דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לימודי אזרחות

חינוך / ספר האזרחות החדש ממשיך לעורר מחלוקת

ועדת החינוך קיימה דיון בעניין ספר לימוד חדש באזרחות. בדיון הועלו טענות על התייחסות בעייתי לערביי ישראל, אולם הספר לוקה גם בכל הקשור לזכויות עובדים.

ספר אזרחות. צילום: דבר ראשון
ספר אזרחות. צילום: דבר ראשון
דוד טברסקי

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת קיימה אתמול (שלישי), דיון מיוחד ישיבת מעקב בנושא  פרסומו של "להיות אזרחים בישראל", ספר לימוד חדש בתחום האזרחות בדיון נוכחו חברי כנסת ואנשי אקדמיה.

הדיונים הסוערים סובבו סביב ייצוגם של ערביי ישראל בספר והועלו טענות רבות בדבר, בין היתר, הצגתן של ערים פלסטיניות כחלק מערי מדינת ישראל, הצגתה של אום אל פחם כעיר תחת הרשות הפלסטינית וחוסר התייחסות לזהות הלאומית הקולקטיבית של ערביי ישראל.

"הספר עושה מאמץ שיטתי מכוון לכרסם בזכויות המיעוט הערבי" אמר פרופ' מרדכי קרמניצר, "הספר קורא תיגר על ערכים ליברליים. על זכויות המיעוט. הוא יותר תשתית לשלטון לפגיעה בזכויות האזרח וזכויות המיעוט. הספר מדיר מהטוב המשותף את האזרחים הערבים וזה חטא שאין לכפר עליו".

בתום הדיון הגישו חברי הכנסת מטעם מרצ בקשה לבטל את הדפסתו הנוכחית של ספר עד שיתוקן.

נושא בעייתי אחר בתכני הלימוד החדשים, אליו לא ניתנה כמעט כל תשומת לב הוא זה של זכויות עובדים בישראל.

ספר האזרחות הקודם, שיצא לאור בשנת 2001 ונמצא בשימוש עד היום, לא התייחס כמעט כלל התייחסות לגישות שונות לאחריותה הכלכלית של המדינה לאזרחיה. פרט להתייחסות מינימלית בעמדות השונות של המפלגות  ולא הייתה בו כמעט  התייחסות למהות הזכויות האזרחיות הנוגעות לעולם העבודה או המחויבות של המדינה לשמור עליהן; פרט לחוק השבת.

הספר החדש יש מצייחס בהרחבה יותר להבדל בין הגישה הסוציאל-דמוקרטית לגישה הניאו-ליברלית – המתוארות כהתפתות של הגישות הקלאסיות של הקפיטליזם והקומוניזם.

אולם, סוגיית הזכויות בעולם העבודה זוכה להתייחסות מועטה וצרה. הזכות לעבודה ולתנאי עבודה ראויים, מוזכרים פעם אחת בלבד כזכויות שיש עליהן מחלוקת. עם זאת, יש לציין, כי זכויות העובדים מתוארות בפירוט וכוללות את זכות השביתה , זכות ההתאגדות , זכות הפיצויים ועוד. בנוסף לכך, מופיעה בספר התייחסות לקיומו של חוק השבת, חוק עבודת הנוער , חוק שוויון הזדמנויות בעבודה והחוק לשיפור תנאי העסקה של עובדי הקבלן.

 

הספר אינו מתייחס התייחסות לחוקים בדבר התארגנויות עובדים או למאבקי עובדים בולטים מהעשורים האחרונים, כמו גם לחשיבות אכיפתם על ידי המדינה של הזכות לשבות וזכות ההתאגדות.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך שפורסם לפני ארבע שנים מחייב להעביר בין שיעור אחד לשניים בנושא זכויות נוער בעבודה לקראת הקיץ ואתר משרד החינוך מפנה לחומרים בנושא זכויות נוער בעבודה באתר הנוער העובד והלומד.

"יותר מחצי מבני הנוער לקחו חלק בעולם העבודה, ו 70% מכלל בני הנוער לא יודעים לאן לפנות וכמעט חצי לא יודעים מהם הזכויות שלהם – זו תמונה לכך שרוב התלמידים לא עברו את ההדרכה הזאת בצורה מסודרת" מספר יעקב אביד מהסתדרות הנוער העובד והלומד "גם המורים מעידים על המצב העגום בכל הקשור לחינוך והקניית המידע לבני הנוער בכל הקשור לחוקי עולם העבודה. דבר מקומם במיוחד קרה לי במפגש עם קבוצת מנהלים בה מורה אמרה באופן ברור שהיא אינה רוצה ללמד את בני הנוער על עולם העבודה, כי מבחינתה בני הנוער צריכים ללמוד ולא לעבוד. לצערי זו גישה שקיימת בקרב הרבה מערכת החינוך היום שלא רואה את האחריות שיש לה על הנוער – שברובו הגדול עובד"

סקר שערכה הסתדרות הנוער העובד והלומד בשנת 2014, העלה כי 62% מבני הנוער לוקחים חלק בעולם העבודה – עובדים בפועל או מחפשים עבודה, 44% העידו שאינם מכירים את הזכויות שלהם ברמה מספקת ו-70% מהנסקרים העידו כי אינם יודעים למי לפנות במידה ונוצלו בעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!