דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

MUNI-EXPO מציג / בינתיים על הנייר: הצעות חכמות שמשפרות את חייהם של תושבי הערים

מרחב עבודה חינמי כולל ווי פיי וחשמל, תחנת אוטובוס שמעדכנת את הנהג על נוסע בעל מוגבלות הממתין לו, אמצעי ניידות שיתופיים, מרחבי כושר ציבוריים ומתקן שמאתר נזילות וחריגות בשימוש במים

תחנת אוטובוס חכמה (באדיבות חברת ISR Tech)
תחנת אוטובוס חכמה (באדיבות חברת ISR Tech)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

חדשנות היא המילה החמה בשנים האחרונות ועכשיו היא מופיעה בתחום העירוני. יריד החדשנות האורבנית, MUNI-EXPO, הציג ביומיים האחרונים חידושים אפשריים לערים בישראל. סיור בין 170 המציגים כלל מיני מוצרים שלרובם הוצמד גם המונח "חכמים" לצד פאנלים ודיונים על העתיד העירוני.

השלטון המקומי בישראל רוכש מוצרים ושירותים בלמעלה מ- 65 מיליארד שקל בשנה מה שהופך אותו לקניין משמעותי בפיתוח הכלכלי של ישראל. אך כשהחדשנות פוגשת את המציאות נחשפת תמונה מורכבת. בין האתגרים: פעילות של חשמל בשבת, פערים בין העיריות העשירות לאלו שפחות, ושאלת גבולות המענה על צרכי התושב בין המדינה לעיר.

מרחב עבודה עירוני

מכירים את זה שאתם צריכים לעשות משהו במחשב הנייד, כמו סטודנט שרוצה לכתוב עבודה לאוניברסיטה, או עצמאי ללא משרד שלא רוצה לעבוד רק מהבית? לרוב הפתרון הוא בית קפה המספק את השולחן, קורת הגג, הווי פיי והחשמל. אך יחד עם זאת יש אילוץ של הזמנה בתשלום ואי נעימות הכרוכה בתפיסת המקום לאורך זמן.

שולחן עבודה ציבורי (הדמיות באדיבות "שחם אריכא".)
שולחן עבודה ציבורי (הדמיות באדיבות "שחם אריכא".)

על פניו סוגיה בין אדם למסעדתו. בכנס, חברת שחם אריכא הישראלית הציעה לערים להתערב ביחסים אלו ולרכוש עבור תושביה שולחן עבודה למרחב הציבורי שמספק גם ווי פיי וגם חשמל.

ניידות חכמה

ישראל היא מדינה קטנה יחסית ואם זאת היכולת לזוז בה ביעילות היא נמוכה ביותר. כשהרכבת לא מלאה או מאחרת אז האוטובוס המגיע אליה מתוזמן לא טוב, התחנה ללא הגנה מהשמש או הצל ועוד ועוד. אין ריבוי כלי רכיבה לעיר והדבר נתפס כאמצעי לא יעיל אלא יותר כאופנתי. לעתים היכולת לעבור מנקודה אחת לשנייה באופן היעיל ביותר תהיה כרוכה בריבוי כלי תחבורה ולא תמיד זה רווחי להחזיק את כולם.

תחנת אוטובוס חכמה (באדיבות חברת ISR Tech)
תחנת אוטובוס חכמה (באדיבות חברת ISR Tech)

חברת LIME, חברת התחבורה השיתופית הפעילה בלמעלה מ-100 ערים ברחבי העולם, הציגה בכנס אופציות לפתרונות שיתופיים בתחום התחבורה הכוללים קורקינט חשמלי, אופניים, רכבים, ועוד. מתוך מחשבה שאם המרחב העירוני מספק פתרונות שיתופיים לתחבורה זוהי יעילות למופת.

בכנס הציגה גם חברת ISR Tech שמייצרת תחנות אוטובוס עם טכנולוגיות תצוגה אינטראקטיבית, שירות לפי דרישה ופתרונות לבעלי מוגבלויות- תושבים ותיירים. התחנות מאפשרת לנוסעים לחזות את צפי הגעת האוטובוס או לקבל מידע והכוונה כיצד להגיע ליעד מבוקש. המערכת יכולה לשלוח הודעה לנהג על אדם עם מוגבלות שמחכה לו בתחנה ובכך לא רק שבעל המוגבלות מודע להגעת האוטובוס, גם הנהג יודע שיש מישהו שממתין לו.

