצלת בעלי חיים הזדעזעה ממה שגילתה ובשנה שלאחר מכן פתחה אירוע בפייסבוק והצליחה לגייס מתנדבים שסיירו ב-11 ערים.

בשנה שעברה הצליחו המתנדבים במבצע הסיורים להציל 40 בעלי חיים ממוות במדורות אך למרבה הצער והזעזוע היו מספר מקרים בודדים אליהם המתנדבים איחרו להגיע. לליאני זכור מקרה מהשנה שעברה בו אחת המתנדבות בסיירת באשקלון סיימה את תפקידה, התפצלה מהקבוצה ובדרכה לרכב שמה לב לקבוצת נערים שהתמסרו בגורת כלבים מעל לאש המדורה. אותה מתנדבת הצליחה בדרך כלשהי לתפוס באחת המסירות את הגורה ולהצילה מהאש, ליצור קשר עם וטרינר ועם יתר הקבוצה.

חתול שהוצל ע"י מתנדב במבצע אשתקד. צילום באדיבות שחר ליאני
חתול שהוצל ע"י מתנדב במבצע אשתקד. צילום באדיבות שחר ליאני

למרות גילה הצעיר של ליאני המבצע מנוהל בצורה אחראית ויוצאת דופן, "אין לנו מתנדבים מתחת לגיל 18", היא מסבירה ומתארת את החשש הגדול שלה מכך שהיא שולחת מאות מתנדבים ושמי מהם עלול להיפגע כתוצאה מעימות עם אחד הנערים המתעללים. "חשוב לנו לפנות בדרך נעימה ככל האפשר לנערים ולהימנע מעימות ועדיין קשה לצפות מה יהיה", היא אומרת.

ליאני מסבירה שבמידה והמתנדבים נתקלים בהתעללות בבעל חיים עליהם לא לגשת לבד: "דבר ראשון להתקשר למשטרה ואחר כך אלי". היא עצמה תהיה זמינה לאורך כל הלילה להכווין את המתנדבים למדורות השונות. בנוסף, בכל עיר יש אחראי עיר שהתנדב גם כן דרך הפייסבוק, תפקידו ליצור קשר עם הווטרינר באזור ועם המשטרה ולרכז ולתדרך את המתנדבים השונים בכל כללי הבטיחות והביטחון.

ליאני מתפלאת בעצמה מכוחו של פייסבוק, היא מספרת כיצד כבר בשנה הראשונה פנתה אליה מישהי שליוותה אותה בארגון ואף עזרה לה לגייס עורכת דין שתעניק ייעוץ משפטי בהתנדבות. מאז בכל שנה היקפי המתנדבים גדלים, השנה פנו אל ליאני מארגון "כל חי", ארגון להצלת בעלי חיים שפועל בארץ ובעולם, הם יסייעו כלכלית בשכר לווטרינרים שיצטרפו לסיורים, בעלויות הטיפולים הרפואיים ובמזון לחתולים ולכלבים שיוצלו.

בשנה הבאה תתגייס ליאני לצה"ל והיא שואפת לשרת ביחידת הכלבנים. "אני מקווה שלמרות השירות הצבאי גם בשנה הבאה אצליח להרים את הסיורים", אמרה.

מי שעוד נרתם למיגור התופעה הוא ארגון הווטרינרים ברשויות המקומיות. ד"ר משה רפלוביץ יו"ר הארגון מסביר כי הנתונים לגבי התופעה מתבססים אך ורק על המתעללים שנתפסים ואומר כי "ברור שמה שנתפס הוא קצה קרחון", להערכתו מה שנתפס אינו משקף את מימדי התופעה. רפלוביץ אומר שכמות הדיווחים על התעללות בבעלי חיים במדורות ל"ג בעומר עולה משנה לשנה. הוא מדגיש כי "העונה הזו זו עונת ההמלטות. הרבה מאוד גורים חסרי ישע מסתובבים בחוץ וקל לשים עליהם ידיים בניגוד לחתולים בוגרים ואנחנו שומעים על יותר ויותר מקרים של נוער שתופס את הגורים הללו ופשוט זורק אותם חיים לתוך האש… זו תופעה מחרידה שמעידה משהו על התרבות שאנחנו חיים בה, היא הולכת ומתעצמת", ממשיך רפלוביץ, "זו כבר לא תופעת שוליים".

מבחינת רפלוביץ נדרשת כאן פעולת אכיפה אך גם פעולת הסברה ותרבות. לדבריו השירות הווטרינרי במשרד החקלאות עסוק בדברים אחרים, "זה לא מעניין אותם", ומוסיף, "הרגשתי שיש שם ואקום אז הכנסתי את הווטרינרים שלנו".

הדבר הקשה ביותר לדבריו של רפלוביץ הוא איתור המקרים. הוא מדגיש את התרומה הרבה של סיירות ההורים וסיירות המתנדבים בשטח ומציין כי הצוותים הווטרינרים של המחלקות העירוניות התבקשו לקיים סיורים בשטח. לדבריו של רפלוביץ מאות וטרינרים ומתנדבים יפעלו מחר ולאורך כל השבוע באיתור ומניעת התופעה. לדבריו נוכחות מבוגרים היא גורם מפתח במניעה: "זה בוודאי מרתיע חלק מהנוער אך גם גורם להם להסתיר זאת טוב יותר לצערי".

רפלוביץ מבקש מהציבור שכל מי שנתקל בתופעה של התעללות בבעלי חיים יפנה ישירות למוקד 106 דרכו ניתן להגיע לשירות הווטרינרי שידע לתפעל את האירוע החל מפנייה למשטרה ועד לחילוץ וטיפול בבעל החיים. עוד המליץ רפלוביץ לבעלי חתולי הבית שגם מסתובבים ברחוב לשמור אותם בימים הללו בבית מכיוון שדווקא החתולים הביתיים מאפשרים לבני אדם להתקרב אליהם.

לפרטים בנוגע להתנדבות בסיורים העירוניים ניתן להיכנס לדף הפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!