דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קולומביה / רודריגז, פלקאו וקוואדראדו בתמיכה מרשימה לנבחרות הנשים הקולומביאניות

שחקניות הנבחרת הבוגרת מליסה אורטיז ואיזבלה אצ'ברי מוחות כנגד חוסר המימון הבסיסי לטיסות, ביטוח רפואי דמי קיום ואימון | חלק מהמחאה מופנית גם כלפי טענות שנחשפו להטרדות מיניות והתעמרות בנערות עד גיל 17

נבחרת קולומביה עד גיל 17 בגביע העולם. 21 בנובמבר 2018 (Photo by Buda Mendes - FIFA/FIFA via Getty Images IL)
נבחרת קולומביה עד גיל 17 בגביע העולם. 21 בנובמבר 2018 (Photo by Buda Mendes - FIFA/FIFA via Getty Images IL)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כוכבי הכדורגל של נבחרת קולומביה בהנהגתם של חמאס רודריגז, רדאמל פלקאו וחואן קוואדראדו הודיעו באופן רשמי על תמיכתם בשחקניות נבחרת הנשים של קולומביה במאבקן המתנהל הן כנגד אפליית שכר וחוסר המימון של בנבחרת הבוגרת והן בעניין ההאשמות של הטרדה מינית ובריונות שהוסתרה ע"י ההתאחדות בנבחרת עד גיל 17.

שחקני הנבחרת פרסמו דרך הרשתות החברתיות הצהרה משותפת, הקוראת לחקור באופן "מהיר וערני" את ההאשמות הקשות כנגד מה שנחשף בחודש האחרון בתקשורת המקומית. "אנחנו תומכים בחברות שלנו, בצוות הנשים של קולומביה. כדורגל הנשים חייב להמשיך לגדול ולהתפתח, ועל כן לשחקניות יש תמיד את כל התמיכה שלנו". החלטה של שחקני נבחרת הגברים להפגין סולידריות ולהצטרף למאבק הציבורי העלתה את הנושא למודעות וגררה מידית את התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א לדרוש לחקור גם כן את ההאשמות הקשות.

בחודש האחרון החלו שחקניות הנבחרת הבוגרת מליסה אורטיז בת ה-28 ואיזבלה אצ'ברי בת ה-24 במאבק תקשורתי כנגד ההתאחדות הקולמביאנית במטרה לחשוף את התנאים הבלתי הגיוניים בהם נבחרת הנשים מתקיימת. הנבחרת לא נפגשה כבר 11 חודשים, מאז סיומו של הקופה אמריקה באפריל 2018. השחקניות מספרות על תשלום של השחקניות על כרטיסי הטיסה למשחקי הנבחרת, אי מימון ביטוח רפואי בסיסי, אי תשלום כספים שהובטחו לשחקניות והטלת אימה על השחקניות מלהתלונן כנגד התנאים, אחרת לא יוזמנו שוב לנבחרת כמו חברתן דניאלה מונטויה שהתלוננה בתקשורת על אי תשלום בונוסים לאחר מונדיאל 2015 והורחקה לאלתר מהנבחרת.

אורטיז ואצ'וורי היו חלק מנבחרת הנשים של קולומביה במשך שמונה שנים וחמש שנים, בהתאמה. שתיהן הלכו לשחק קולג' בארצות הברית, שם הן עדיין חיות. בעקבות אי העפלה של הנבחרת למונדיאל בקיץ הקרוב וההצלחה הגדולה שנחלו חלק מנבחרות הנשים במאבקן לשוויון זכויות, החליטו השניים לצאת למאבק בלתי מתפשר במטרה לעלות למודעות הציבורית את אי הצדק המתרחש מאחורי הקלעים. מטרתן ליצור עתיד טוב יותר לשחקניות הצעירות שיצטרפו בעתיד לנבחרת, גם אם זה במחיר של איבוד מקומן בנבחרת הלאומית.

הן מספרות שהתאחדות הכדורגל הקולומביאני החליט למנוע מהשחקניות את התשלום היומי (20$)  המינימלי שניתן והפסיק לשלם עבור טיסות לקולומביה עבור חברות קבוצה המתגוררות בחו"ל. כמו כן סיפור השחקניות על חוסר קבלה של טיפולים רפואיים ואי מימון ביטוח פציעות בסיסי.

