דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'יימי דורמאז

כדורגל עולמי / גזענות במגרשים: הצעיר שאיים על השחקן ג'יימי דורמאז, נשפט ונענש

שחקן נבחרת שבדיה בכדורגל, בן לעדה האשורית, ספג הערות גזעניות ואיומים על חייו, אחרי הפסד לנבחרת גרמניה במונדיאל 2018 | כעת נקנס הקטין באלפי קרונות בגין עבירות אלימות וגזענות

ג'ימי דורמאז, שחקן נבחרת שבדיה בכדורגל (AP Photo/Alastair Grant)
ג'ימי דורמאז, שחקן נבחרת שבדיה בכדורגל (AP Photo/Alastair Grant)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשבדיה נלחמים בגזענות ובאלימות – אתמול (שלישי) נערך משפטו של הנער בן ה-17 שאיים על חייו של  ג'יימי דורמאז, שחקן הקישור של נבחרת שבדיה, דרך חשבון האינסטגרם של השחקן, ובית המשפט גזר עליו קנס כספי גבוה.

במהלך המשחק השני במונדיאל בקיץ 2018 מול נבחרת גרמניה, ביצע דורמאז עבירה על טימו ורנר בדקה ה-94, מה שהביא לשער הניצחון של טוני קרוס ולהפסד הנבחרת השבדית. לאחר ההפסד, ספג דורמאז הערות גזעניות ואיומי מוות דרך הרשתות החברתיות. דורמאז בן ה-29, הוא שחקנה של טולוז הצרפתית, והופיע 49 פעמים בנבחרת השבדית. אביו הוא מהגר נוצרי מטורקיה, השייך למיעוט של העם האשורי, ואימו מהגרת מלבנון. 

דורמאז ספג את רוב הביקורת לאחר ההפסד הדרמטי לנבחרת גרמניה, בשל העבירה אותה ביצע, והשד הגזעני יצא מהבקבוק. חלק מהאוהדים השבדים קיללו אותו, ואיימו על חייו וחיי משפחתו דרך המדיות החברתית. נבחרת שבדיה בחרה לא להתעלם, והחליטה לצאת בקמפיין חד, ישיר ובלתי מתפשר לאומה.

במשטרת שבדיה החליטו לחפש ולטפל באנשים שאיימו על השחקן באמצעות הרשתות החברתיות. כחלק ממפגן השנאה כלפי דורמאז לאחר המשחק, הנער בן ה-17 כתב לשחקן בחשבון האינסטגרם, "יש לי את הכתובת שלך על האדמה שלנו". במקביל לאיום על חייו של דורמאז, בחר הנער להדגיש את היותו "זר" שחי במדינה ואדמה שהוא לא שייך אליה.

הנער הצעיר טען במהלך המשפט שלא ידע מה כתובתו המדויקית של דורמאז, ולכן בעצם איומו היה איום סרק ואין להתייחס אליו בחומרה. בית המשפט השבדי סירב לקבל את הטענה, וגזר על הנער לשלם קנס של 2,500 קרונות שבדיות ובנוסף לשלם קנס של 80 אלף קרונות שבדיות לדורמאז. הנער הוא הבן אדם השלישי שבית המשפט השבדי גוזר עליו עונש בעקבות האיומים דרך הרשתות החברתיות כנגד השחקן, על אחד מהנאשמים נגזר קנס כספי ונאשם נוסף קיבל עונש מאסר על תנאי.

FUCK RACISM

באימון לאחר ההפסד הדרמטי לנבחרת גרמניה במשחק השני במונדיאל, התייצבו מאוחדים יחדיו כל חברי נבחרת שבדיה, השחקנים והצוות האימון מול צוותי התקשורת העולמית והמקומית. המאמן המוערך, יאן אנדרסון, הזמין את קשרה ההתקפי של הנבחרת ג'מי דורמאז, לעמוד מול התקשורת לצידו, כאשר כל הנבחרת מאחוריהם.

בנאומו הקצר פנה דורמאז לעם השבדי "כן, אנחנו שחקני כדורגל מקצוענים ברמות הגבוהות ביותר, להיות תחת ביקורת זה משהו שאנחנו חייבים לחיות איתו, זה חלק מהחיים שלנו ואנחנו מקבלים את זה בכל יום של השבוע. אבל להיקרא שחור מזדיין, מחבל מתאבד, ושהמשפחה שלי תקבל איומי מוות? זה לגמרי בלתי מקובל. אני שבדי ואני גאה להיות חלק, ללבוש את חולצת הנבחרת וגאה בדגל שלנו. באותו הזמן אני רוצה להודות לכל האנשים הנחמדים והנהדרים אשר שמפזרים אושר, זה ממלא את ליבנו בחום. אנחנו עומדים מאוחדים", ואז כל הנבחרת הוסיפה ביחד "FUCK RACISM". הנבחרת השבדית התגבשה סביב דורמאז, התגברה על ההפסד הכואב לנבחרת גרמניה והעפילה עד לרבע הגמר של הטורניר.

נבחרת שוודיה בכדורגל (AP Photo/Eduardo Verdugo)
נבחרת שוודיה בכדורגל (AP Photo/Eduardo Verdugo)

ג'יימי טומה שהחליף את שם משפחתו לדורמאז בגיל 19, נולד בשבדיה בעיר ארברו. קבוצתו הראשונה הייתה פוורוורד קבוצה שנעה בין הליגה השניה לשלישית של שבדיה, בגיל 19 התגלה ע"י אחת הקבוצות הגדולות בשבדיה מאלמו ועבר לשחק במדיה. במאלמו הוא הפך לכוכב מקומי ושחקן הרכב, השיא היה כמובן בזכייה של הקבוצה באליפות בשנת 2010. לאחר 4 עונות מוצלחות בליגה השבדית עבר הקשר לשחק מחוץ לארצו בקבוצת גנצ'לרבירליג'י הטורקית, אולימפיאקוס היוונית ובשנתיים וחצי האחרונות בטולוז הצרפתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!