דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

פרשנות / מחלקת הבג"צים בפרקליטות: דין עתירת הליכוד לבג"צ להידחות

הגשת העתירה של מפלגת הליכוד בדרישה לצו על תנאי שיעצור את פרסום החלטת היועץ המשפטי צפויה ככל הנראה להידחות, כל על פי מחלקת הבג"צים בפרקליטות | תמרון משפטי שמקנה חשיפה תקשורתית נוספת? | פרשנות

בית המשפט העליון (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
בית המשפט העליון (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

תנועת הליכוד הגישה היום (חמישי) בקשה למתן צו על תנאי על ידי בג"צ – שיורה למנוע מהיועמ"ש את פרסום הכרעתו לגבי תיקי נתניהו טרם הבחירות. הליכוד ביקשה להצטרף לעתירתו של עו"ד יוסי פוקס, אותה הגיש לפני ימים אחדים, לאחר שעתירתו הקודמת בנושא נדחתה על הסף. למרות שמחקלת הבג"צים בפרקליטות המדינה הודיע כי העתירה ככל הנראה תידחה על הסף, מפלגת הליכוד זכתה להשמיע שוב את טענתה כי מדובר בניסיונות "בריוניים" של השמאל להפיל את ממשלת הימין שלא באמצעות הבחירות הדמוקרטיות.

לדברי עו"ד הנר הלמן, מנהל מחלקת הבג"צים, ישנם טעמים שונים המובילים לכך שדין העתירה להידחות. בין היתר: השיהוי בהגשת העתירה והגשתה זמן קרוב כל כך למועד החלטת היועמ"ש הצפויה. בנוסף, צוינה העובדה כי עתירתו הוקדמת של עו"ד פוקס בנושא נדחתה על הסף. עוד צוינה העובדה כי בהיעדר צו שיפוטי אין מניעה לפרסם את החלטות היועמ"ש. אשר לבקשת הצטרפות לעתירה, נכתב במענה כי "ממילא אנו סבורים שגם אין כל מקום לצרף עותר ציבורי נוסף כלשהו לעתירה זו, שכאמור דינה להידחות על הסף". אמנם עמדת מחלקת הבג"צים אינה מחייבת את בית המשפט אך יש לה משקל בהחלטה.

עמדה זו חלה גם על בקשת הליכוד להצטרף לעתירה. תנועת הליכוד הודיעה כי היא הגישה היום בקשה דחופה להצטרף כעותרת ובקשה למתן צו ביניים דחוף המורה ליועמ"ש שלא לפרסם את הודעתו בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני הבחירות. הליכוד הצטרפה בכך לעתירה שהגיש עו"ד יוסי פוקס המבקשת לעכב את הודעת היועמ"ש עד לאחר הבחירות.

לדבריו של עו"ד פוקס, המניע להגשת עתירה נוספת על ידו בימים האחרונים, הינו בכך כי לאחר הגשת רשימות המפלגות לכנסת, המצב המשפטי בכל הנוגע לפרסום החלטת היועמ"ש הינו שונה. לדבריו: "מסירת החלטה אחרי נעילת הרשימות הוא לא חוקי, מהלך חסר תקדים, מנוגד לפסיקת בג"צ". לעתירה זו תנועת הליכוד ביקשה להצטרף היום (חמישי).

בבקשת הליכוד להצטרף לעתירה נכתב כי "ייתכן וכתוצאה מפרסום החלטת היועץ תקבלנה מפלגות שהינן חלק מגוש הימין התומך בראש הממשלה פחות מושבים בכנסת וזאת על אף שהחלטה זו עשויה להתהפך ב-180 מעלות כתוצאה מהשימוע שיתקיים רק לאחר הבחירות, אך יהיה זה מאוחר מדי עבור המפלגות שאיבדו ייצוג בכנסת ו\או תפקידים בממשלה שתקום, כתוצאה ישירה מהפרסום הזה". עוד נכתב כי "המדובר במקרה חסר תקדים מאז קום המדינה, שבו תימסר "החלטה"  מסוג זה כנגד ראש ממשלה מכהן והזהירות הנדרשת והמתבקשת גדולה לעין שיעור בכל הנוגע למניעת התערבות במערכת הבחירות".

מהליכוד נמסר כי "הודעת היועמ"ש לממשלה על כוונתו לפרסם היום את הודעתו היא תוצאה של לחץ בריוני של השמאל בשלוש השנים האחרונות שמטרתו להפיל את ממשלת הימין ולנצח בבחירות שלא באמצעות הקלפי. הליכוד באמצעות היועץ המשפטי של הליכוד עו״ד אבי הלוי הצטרף הבוקר לעתירה בבג"צ נגד פרסום ההחלטה לפני הבחירות לכנסת, שאין לה תקדים בתולדות המשפט הישראלי ושהיא מהווה התערבות בוטה בבחירות".

עתירתו הקודמת של עו"ד יוסי פוקס הוגשה לבג"צ בתחילת החודש. שלושה ימים לאחר שהוגשה, בג"צ דחה את עתירתו של פוקס על הסף – משום שהעותר "אינו הגורם המתאים להגשת העתירה". את דחיית העתירה המקורית נימקו שופטי בג"צ כך: "איננו מקלים ראש בטיבו של העניין, ובפרט על רקע הליך הבחירות, הליך שככלל מצוי בלב המשטר הדמוקרטי ותקינותו עשויה להצדיק הידרשות לעתירה ציבורית גם מקום שהעותר הוא אינו הנפגע הישיר. בנסיבות העניין, ובהינתן העובדה שהנפגע הישיר יכול לייצג את עניינו במובהק יותר מכל עותר, לא מצאנו מקום להיענות לעתירה". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!