דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

הערכת יתר / ההורים נגד המיצ"ב: מאיימים בחרם, דורשים את הקפאתו

ו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים במכתב למנכ"ל משרד החינוך: "הסיבה היחידה שממשיכים במבחני המיצ"ב היא טכנית ולא מהותית" | לטענת ועדי ההורים, משרד החינוך מאיים לפגוע בתקציבי בתי"ס שתלמידיהם לא יופיעו למבחן

תלמידים במבחן. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
תלמידים במבחן. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
דוד טברסקי

אחרי פסיקת בית הדין לעבודה בשבוע שעבר, שקבעה שמבחני המיצ"ב התקיימו ביום שלישי הקרוב כסדרם, שלח אמש (ראשון) יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, עו"ד אייל בן יהודה באום, מכתב דחוף למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, בו דרש להנחות את מנהלי המחוזות והמפקחים לאפשר לילדים ביום הבחינה שלא לקיים את הבחינות בהתאם לרצון הוריהם. "אני מבקש ממך להפעיל מנהיגות והקפיא את הבחינות במתכונת הקיימת, מתכונות שלדעת גורמי מקצוע עבר עליה הכלח, ולמצוא פתרון זמני כגון בחינות פתע, עד תגובש חלופת קבע" כתב במכתב, "אני חש שהסיבה היחידה שממשיכים ביום ג' הקרוב במבחני המיצב היא סיבה טכנית (ככל הנראה מכרזים שבוצעו לבוחנים והיערכות קודמת), ולא סיבה מהותית".

כזכור, בשבוע שעבר הוציא בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב צו מניעה זמני כנגד העיצומים שבהם פתחה הסתדרות המורים במטרה לבטל את מבחני המיצ"ב וזאת לאחר חודש של דיונים בין משרד החינוך להסתדרות המורים. שהחל לאחר שהסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה במטרה לבטל את המבחנים במתכונתם הנוכחית לאור ביקורת הולכת וגוברת מצד מורות ומנהלות על כך שמבחני המיצב מהווים נטל בלתי סביר על עובדי ההוראה, פוגעים בתנאי העבודה שלהם ובתהליך החינוכי אותו הם מובילים בכיתות.

"אמרנו מראש למשרד החינוך" מספר בן יהודה באום לדבר ראשון, "גם ללא קשר למה שיוחלט ( בהקשר לסכסוך העבודה של הסתדרות המורים ד.ט) שהכלי הזה הוא בעייתי, בוודאי לאור מה שפורסם בדה מרקר וכל תופעות הלוואי שמסביב. הילדים הם בעצם מעבדת ניסויים. אין ספק שהמשרד צריך כלים מדידה ובקרה אבל יש עוד הרבה כלים אחרים אך זה לא מתפקידנו כהורים להגיד מהם".

לדבריו, אחרי שהובהר על ידי בית הדין שהמבחנים יתקיימו כסדרם, פרט לזה שהתוצאות לא יפורסמו בפומבי, קבוצות של הורים מרחבי הארץ התארגנו בקריאה שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר באותו היום, כדי ליצור לחץ על המשרד. לטענת בן יהודה באום והורים אחרים, חלק ממפקחי המחוזות במשרד החינוך החלו ללחוץ על מנהלים לפעול בנושא ואף לאיים בפגיעה בתקצוב במידה והמבחנים לא יערכו כסדרם. "בחמישי האחרון הייתי עם הורים אחרים בפגישה עם משרד החינוך עם מנהלת מחוז תל אביב, לאחר שהבנו שהתחיל לחץ כבד על מנהלים מצד המפקחים, מהרצליה שראשונה העלתה את העניין ואמרה שלא תשתף פעולה עם המיצ"ב, אח"כ תל אביב , רמת השרון, בת ים, טבריה והנה לך לחץ גדול מאוד על המערכת בוא המנהלים אומרים למפקחים שהם לא בטוחים שיוכלו לקיים את המבחן", סיפר.

בן יהודה באום טוען שהמחאה לא חייבת להתבטא בכך שהורים לא ישלחו את ילדיהם לבית הספר אלא שיש אפשרות בהם הורים ידרשו מבית הספר שבנם לא ייבחן. "לא קראתי להורים לא לשלוח את הילדים לבית הספר" הסביר, "אני אומר שכל הורה יפעל לפי צו מצפונו אבל באותה מידה אני פונה למשרד החינוך ואומר: תגלו אתם אחריות"

"פניתי למנכ"ל ואמרתי: הרי אתם בעצמכם אומרים שהכלי הזה עבד עליו הכלח, אבל המערכת שלכם עובדת נורא לאט. אז במקום להודות שצריך להפסיק את הכלי הזה תקימו ועדה שתקים ועדה שתקים ועדה" הוסיף, "אבל לכם אפשרות שנייה – לבצע בחינות פתע ולפתור את הבעיה הזו. אנחנו רוצים שמנהל בית הספר לא יהיה מכוון למטרה הזו וכל המערכת במשך חודשים רק תתפקס לכיוון מבחני המיצ"ב".

