דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נתיבי ישראל

סוף הדרך / כתבי אישום נוספים בפרשת נתיבי ישראל: שוחד, תיווך לשוחד ועבירות מס

הנאשמים החדשים: שלושה מבעלי התפקידים בחברה, בהם המנכ"ל לשעבר, אלכס ויז'נצר | על-פי כתב האישום, קיבל ויז'ניצר שוחד במיליון ומאה אלף שקלים לבין שלושה מיליון שקלים, עורכי דינו: "מר ויז'ניצר בטוח בחפותו המלאה"

נתניהו ואלכס ויז'ניצב בטקס חניכת כביש 431, נובמבר 2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
נתניהו ואלכס ויז'ניצב בטקס חניכת כביש 431, נובמבר 2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הפרקליטות הגישה היום (רביעי) כתבי אישום כנגד שלושה נאשמים נוספים בפרשה המכונה 'פרשת נתיבי ישראל'. כתבי האישום הוגשו לבית המשפט המחוזי נגד אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, ונגד שמעון אזולאי ואיתמר מחלב – בעלי תפקידים בחברת 'ביבי כבישים עפר ופיתוח בע"מ'. כתבי האישום מייחסים לויז'ניצר בקשת שוחד ולקיחת שוחד, לשמעון אזולאי עבירת תיווך לשוחד, ולאיתמר מחלב עבירות מרמה בכוונה להתחמק ממס ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

'פרשת נתיבי ישראל' הינה פרשת שחיתות סבוכה ורחבת היקף. במהלך חקירת הפרשה, נאספו ראיות לעבירות שבוצעו בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) וגובשה תשתית ראייתית רחבה להוכחת התנהלות מושחתת ופלילית שהייתה נהוגה בחברה במשך למעלה מעשור, על ידי מנהלים ועובדים בחברה, וכן על ידי ספקים חיצוניים בהם מנהלי פרויקטים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. בפרשה נחקרו מאות מעורבים ולמעלה משלושים חשודים, בוצעו האזנות סתר ונתפסו עשרות אלפי מוצגים.

משרדי יחידת להב 433 (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90).
משרדי יחידת להב 433 (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90).

חברת 'ביבי כבישים' הינה חברה בבעלותו של הקבלן יהודה בוזגלו. כתבי האישום שהוגשו נגד ויז'ניצר ונגד בעלי התפקידים בחברת ביבי כבישים, מתארים כיצד בוזגלו ניגש באמצעות החברה שבבעלותו למכרזים לביצוע עבודות תשתית אותם פרסמה נתיבי ישראל, תוך שהוא מציע הצעות מחיר נמוכות מעלויות הביצוע הצפויות. על מנת שנתיבי ישראל תאשר תשלומים נוספים בגין ביצוע עבודות חריגות המיוחסות לבוזגלו בפרויקטים, באופן שיגדיל באופן משמעותי את הכנסותיו, נהג בוזגלו על פי החשד להעביר שוחד למפקחים בנתיבי ישראל, כדי שאלה יאשרו לו תשלום על עבודות חריגות אותן ביקש. כנגד בוזגלו הוגש כבר כתב אישום בעבר בפרשה זו.

שוחד של שלושה מליון שקלים

על פי כתב האישום שהוגש נגד אלכס ויז'ניצר, עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, פנה לבוזגלו, רמז לו כי עליו לשלם לו שוחד ואסר עליו לפנות למפקחים בשטח שלא בנוכחותו. בהמשך דרש ויז'ניצר מבוזגלו סכומי כסף כשוחד בעד פרויקטים שנמסרו מחברת נתיבי ישראל לביצועה של ביבי כבישים. סכומי השוחד נקבעו על ידי ויז'ניצר מראש ונגזרו מהשווי הכספי של הפרויקטים.

לפי כתבי האישום, החל משנת 2006 ועד לסיום כהונתו של ויז'יניצר כמנכ"ל נתיבי ישראל בשלהי שנת 2010, קיבל מבוזגלו, במענה לדרישותיו, כספי שוחד בסכום שנע בין מיליון ומאה אלף שקלים לבין שלושה מיליון שקלים. במספר הזדמנויות קיבל ויז'ניצר את כספי השוחד, בתוך תיק מנהלים במזומן, במשרדו בנתיבי ישראל, ובהזדמנויות אחרות קיבל את כספי השוחד גם כן במזומן, בפגישות שנקבעו בצידי הדרך מידיו של מתווך.

אישום נוסף מייחס לויז'ניצר דרישות שוחד מבעלי חברה אחרת, אשר נתנה שירותי ניהול פרויקטים לנתיבי ישראל. על פי אישום זה, נהג ויז'ניצר נהג לפנות לבעל החברה ולרמוז לו כי הוא מצפה ממנו לתשלום עבור העבודות שחברתו מקבלת מנתיבי ישראל. בהמשך, הפכו רמזיו של ויז'ניצר לדרישות שוחד מפורשות ואף להתניות שוחד. כך, נטען כי ויז'ניצר אף הוסיף ואיים על בעל החברה כי אם לא יענה לדרישות השוחד שלו, הוא יביא לחיסולה של חברתו.

רישום כוזב במסמכי תאגיד

כתב אישום נוסף שהוגש כנגד שמעון אזולאי ואיתמר מחלב, עובדים בשירות חברת ביבי כבישים. כתב אישום זה מייחס לשמעון אזולאי עבירות תיווך לשוחד. מחלב, רואה החשבון המבקר של החברה, מואשם בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות מס. בכתב האישום נטען כי את כספי השוחד הוציא בוזגלו מחברת ביבי כבישים בדרך של משיכות בעלים ובדרך של קבלת חשבוניות מנופחות מקבלני משנה של החברה. משיכות הכספים נרשמו בהוראת בוזגלו על ידי רואה החשבון של החברה בספריה באופן כוזב כ–"הוצאות קידום פרוייקטים", זאת על מנת להסתיר את ייעודם האמיתי של הכספים ככספי שוחד ועל מנת להתחמק ממס.

יחד עם כתבי האישום הגישה הפרקליטות לבית המשפט גם בקשה לתפיסה זמנית של רכוש בשווי של כ-7.4 מיליון ש"ח, הכולל רכבים, חשבונות בנק, מט"ח במזומן ומקרקעין, שנתפסו במהלך החקירה מויז'ניצר ומעובד חברת ביבי כבישים.

במקביל להגשת כתב האישום נגד ויז'ניצר בפרשת נתיבי ישראל, הודיעה לו המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה על סגירת תיק החקירה נגדו בפרשת השוחד בישראל ביתנו, במסגרתה נחקר על ידי המשטרה בעבר. עוד נמסר מהפרקליטות כי החלטות בעניינם של חשודים נוספים שנחקרו בפרשת נתיבי ישראל צפויות להתקבל בשבועות הקרובים.

מטעמם של עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין המייצגים את אלכס ויז'ניצר, נמסר: "קיבלנו, בצער רב, את החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את מרשנו, מר אלכס ויז'ניצר. ראוי לציין כי חלק מעמדתנו, שנשטחה בשימוע, התקבלה וכתוצאה מכך הוסרו מכתב האישום חלק ניכר מהעבירות שיוחסו בתחילה. יחד עם זאת, סבורים אנו כי היה מקום לקבל את עמדתנו במלואה ולסגור את התיק כנגד מרשנו. מר ויז'ניצר בטוח בחפותו המלאה ואנו תקווה ואמונה כי לאחר ניהול התיק בבית המשפט, תוברר חפותו והוא יזוכה מכל אשמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!