דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מי בעד לגליזציה? / בחירות 2019: "זהות" נוסקת בסקרים על גב הקנאביס, אך היא לא לבד

מפלגת עלה ירוק לא מתמודדת לראשונה מאז הבחירות לכנסת ה-15, אך אנשיה פועלים מאחורי הקלעים - בין השאר על ידי הגשת עתירות ותמרוץ המפלגות שנרשמו | בעבודה תומכים בלגליזציה, במרצ מסתפקים באי הפללה

חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם)
חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

סקר בחירות שפורסם הבוקר (רביעי) בתאגיד השידור כאן מציב לראשונה את מפלגת "זהות" בראשות משה פייגלין מעל אחוז החסימה. הדרך עודנה ארוכה וקשה לדעת אם מפלגתו של אקס הליכוד אכן תצליח לעבור את אחוז החסימה המפלצתי (3.25%), אך ניתן להעריך בזהירות את הסיבות שהובילו לנסיקת המפלגה בסקר האחרון.

שוק הקנאביס הרפואי דוהר קדימה, הצרכנים נשארים מאחור 

בשבועות האחרונים משקיעה המפלגה מאמצים רבים בפנייה לקהלים חדשים, כשחלק ניכר מהמסרים שלה עוסקים במדיניות ניאו-ליברלית בכלל ובפרט – קידום לגליזציה לקנאביס. מדובר בדגל שפייגלין מרים לא מהיום, אך במערכת הבחירות הנוכחית הוא הפך להיות משמעותי יותר עם פרישתה של מפלגת עלה ירוק לראשונה מהמירוץ לאחר שנים רבות, במקביל לכך שהעיסוק בנושא התרחב וכבר אינו נתפס כנישתי.

משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות (צילום: פלאש90)
משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות (צילום: פלאש90)

במצע המפלגה מצוין כי "זהות מאמינה שאין שום הצדקה להתייחס למאות אלפי צרכני קנאביס – שאינו סם ממכר יותר משאר חומרים חוקיים אחרים – שאינם פוגעים באיש, כאל עבריינים". בהמשך מציעה המפלגה לייצר תשתית חוקתית לצריכה ולסחר בקנאביס, תחת הגבלות מסוימת כגון רף גילאים (21), רישיונות רלוונטיים ועוד.

זהות של פייגלין אינה היחידה שעוסקת בתחום, כשגם במצעים של מפלגות מרצ והעבודה ישנה התייחסות כזו או אחרת לקנאביס, שכיום ניתן להשיגו חוקית רק דרך צינורות רפואיים בישראל. בין השתיים העבודה היא זו שמציגה גישה יותר פרוגרסיבית כשבמצעה מצוין כי תפעל למען לגליזציה של קנאביס. למרות שחלק מחבריה התבטאו בעד לגליזציה בעבר, במצע של מרצ מוצע לקדם מדיניות של אי-הפללה בלבד.

יו"ר מפלגת עלה ירוק ועורך מגזין קנאביס, אורן ליבוביץ', עוסק בנושא בימים אלה מאחורי הקלעים לאחר שהוחלט כי לא ירוצו שוב לבחירות לראשונה מאז הבחירות לכנסת ה-15. בתחילת השבוע הגישה המפלגה עתירה לבג"ץ שנועדה להסדיר את שוק הקנאביס בישראל, וזאת לאחר קמפיין מימון המונים שבמסגרתו נתרמו מעל ל-400 אלף שקל על ידי קרוב ל-3,000 תורמים.

בנוסף, אנשי עלה ירוק שיגרו באחרונה סדרת שאלות למפלגות המתמודדות בנוגע למדיניותם בנושא. יצוין כי בשלב זה, למעט זהות, העבודה ומרצ, גם במפלגת הימין החדש מסרו בקצרה כי הם תומכים בשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. יחד עם זאת, ייתכן כי עוד יחולו התפתחויות ומפלגות נוספות יצהירו על מדיניות כזו או אחרת בנושא עד הבחירות.

אורן ליבוביץ, עלה ירוק (קרדיט: גפן מלכי)
אורן ליבוביץ, עלה ירוק (קרדיט: גפן מלכי)

"המטרה המרכזית בהחלטה שלא לרוץ בבחירות 2019, לצד העובדה שלמעשה אחד היעדים של המפלגה כבר הושג – הדיון על לגליזציה על סדר היום, היא שמפלגות אחרות יאמצו את האג'נדה בניסיון למשוך את קולותיהם של 100 אלף ויותר מצביעי עלה ירוק פוטנציאליים", מסביר ליבוביץ' בשיחה עם 'דבר ראשון'. "זה הצליח באופן מידי עם מפלגת העבודה שאימצה זאת לראשונה ואני צופה שמפלגות נוספות יעשו זאת עד מועד הבחירות ב-9.4".

לדבריו, "אנחנו נמשיך לפעול וללחוץ על מנת שהנושא יהיה חלק מהשיח במערכת הבחירות הזו ונקרא לכמיליון צרכני הקנאביס בישראל שלא להצביע למפלגות שאינן תומכות. הרעיון המרכזי הוא: מי שלא תומך בשוק קנאביס חוקי שווה לכך שהוא תומך בשוק קנאביס לא חוקי וזה שווה לכך שהוא תומך בארגוני פשע וטרור".

הממשלה אישרה בינואר השנה לייצא מוצרים רפואיים מבוססי קנאביס, וזאת לאחר סחבת ארוכה. מדובר בצעד האחרון שבוצע במסגרת רפורמה כוללת שאושרה לראשונה ב-2016, והמלצות ועדה בין-משרדית שדנה בהיתכנות ייצוא קנאביס רפואי באוגוסט 2017. בדרך נרשמו התנגדויות מצד חלק מהמשרדים הממשלתיים, בראש ובראשונה מצד המשרד לביטחון פנים שבו חששו מזליגה של קנאביס לשוק הפיראטי, וכן מצד משרד הבריאות שכן סגן השר יעקב ליצמן סבר לאורך הדרך שישראל אינה צריכה להיות מזוהה עם ייצוא בתחום. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה זה שהקפיא בפברואר אשתקד את התכנית לאור ההתנגדויות הללו, ורק באחרונה הפלונטר שנוצר נפתר עם קבלת ההסכמות מכל השחקנים הרלוונטיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!