דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סכסוך עבודה בכבאות / הכבאים מחדשים עיצומים: "הנציב שמחי שלל את ההידברות והמו"מ"

לאחר חודשיים של ניסיון להגיע להסכם חדש, בארגון מאשימים את שמחי בגרירת רגליים ובצעדים חד צדדיים | הרקע לסכסוך: היעדר הפסקה בין אימונים למשמרות, שיוצר עייפות | במסגרת העיצומים לא יתקיימו הדרכות, אימונים ותרגילים בצפון

כבאים בתחנת שדרות. ארכיון (צילום: ניצן צבי כהן)
כבאים בתחנת שדרות. ארכיון (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הכבאים בצפון יחלו היום (שני) בעיצומים ויעבדו במתכונת שבת – כך הורה אמש ארנון בר דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית. ההסתדרות חידשה את סכסוך העבודה בנציבות הכיבוי וההצלה בעקבות ביטול חד צדדי של התחייבות הנציב דדי שמחי לאפשר לכבאים מנוחה לאחר האימונים בטרם חזרתם לכוננות מבצעית. בארגון הכבאים טוענים גם כי הנציב דדי שימחי אף נעדר משולחן המו"מ המשותף לקראת הסכם קיבוצי חדש.

במסגרת העיצומים לא יתקיימו הדרכות, אימונים ותרגילים. העיצומים יכללו את אזורי גליל גולן, גליל מרכזי, נצרת, עפולה וטבריה. מארגון הכבאים נמסר כי "כהרגלם, הכבאים יגיבו במהירות ובמקצועיות לקריאות אזרחים בנושא הצלת חיים ורכוש".

"לנציב כבאות והצלה מטרה אחת ויחידה – חיסול ארגון הכבאים", מסר יו"ר ארגון הכבאים, אבי אנקורי. "לא רק כארגון עובדים, אלא גם תוך סיכון חייהם בביטול מנוחה לאחר אימונים מורכבים. אזרחים לא יכולים לישון בשקט כשכבאי עייף בא להציל אותם חלילה משריפה או תאונה. הכתובת על הקיר, ואני תקווה שבית הדין לעבודה והשר לבטחון הפנים גלעד ארדן יתנו את דעתם על כך ששימחי בוחר לסכן את חיי האזרחים במודע".

לדברי הארגון, בשבועות האחרונים עובר הנציב שמחי בין תחנות הכיבוי ברחבי הארץ ומתבטא בגנות ארגון העובדים, ואף מאיים על כבאים שלוקחים חלק בפעילות הארגון, וזאת בניגוד להנחיות בית הדין לעבודה. במקביל לכך מאשימים בארגון את שמחי בגרירת רגליים במו"מ על חידוש ההסכם הקיבוצי במערך הכבאות, שנערך בהשתתפות מנכ"ל המשרד לביטחון פנים צ'יקו אדרי, מ"מ יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל ויו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי. עוד מציינים בארגון כי שמחי אינו פועל לתשלום הסכמי הרווחה והשי לחג לעובדים לקראת חג הפסח, בניגוד להנחיות בית הדין.

במכתב ששלח אתמול (ראשון) מ"מ יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל לשימחי נכתב כי "התנהלות מתוך אגו ולא מתוך שיקולים עניניים, התנכלות לנציגי ארגון עובדים לא יצלחו ויחייבו אותנו להגיב. אם תממשו את האיומים מצידכם, נשקול חזרה ל'ניתוק מגע', צעדים ארגוניים, פעילות במתוכנת מצומצמת במחוז צפון ובהמשך לכל הארץ. צר לנו שבחרת להתנהל בדרך זו ושללת את ההידברות והמו"מ – האחריות לאי הנעימות וההשלכות הנובעות מהצעדים יהיו על אחריותך בלבד". הפעולות הארגוניות שנוקט הארגון הוכשרו בעבר על ידי בתי הדין לעבודה, שקבעו כי אינן מסכנות חיי אדם, ומבטאות מידתיות נוכח המשבר החריף ביחסי העבודה במערך הכבאות.

דדי שמחי מכהן כנציב הכבאות מזה שנתיים, החל ממרץ 2017. תקופתו בתפקיד התאפיינה במאבקים מתמשכים עם ארגון הכבאים, כשברקע הצהרותיו של שמחי כי הוא מתנגד לזכות ההתאגדות בכבאות. בדצמבר האחרון סיכמו הארגון והנציבות על הפסקת ארבעה חודשי עיצומים וחידוש המו"מ על ההסכם הקיבוצי, בתיווך מנכ"ל המשרד לביטחון פנים. אירועי תחילת השבוע מעידים על כך שהצדדים לא הצליחו להתקרב להסכמות ולנרמול יחסי העבודה במערך.

גלעד ארדן ודדי שמחי (פלאש90)
גלעד ארדן ודדי שמחי (פלאש90)

לטענת ארגון הכבאים, בהתאם לתכנית האימונים החדשה יידרשו צוותי הכבאים לאייש כוננות בתחנות לאחר 8 וחצי שעות אימון, נוהל הסותר את הוראות פרק 200 לפקודות המבצעיות ומחייב מנוחת צהרים לשמירה על כשירות הצוותים. בארגון מזהירים כי התוצאה הייתה שהצוותים הגיעו לכוננויות כשהם עייפים לאחר האימון, דבר הפוגע בכשירותם ומסכן אותם ואת האזרחים. גם ההסכמות שהושגו עם ארגון העובדים, לפיהן יוגבלו שעות האימונים ומספרם, לא כובדו. בארגון הביאו דוגמה: עובד שהעביר אימון תאונות דרכים עד השעה 16:00 חזר למשמרת לכוננות. במהלך המשמרת נדרש לטפל באירוע של שריפת מבנה שנמשך כ-3 שעות בלילה (בין השעות 4 ל-7 לפנות בוקר). בתום האירוע, נדרש לחזור ולבצע הדרכה של אותו אימון עד לשעה 15:30 ביום שלמחרת, ובשעה 18:30 נקרא פעם נוספת לתחנה לתגבור וכוננות ביחידת המבצעים המיוחדים של הרשות.

ברשות הכבאות וההצלה הזהירו כי ביטול האימונים יפגע בכשירות הכבאים. "לוחמי האש במחוז צפון של כבאות והצלה לישראל ביטלו אימון מיוחד בטענה שנמנעה מהם שנת צהריים" מסרו, "מדובר על תוכנית אימון מיוחדת שנועדה להחזיר לכשירות את כל לוחמי האש במחוז, לאחר חודשים של אי ביצוע אימונים בשל סכסוך העבודה המתמשך בין פיקוד מערך הכבאות לוועד הכבאים. מחוז צפון גיבש תוכנית אימונים אינטנסיבית, במטרה להחזיר את לוחמי האש לכשירות". עוד נמסר בשם גורם בנציבות, בעילום שם: ״ביטול אימונים לאחר תקופה ארוכה ללא אימונים פוגעת בכשירות המבצעית של לוחמי האש ובכך עלולה לפגוע בציבור״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!