דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

בעולם / המחאה האזרחית בצרפת ממשיכה להתרחב

בתי הזיקוק המספקים דלק לתעשייה שובתים מזה מספר ימים. העובדים חוסמים גם תחנות דלק ולפי משרד התחבורה הצרפתי, באחת מכל עשר תחנות ברחבי המדינה אזל הדלק.

צילום: AP Photo/Claude Paris
צילום: AP Photo/Claude Paris
גיא גולדשטיין
כתב כלכלה עולמית
צרו קשר עם המערכת:

נואי דה בו – nuit de bout בצרפתית – עֵרִים בלילה. המחאה האזרחית על דמותה של צרפת כמדינת רווחה נמשכת. כמיליון ומאתיים אלף איש השתתפו עד כה בתנועת המחאה בשלושה חודשים של התעוררות חברתית פוליטית כנגד חוק העבודה החדש – רפורמה בהנהגת המפלגה הסוציאליסטית. הרפורמה מערערת את היציבות בשוק העבודה ומעניקה יותר כוח למעסיקים לנייד ולפטר עובדים ביתר קלות. צרפתים רבים, בינהם עובדים, סטודנטים, תלמידים וארגונים חברתיים גודשים את הכיכרות מדי ערב.

אחד מהאירועים המסוקרים הבוקר הוא מצור שנפרץ על ידי המשטרה בבית זיקוק בצרפת, כך מדווח אתר france24, בנוסף נחסמו כבישים רבים, מסילות רכבת ומרכזי ערים. בעימותים בין העובדים לבין המשטרה ישנם עצורים ופצועים עקב יידויי אבנים הצתת רכבים ושרפת צמיגים ומנגד הפעלת כוח לפיזור ההפגנות.

בתי הזיקוק המספקים דלק לתעשייה שובתים מזה מספר ימים. עובדים חוסמים כניסות לכ-190 תחנות דלק למספר ימים. ועל פי שר התחבורה הצרפתי, אלן וידאליס, באחת מכל עשר תחנות דלק ברחבי המדינה הדלק אזל. בנוסף מפגינים מתייצבים מדי ערב מול מוסדות ממשלתיים עד שהמשטרה מפנה אותם, לרוב בשימוש בכוח שגורר התנגדות אלימה מצד המפגינים .

לתנועת המחאה אין הנהגה רשמית ועם זאת היא רק רק גדלה ומתרחבת, רשתית ולא היררכית כפי שרבים מהמוחים מדגישים, ואף מעוררת אזרחים ממדינות אחרות: בלגיה, קנדה, ספרד, גרמניה, הולנד ועוד.

ראש ממשלת צרפת מהמפלגה הסוציאליסטית, מאנואל ואלס, אמר השבוע לערוץ bfmtv במהלך ביקורו בישראל – ביקור שנערך לקידום את יוזמת השלום הצרפתית, כי הרפורמה עוברת לשלבי אישור מתקדמים בבית המחוקקים התחתון.

הפן המאורגן במאבק הוא חלקם של האיגודים המקצועיים המאוגדים תחת CGT הקונפדרציה הכללית של העבודה. אחד מחמישה ארגוני גג של איגודים מקצועיים המוכרים על ידי הממשלה כצדדים למשא ומתן ברמה הארצית, שנלחם בנסיון החקיקה שמובילה מפלגת השמאל.

שיעור האבטלה בצרפת עומד כיום על 10.2% בכלל האוכלוסייה ובקרב צעירים  25%, ואכן הצעירים יחד עם העובדים הם המובילים את המחאה, במעגלי דיון ולמידת כלכלה, בהופעות ואירועי תרבות אלטרנטיביים וחינמיים ובהפגנות ונאומים שלעתים גם גולשים לאלימות קשה.

בינתיים המחאה גולשת גם לבלגיה וגרמניה השכנות ומתעוררת מחדש בספרד של פודמוס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!