כושר בחסות עירונית

תרבות עשיית כושר בחוץ גדלה בשנים האחרונות וכן רואים יותר ויותר עיריות שמספקות מכשירי כושר במקומות ציבוריים. אך תארו לכם שתשלום חדרי הכושר מתייתר לגמרי כי יש מספיק מתקנים איכותיים במרחב העירוני שנותנים על כך מענה? קבוצת א.ר.ט הציגה בכנס מגוון רחב של מתקני כושר בהתאמה לתקן הישראלי.

מערכת התרעה על נזילות ונזקי מים

בשנים האחרונות חשבונות המים גדלים גם לתושבים, בעלי עסקים וגם לעיריות. הפיתוח הישראלי של חברת WINT, מציע פתרון למניעת נזילות ונזקי מים. מדובר ביחידה הנקראת Flowless אשר מתיישבת על צינור המים בכניסה למבנה ולומדת את צריכת המים של המשתמש.

היחידה מייצרת מידע ומשגרת אותו בזמן אמת למחשבי החברה בענן, שם הוא מנותח בעזרת בינה מלאכותית. המערכת מאתרת שימוש חריג ונזילות ושולחת התראות ללקוח. במקרה של נזילות מזיקות המערכת מבצעת סגירה מידית של אספקת המים ובכך מונעת נזקי מים. ניתוחי עומק של הצריכה מאפשרים בקרה על צריכת המים וניתוח נתוני הצריכה.

דבר הרשות

לצד החדשנות והפיתוחים הטכנולוגים ראשי הערים סיפרו בפאנלים שונים כיצד החדשנות נפגשת עם מציאות החיים המורכבת. "אין החלטה שלא טומנת בתוכה את כל הדילמות של חרדים חילונים, אפילו בבחירה איזה פח אשפה בוחרים בבית שמש זאת שאלה עם החיישן עובד בשבת או לא". אומרת ראש עיריית בית שמש עליזה ברוך ומעלה את שאלת השימוש הציבורי בחשמל בשבת בערים דתיות.

מצטרף לסוגיות העירוניות של ערים מעורבות מבחינת דתיים וחילוניים, ראש עיריית טבריה, רון קובי, שהציג את התנגדותו למה שהוא קורא כפייה דתית והוכיח כיצד עמדת ראש העיר היא בסוף זו המחליטה על חדשנות או לא. בגרסה הטבריינית מדובר על תחבורה ציבורית בשבת שהעירייה גייסה תמיכה להפעלתה. "הציבור לא רוצה כפיה. בטבריה יש 20 אחוז חרדים והעיר טבריה הייתה בקומה, הנה טבריה היום מלאה ושוקקת והיא קמה מהקבר שלה". אמר קובי.

שאלה ששאל ראש עיריית גבעתיים את קובי עמיתו מטבריה, על הבמה, שנגעה למקורות המימון של עיריית טבריה לתחבורה הציבורית בשבת העלתה את נושא מימון הרשויות. קובי ענה לו שהעירייה גייסה אנשים פרטיים ומימון ציבורי ולא מכספי העירייה. אך נושא המימון לפרויקטים של חדשנות הוא שאלה שהעסיקה את באי הכנס רבות.

בפאנל ראשי הרשויות הערביות עלתה הסוגיה כיצד חדשנות נפגשת במסורתיות כאשר הקדמה והטכנולוגיה לעתים מתנגשת במסורת. לעניין זה מצטרפים גם הזקנים והקשישים שאת הקושי שלהם עם חדשנות ניתן לראות במהפכת הרב קו שהשאירה אותם מאחור.

אמנם חדשנות, התייעלות וטכנולוגיה הן מילות העתיד אך בהווה של מציאות אנושית מורכבת הדרך למצוא מרחב עירוני מתקדם שמכיל את כולם היא עדיין ארוכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!