דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דוד ביטן

תיק 1803 / המשטרה: תשתית ראייתית נגד ח"כ דוד ביטן ב-12 פרשיות

המשטרה סיימה את חקירת תיק השחיתות בו נחשד בין היתר ח"כ דוד ביטן לצד ארנון גלעדי ודב צור, עד לאחרונה ראש עיריית ראשון לציון | במהלך החקירה נלקחו הצהרות מ-300 עדים ונחקרו כ-80 חשודים

ח"כ דוד ביטן במליאת הכנסת. ארכיון (צילום: פלאש 90)
ח"כ דוד ביטן במליאת הכנסת. ארכיון (צילום: פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

המשטרה הודיעה הבוקר (חמישי) על סיום תיק הפרשה המכונה "תיק 1803", ועוסקת בחשד לשחיתות בעיריית ראשון לציון. פרשת 1803 עוסקת בחשד כי בין השנים 2017 עד 2011, קיבלו ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור, עד לאחרונה ראש עיריית ראשון לציון, טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום אינטרסים של אותם גורמים. בין הגורמים הפרטיים האמורים מצויים חברת דניה סיבוס, והמנכ"ל רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל"ן, קבלנים ועוד.

דב צור ודוד ביטן (אבי דישי, יונתן זינדל פלאש90)
דב צור ודוד ביטן (אבי דישי, יונתן זינדל פלאש90)

בתחילת התקופה האמורה שימש ח"כ ביטן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הועדה לתכנון ובניה, והחל ממרץ 2015 כיהן כחבר כנסת. ארנון גלעדי שימש בתקופה האמורה במגוון תפקידים בכירים בעיריית תל אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ובניה. דב צור שימש כראש עיריית ראשון לציון עד לפני חודשים ספורים.

החקירה הגלויה בפרשה החלה ביום בדצמבר 2017, לאחר אישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בשיתוף פעולה עם רשות המסים, ובליווי פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה).

לדברי המשטרה, בוצעו בפרשה מאות פעולות חקירה, נגבו עדויות של למעלה מ-300 עדים ונחקרו כ-80 חשודים. סה"כ נגבו כ-650 הודעות בפרשה. נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני שקלים.

עם סיום החקירה, מודיעה היום המשטרה כי לפי עמדתה, התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס חשדות כנגד עשרות מעורבים, בהם ח"כ דוד ביטן – בעניינו התגבשה תשתית מספיקה ב- 12 מהפרשיות. עוד לפי עמדת המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות כנגד גלעדי וצור, דניה סיבוס והמנכ"ל גינזבורג, יזמים וקבלנים שונים ומעורבים שונים נוספים, לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס במקרים שונים על פני השנים 2017-2011.

שוחד במזומן

ממצאי החקירה העלו כי ח"כ ביטן, במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים, הן בתקופה בה היה סגן ראש עיריית ראשון לציון והן בתקופה בה כיהן כח"כ, קיבל שוחד במזומן בסכום שעולה כדי מאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה, הפעיל ח"כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, מתן היתרים מסוגים שונים, והפחתת תשלומי עירייה. כן גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, וזרז תהליכים בתשלום חובות. במסגרת פעילותו כאמור, יזם ח"כ ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת עשה ח"כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח טובות הנאה.

בין היתר, במסגרת פרשת 'חברת דניה סיבוס', התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל החברה, סכום של 430,000 ש"ח כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.

במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שעל פני השנים 2017-2011 סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל"ן בת"א מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385,000 ש"ח. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות.

בנוסף נמצא כי ארנון גלעדי לקח שוחד, בכסות של תרומות, בסך של עשרות אלפי שקלים ממספר יזמים ובעלי עסקים ובתמורה לכך, סייע בפתרון בעיות מול עיריית תל אביב.

פרשות נוספות שנחקרו העלו כי ח"כ ביטן טיפל בעניינם של רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד בעשרות אלפי שקלים מכל אחד, וכן נמצא שבתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון לציון, קיים פגישות בעיריית ראשון לציון וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד ניתנו בכסות של תרומות וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל"ן (שתי דירות בפרויקט).

פרשה נוספת שנחקרה בתיק זה נוגעת לחשדות נגד ראש עיריית ראשל"צ לשעבר, דב צור, בקשר לקשריו עם יזם נדל"ן מהעיר ראשון לציון. נמצא כי יזם הנדל"ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של דב צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה שהתקבלה אצל דב צור. במהלך כהונתו של צור כראש עיר, הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע לפרויקטים נדל"ניים של היזם, תוך הסתרת הקשר בין השניים והימצאות צור בניגוד עניינים מול היזם.

כאמור, עם סיום החקירה, עמדת המשטרה הינה כי נתגבשה תשתית ראייתית מוצקה כנגד עשרות מעורבים, אנשי ציבור וגורמים פרטיים, לביצוע עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

תיק החקירה יועבר בהקדם לפרקליטות מיסוי וכלכלה לעיון ובחינה.

מכחול לבן נמסר בעקבות פרסום המשטרה על ההאשמות נגד דוד ביטן: "שוב שוחד, שוב מרמה, שוב הפרת אמונים! עוד אחד ממקורבי מקורביו של נתניהו יאלץ להתמודד עם המלצות משטרה חמורות ביותר. כמעט כל ה״כוורת״ של נתניהו חשודה, נחקרת, נאשמת. רוח השחיתות – היא רוח המנהיגות. הגיע הזמן למנהיגות אחרת שבשבילה ישראל לפני הכל. הגיע הזמן לשינוי ואנחנו נביא אותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!