דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכרה זהב

אפריקה שלי / עשרות הרוגים בהצפת מכרה זהב בזימבבואה: האם מותם יביא לשינוי בתנאי העבודה?

שלושה מליון מאזרחי זימבבואה עובדים במכרות זהב קטנים ולא מפוקחים, סובלים מתנאי עבודה קיצוניים ללא בטיחות וללא גיבוי | במדינה עם אחוזי אבטלה מטורפים, המכרות הקטנים הם סיכוי לחיים בכבוד | כעת, ארגוני עובדים דורשים רגולציה ופיקוח של המדינה האפריקאית

מחלצים מגיעים למכרה שהוצף בזימבבואה, (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
מחלצים מגיעים למכרה שהוצף בזימבבואה, (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

8 כורים במכרה בזימבבואה חולצו בשבוע שעבר ממכרה קטן בו עובדים ידנית (ASM), לאחר ש-28 נהרגו כאשר המכרה הוצף ונחסם. כורים נוספים עוד נעדרים, וקיים חשש לחייהם עקב שטפונות המקשים על מאמצי החילוץ. המכרה הקטן הזה מספר סיפור רחב יותר, סיפורה של אפריקה והעובדים בה, הזוכים לתת תנאים במקומות העבודה, כששיפורים כרוכים בהשקעה כספית, מה שמקטין את הסיכוי שיקרו. זימבבואה היא מדינה עשירה במשאבי עם תושבים עניים, כמו רבות ממדינות אפריקה, שמשאביה הכלכליים אינם ממונפים לפיתוח כלכלי עצמאי.

מכרה הזהב של חברת 'קריקט וסילבר מון' בעיר באטלפילדס בזימבבואה, 175 קילומטר מהררה עיר הבירה הוא אחד מהמכרות שהכריה בהם נעשית באופן ידני, ללא שימוש במכשירים. לצורך חילוץ הכורים חברות כרייה כמו 'זימפלאס' ו'ריו צים' מסייעות לחילוץ באספקת מכשירים וציוד. המחלצים אומרים שהם צריכים משאבות מים עם יותר כוחות סוס כדי להגיע לכורים הנעדרים כי מפלס המים ממשיך לעלות במכרה.

מחלצים עומדים מעל כניסה למכרה שהוצף בזימבבואה, בנסיון להציל כורים לכודים(AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
מחלצים עומדים מעל כניסה למכרה שהוצף בזימבבואה, בנסיון להציל כורים לכודים
(AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)

למרות שהמכרות הקטנים משתמשים בכלים בסיסיים כמו מכושים, אתים, חבלים ודליים, בהם כורים את רוב הזהב של זימבבואה, כך מעידה חברת Fidelity Printers and Refiners הנמצאת בבעלות הבנק המרכזי של זימבבואה, שהם הקונה היחיד של המתכת היקרה. לדוגמה, בשנת 2018 מכרות ASM ייצרו 21.7 טון לעומת חברות כרייה שייצרו 11.5 טון. לפי הנתונים של הפרלמנט בזימבבואה קיימים 500,000 מכרות ASM ובהם שלושה מיליון עובדים, אך המכרות פועלים ללא רגולציה של המדינה או תמיכה ממשלתית.

לשפר את התנאים

עם זאת, למרות הייצור הגבוה, החוקים מוטים נגד העובדים במכרות ASM. הכורים נמצאים בתנאים מזעזעים ומסוכנים, עם התייחסות אפסית לסטנדרטים של בטיחות ובריאות הנחוצים בעבודה כמו כרייה. במטרה לשפר את התנאים, המכרות הקטנים מבקשים להיכלל בדיונים הנוכחיים על הצעות חוק הנוגעות לרגולציה של כריית מינרלים. לטענתם, מדיניות מטעם הרגולציה יכולה לשפר את הבריאות והבטיחות ולקדם את הכרייה בת קיימא.

זד בנדה, המזכיר הכללי של איגוד עובדי המכרות של זימבבואה, המסונף לאיגוד העולמי אינדסטריאול אמר: "כריית יהלומים בקנה מידה קטן היא אחת הדרכים שבהן עובדים שורדים המשבר הכלכלי של זימבבואה. במדינה עם הזדמנויות מוגבלות, שבה האבטלה עומדת על מעל 90 אחוזים, המכרות הקטנים מסייעים לצעירים לשים את האוכל על השולחן. אנחנו קוראים לממשלה להכיר ולתמוך ב- ASM כדי לשים קץ לתנאי הכרייה הקטלניים".

Mining Indaba מייניננג אינדיבה זוהי הוועידה העולמית הגדולה בעולם בתחום השקעות בכרייה. הוועידה מוקדשת לקפיטיזציה ופיתוח של כרייה באפריקה. השנה, במקביל לוועידה הגדולה התקיימה ועידה אלטרנטיבית, שקראה לממשלות: "הפכו את הכריה הלא מיומנת לחוקית, כדי שכורים יעברו הכשרה, תנאי בטיחות ישמרו, וקהילות לא יהיו חייבות לפעול כמו כנופיות פליליות". 'חזון הכרייה האפריקאי' מכיר גם בכרייה בקנה מידה קטן וכרייה לא מיומנת כפוטנציאליים לשים קץ לעוני וממליץ כי זה יהיה קשור ליוזמות פיתוח.

גלן מפופאן, מנהל תחום כריה, יהלומים, אבני חן, שיבוץ ואבנים יקרות באיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול, אומר שניתן להימנע מטרגדיות כאלה אם בעלי העניין והאינטרסים במכרות יתעדפו את נושא הבריאות והגהות במכרות. "קידום בריאות ובטיחות של המכרות הקטנים והידניים היא אחריות חברתית ובעלי העניין לא צריך להעלים עין. לכן, אנו תומכים ביוזמות שבהן חברות כרייה יתקשרו עם איגודים מקצועיים וקהילות על כרייה בטוחה ברת קיימא כגון היוזמה לאבטחת כרייה אחראית (IRMA), הקוראת למעורבות בין כרייה בקנה מידה גדול וקהילות בתוך הסטנדרטים שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!