דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חשיבה מחוץ לקופסה - זאת הדרך!

כמעט כל אחד שמע בחייו את הביטוי הידוע  ״כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים״.

זאת בדיוק הסיטואציה שניצבתי מולה בחודשים האחרונים בדמות דרמה כלכלית אמיתית בקבוצת סלקום ובנוסף איום ישיר בפיטוריהם של מאות מעובדי החברה. הסיטואציה המשברית אליה נקלענו מחייבת אותי ואת חברי הוועד לחשוב 24/7 מחוץ לקופסה, להיות סופר יצירתיים ולבצע אתחול מחדש לכל מה שחשבנו והכרנו לפני מס׳ חודשים (כאשר חתמנו על ההסכם הקיבוצי השני בחברה).

חשוב להפנים , כיו״ר ועד עובדים של חברה במגזר הפרטי, בשוק דינמי ועמוס ברגולציה כמו שוק הסלולר, אינני יכולה להרשות לעצמי להיצמד רק לתבנית השכיחה המלווה בסימבולים קבועים של מגאפון ביד אחת ואסיפות עובדים, לעיתים אני צריכה לכהן כמעין מנכ״ל צללים, בכדי לסייע לייצב את הספינה אך עם דגש גדול מאוד – הגנה על האדם העובד.

ההתמודדות הקלה ביותר מבחינתי היתה לנפנף ללא הרף באותו הסכם שנחתם אך לפני חצי שנה וללכת עם ״הראש בקיר״ עד לבית הדין לעבודה.

אך מתוך אחריות, שיקול דעת והבנת מצב השוק והחברה, החלטתי לבחור בדרך קשה וסיזיפית. שהיא בגדול – המצאת הגלגל מחדש. יצרתי יוזמות חדשות, אך בעיקר חדשניות שנובעות מתוך הבנת המצב. מעבר להבנת המצב, אני מאמינה גדולה בקבוצת סלקום ובענף התקשורת.

היה לי רצון מוחלט וברור להביע אמון בחברה, ובמקביל לחזק את מעמד העובדים כשותפים והפעם בקשר גורל חזק ואיתן אף יותר. הרצון העז להגיע למצב שבו נאתר בתוך המצב המשברי הזה דווקא את הנקודות המשיקות, דווקא את השביל שבו גם נסייע לחברה אך גם לא ניפגע בעצמנו וכבונוס אפילו נגלה הזדמנויות חדשות!

ובקיצור – הפכנו את חוסר הודאות להזדמנות פז אמיתית עבור העובדים. המרת העלאת השכר לעובדים באופציות/מניות היא רק דוגמה אחת במתווה פתרון כולל שרואה את כולם, שרואה –  360!

אבל טוב ככל שישמע, הדברים אינם מסתכמים רק במציאת פתרונות יצירתיים ובגבולותיה קבוצת סלקום. ‎הבעיה המרכזית שלנו היא בעיה ענפית ונובעת בעיקרה מהתערבות ממשלתית מופרעת, גסה ובלתי אחראית בענף התקשורת (כבר מעל לתקופה בת 6 שנים) .

התערבות שיצרה משקולת רגולטורית וכשלי שוק חמורים. המצב הנוכחי מאיים על תקינותו, התקדמותו ופיתוחו של אחד הענפים החשובים ביותר כיום למדינת ישראל – ענף התקשורת כאמור.

‎הבשורות הטובות הן כי למזלנו (וכפי שהזכרנו קודם) אנו פועלים באחד הענפים החשובים ביותר למדינה בו גם קובעי המדיניות הנוכחיים בעצמם מודעים לכשלי השוק שנוצרו. ‎במקביל אנו פועלים בשיתופי פעולה מעניינים ומגוונים כדי לקדם את תיקונו וייצובו של הענף מבחינה רגולטורית (עבודה ענפה ואגרסיבית שכוללת לא מעט פעולות אל מול גורמי המדיניות הבכירים, התייחסות אקדמאית וגבוהה לכשלי השוק בענף ועוד פעולות שלא ניתן לצערי לפרט).

אין ספור פגישות עם פקידי ממשל בכירים ופוליטיקאים כדי להשפיע על עתיד הענף הן בגדר חובה ומהווים חלק ארי וחשוב בפועלנו השוטף. בפגישתי לפני כשבועיים עם שר האוצר מר משה כחלון הבהרתי לו בצורה חד משמעית כי אנחנו ניצבים בפני קטסטרופה ואם פקידי משרד האוצר ימשיכו לפעול בצורה אטומה נמצא את עצמנו כבר בזמן הקרוב עם סמארטפונים חדישים ומשוכללים, אבל ללא יכולת בסיסית לנהל אפילו שיחה משום שתשתיות הסלולר בישראל נכנסות אט אט למצב קיפאון. לידע כללי בעניין זה: תשתיות לא מתקדמות  יפגעו אנושות בכלל הצרכנים, בתמיכה בסטרטאפים חדשים ובכל תחום בחיינו.

נכון, כיושבת ראש של ועד עובדים יש לי לא מעט כלים לנהל מאבק. סכסוך עבודה, כתבות בתקשורת, עיצומים ושביתות. זה הלחם והחמאה שלנו ואני כמובן לא אהסס לעשות שימוש באותם כלים כדי לשמור על עובדי סלקום ולהבטיח את בטחונם התעסקותי. אבל במקביל לערוץ זה מוטלת עלינו עוד חובה אחת גדולה, החובה להביט סביב ולהבין את הענף שבו אנחנו נמצאים. לא להפסיק להעז, לא להפסיק לחשוב מחוץ לקופסה ובעיקר לא לפחד מללכת בדרך הקשה, המורכבת והלא מוכרת.

אם לא נעשה זאת. נחטא לתפקידנו ונישאר מאחור.

מיה יניב. יו"ר ועד עובדי קבוצת סלקום
מיה יניב. יו"ר ועד עובדי קבוצת סלקום
אסיפת עובדים בבית סלקום בנתניה
אסיפת עובדים בבית סלקום בנתניה
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!