דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיקי נתניהו

תיקי נתניהו / פרקליטי נתניהו ליועמ"ש: לא לפרסם את חומרי החקירה עד אחרי הבחירות

צוות ההגנה של רה"מ ביקש שלא להעביר את חומרי החקירה למי מהחשודים בתיקים, גם אם יזומנו לשימוע - בניגוד למקובל | אם יקבל את הבקשה, יתעכב ההליך המשפטי נגד

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהכרעת היועמ"ש בעניין שלושת התיקים בהם הוא חשוד צפויה להתקבל מחר (חמישי), העבירו בקשה חריגה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: לא להעביר לאף אחד מהחשודים בשלושת התיקים את עיקרי חומרי החקירה בעניינו. זאת, גם אם יזומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

מדובר בבקשה חריגה, שכן באופן רגיל, יחד עם זימון חשוד לשימוע לפני הגשת כתב אישום, מועברים לחשוד ולבא כוחו עיקר חומרי החקירה נגדו. זאת, על מנת לאפשר לו להתכונן להצגת טענותיו בשימוע שיתקיים בעניינו.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90

אם מנדלבליט יקבל בקשה זו, ולא יפרסם את עיקר חומרי החקירה עד לאחר הבחירות בעוד כחודש וחצי, משמעות הדבר בפועל היא כי ההליך המשפטי כנגד נתניהו יתעכב. מבלי לקבל חומרי חקירה, החשודים לא יוכלו להיערך לשימוע בעניינם, מה שידחה את קיום השימוע, ואת ההחלטה לגבי הגשת כתב אישום.

בעבר, ביקשו פרקליטי ראש הממשלה כי מנדלבליט ידחה את הכרעתו בתיקי נתניהו עד לאחר הבחירות. מנדלבליט דחה בקשה זו, והבהיר כי לוח הזמנים של העבודה על תיקי נתניהו נקבעו טרם הבחירות, וכי התאמתו לבחירות שהוקדמו תהווה פגיעה בשוויון בפני החוק. עם זאת, מנדלבליט הביע לא פעם בעבר את חששו מכך שפרסום ההכרעות לפני הבחירות תיתפס כנסיון להתערב בתוצאותיהן – שיקול שעשוי להשפיע על תגובתו לבקשה הנוכחית של הפרקליטים.

בשבועות האחרונים, עם התקרבות קבלת הכרעת היועמ"ש בתיקי נתניהו, הפנו פרקליטיו בקשה אחר בקשה אל מנדלבליט. בין היתר, ביקשו פרקליטיו למנוע את ההכרעה בתיקים עד לאחר הבחירות, ולחקור עדים אותם הציעו הפרקליטים. אל ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה פנו הפרקליטים פעמיים בבקש לגייס מימון להגנתו המשפטית של נתניהו מבעלי הון, ושלשום פנו לשרת המשפטים בבקשה כי תורה לשחרר חומרים פנימיים שמשרד המשפטים העביר בעבר למבקר המדינה בעניין נתניהו. כל הבקשות המוזכרות, נדחו.

כאמור, מחר צפויה להתקבל ההכרעה בשלושת התיקים בהם חשוד נתניהו. תיק 1,00, המכונה גם 'תיק המתנות', עוסק במתנות בשווי מיליון שקלים, אותן קיבל נתניהו על פי החשד, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. על פי החשד, נתניהו ובני משפחתו קיבלו מתנות שונות – תכשיטים, שמפניות, סיגרים, ועוד – בשווי מצטבר של מיליון ש"ח, משני אנשי העסקים, בתמורה כביכול לטובות הנאה אותן סיפק נתניהו לאנשי העסקים.

בנימין נתניהו וארנון מילצ׳ן (צילום ארכיון: פלאש 90).
בנימין נתניהו וארנון מילצ׳ן (צילום ארכיון: פלאש 90).

בתיק 2000 הודיעה המשטרה בסיום החקירה כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות נגד ראש הממשלה, לביצוע עבירות של בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים. תיק 2000 עוסק במערכת היחסים בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. על פי החשד, ההסכם בין מוזס לנתניהו כלל הבטחת סיקור אוהד לנתניהו בידיעות אחרונות, בתמורה לסיועו של ראש הממשלה למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של העיתון על ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום". המשטרה מדברת בפרשה זו על 'יחסים שוחדיים', המיוחסים לשני הצדדים.

תיק 4000 עוסק בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, שבוצעו בעיקרן בין נתניהו ובין שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ובאתר "וואלה". המשטרה הודיעה כי התגבשה תשתית ראייתית לכך שנתניהו קיים מערכת יחסים שוחדית עם אלוביץ'. במרכזו התיק ניצב החשד כי נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות כבדות משקל לטובת קבוצת בזק – למשל, בסוגיית מיזוג בזק-יס. בתמורה לכך, חשוד אלוביץ כי דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ומשפחתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!