בתחילת החודש שלח מנכ"ל הפורום זאב גולדבלט, מכתב מפורט לאבואב בו הוא פירט את בעיות המבחן במתכונתו הנוכחית. "היום במציאות, וה'מוטציות' שהתפתחו, הובילו את מבחני המיצ"ב, לשדות זרים ולשימושים ועיוותים, הרומסים, ברגל גסה, את עקרונות החינוך כולו", כתב גולדבלט, שלא זכה למענה ממשרד החינוך.

"אנחנו בעד הערכה ובעד מדידה אבל לא כזאת שפוגעת בילדים"

"בכל הארץ מדברים על אותו דבר" אמר אורגד מזרחי, העומד בראש ועד ההורים בטבריה שלא הכריז על חרם, נכון לכרגע, ונמצא בימים אל בשיח עם מנהלת מחוז צפון והפיקוח במחוז צפון על מנת להגיע להבנות.

"אחת הבעיות המרכזיות במבחן, בגלל כל ההכנה לקראת המבחן, המון משאבים ומאמצים מושקעים בשכבה אחת, ולא בכמה שכבות" טען, "במיצ"ב הנוכחי הוחלט שלא נותנים התאמות לתלמידים שלא נמצאים במסגרת שילוב, מה שקורה זה שתלמידים שיש להם אישורים ממשרד החינוך להקלות על קשיים מסוימים צריכים לעשות את המבחן כרגיל – יש פה בעיה כי הילדים האלו לא יוכלו להתמודד עם המבחן בדרך הרגילה, יש ילדים שצריכים מבחן בהקראה/בחדר נפרד וכו'".

לדבריו, "הבחינה רוצה לבחון מערכת, אבל שלוש שנים מראש באה למערכת ואומרת שיהיה לה מבחן אז מתחילים להתארגן לקראת זה. למה שלא יעשו ביקורות פתע? למה צריך להשקיע את כל המיליונים ולהתכונן לקראת המיצ"ב ואחר כך לפרסם את התוצאות ולעשות בלגן אחד שלם?"

טל בראש-בוסקילה, יו"ר ועד ההורים בבית ספר קרית יערים ברמת השרון, סיפרה לדבר ראשון שהמנהלות בבתי הספר שלהן ביקשו מההורים לשלוח את ילדיהם למבחן בחשש מענישה מצד משרד החינוך

"קיבלנו הודעות, בלחץ ובצדק, מהמנהלות שלנו שאומרות שהזהירו אותן שאם ההורים לא ישלחו את ילדיהם למיצ"ב זה ייפגע בבית ספר" אמרה, "איזה מן דבר זה להגיד להורים שאם לא ניגשים לבחינה בטווח של סופשבוע אחת – זה יפגע בילדים שלכם בתקציבים נמוכים יותר?".

"אנחנו בעד הערכה ובעד מדידה אבל לא כזאת שפוגעת בילדים שלנו, פוגעת בשנת לימודים שלמה ובמערך התקין של כל בית ספר" הוסיפה, "אחרי ההד התקשורתי שהנושא הזה קיבל משרד החינוך הודיע שהוא לא יפרסם בפומבי את התוצאות, אך התחיל לחץ גדול על מנהלות בתי הספר בפגישות עם המפקחים והמפקחות של חצי איום: 'תדעו לכם, שאם ההורים לא ייגשו למיצ"ב ואם לא תצליחו להשתלט על המצב בבית ספר אתם תינזקו מזה'".

לדבריה, "זה התחיל שבוע שעבר בתגובה לפסיקה. משרד החינוך ניסה לגייס אליו בחזרה את המנהלות, שהיו שותפות לחלוטין למרד נגד המיצ"ב, המשרד אמר: 'אל תהיו בלחץ, אנחנו לא נפרסם יותר את התוצאות, זה לא יופיע יותר באתר נדל"ן ויהפוך למדד רייטינג, אבל דיר בלכ, אם בתי הספר שלכם לא ישתפו פעולה אחרת זה יעלה לכם בפחות משאבים".

"המבחן הזה, השיטה, כל עשרות מיליוני השקלים שמושקעים עמוק במבחנים האלו שלא שווים כלום ולא בודקים כלום באמת ורק מכניסים את המערכת ללחץ ורגרסיה של למידה. ואחרי הודעת המשרד וכביכול ה'איום' הזה, זה רק גרם לנו רק להתמיד בעמדתנו שהדבר הזה הוא פסול ואנחנו לא נשתף איתו פעולה"

 

ממשרד החינוך נמסר:

המיצ"ב מהווה חלק בלתי נפרד מהפעילות הלימודית של בית הספר, ועל כן הוא יתקיים כסדרו. כך קבע גם בית הדין בפסק הדין.

במשרד הבהירו, כי אין כל מקום לצעדים הננקטים בעיקר לאור החלטת המשרד שלא לפרסם את הציונים ברמה הבית ספרית, כדי לאפשר למוסדות החינוך לקיים למידה מעמיקה ורציפה. וכן, לאור החלטת המשרד להקים ועדה שתבחן את מודל ההבחנות של המיצ"ב. ועדה זו תפתח שעריה לשמוע את הציבור הרחב, ובכלל זה את ציבור ההורים.

בתוך כך, אומרים במשרד כי הם  מצפים מההורים כשותפים לחינוך לגלות אחריות אזרחית ולא לפעול בניגוד לנהלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!