אורטיז סיפרה שהיא אישית נפגעה מכך כאשר שבוע לפני גביע העולם 2015 היא קרעה את גיד אכילס שלה במחנה הכנה של הנבחרת למונדיאל. הפציעה גרמה לה לעזוב את מחנה האימונים, לשוב לביתה ולעבור ניתוח רפואי. כאשר פנתה להתאחדות היא גילתה לתדהמתה, שהיא לא מכוסה על ידי תכנית הביטוח הרפואי של התאחדות. ברגע שחזרה למלון בו התאכסנה נבחרת קולומביה, הצוות המקצועי ביקש ממנה להחזיר את ה-700 דולר שקבלה לקצבה בזמן המונדיאל. בטיסה לביתה, שאורכה הוא שש שעות, הזמינה התאחדות כרטיס במחלקת תיירים, למרות הצורך שלה במרחב לרגל הפצועה. אורטיז נאלצה לריב עם הפקידים במחנה הנבחרת, כדי לקבל שדרוג למחלקת העסקים שיקל על הנסיעה עם הרגל הפצועה לביתה.

השחקניות פחדו עד כה להתלונן, בגלל שראו את חברתן השחקנית דניאלה מונטויה שהוצאה מהנבחרת לאלתר בגלל שהתלוננה בתקשורת שהיא לא קיבלה תשלום בונוס על הישגים בסך 3,000 דולר של גביע העולם שהובטח על ידי התאחדות במהלך מונדיאל 2015, כאשר קולומביה הפתיעה והגיעה ל -16 האחרונות. לאחר הלחץ התקשורתי התאחדות שילמה בסופו של דבר לשחקניות הנבחרת כ-2,000 דולר כל אחד, אלף דולר פחות מהמובטח.

בראיון לרשת ה-BBC אמרה אורטיז "אני דורשת שהם יכבדו ויעריכו אותנו, לא רק כאנשים, אלא ככדורגלניות. זה לא משנה אם אנחנו גברים או נשים. הם מתייחסים אלינו כאזרחים מדרגה שנייה ולא נותנים לנו את הכבוד הראוי לנו.

"בעבר, שילמתי לטיסות שלי, כמו גם שחקנחיות רבות אחרות שחיות מחוץ למדינה, וזה עולה לכל אחת מאיתנו אלפי דולרים, כי כל שחקנית חולמת לשחק עבור הנבחרת הלאומית שלה. כמו כן, אחרי אולימפיאדת ריו, הינו מעל 400 ימים ללא מאמן וללא אימון אחד או מחנה אימונים. זה היה מזיק. באופן דומה, לאחר אולימפיאדת לונדון ב-2012 הינו 745 ימים ללא כל אימון או מאמן. אנחנו צריכים לדבר על זה".

חוץ ממונטויה אף שחקנית, לא העזה להוציא הגה מהפה. "מתוך חשש שיחתכו אותנו מהקבוצה. אף אחת לא רצתה להילחם בזה בגלל הסיכון לקריירה העתידית שלה. אף פעם לא אמרתי כלום, כי זה החלום שלך לשחק בנבחרת הלאומית, אבל בשלב זה, אין לנו באמת מה להפסיד. עכשיו, אנחנו יודעות את התוצאות, אבל אנחנו נלחמות במאבק כדי לעזור לכדורגל הנשים, תובעות כבוד ותמיכה."

הפרשה שהציתה את המאבק היה פרסומים בארגון העיתונאים הקולמביאני "The League against Silence" שפרסם אירועי הטרדה מינית ובריונות במדי הנבחרת עד גיל 17. לפי העיתון שתי שחקניות נבחרת הנערות הגישו תלונה במשטרה על תקיפה מינית, הטרדה מינית ובריונות מצד דידייה לונה, המנהל הטכני של הנבחרת הלאומית, וסיגיפרדו אלונסו, המאמן.

לפי הפרסומים אחת השחקניות היתה מתחת לגיל הסכמה כאשר התקיפה לכאורה על ידי אלונסו התרחשה. למרות שאלונסו פוטר כאשר אביה של השחקנית הגיש את התלונה, לונה, המנהל הטכני של הנבחרת, הורשה להישאר על אף ההתנהגות המינית שלו כלפי השחקניות.

"לורה", שביקשה להישאר בעילום שם, התלוננה בעיתון וסיפרה על מאחורי הקלעים בנבחרת. "לונה אמר לי שהוא רוצה שיהיה איתי משהו ושזה יוביל אותי לדברים גדולים מאוד בכדורגל". לדברי לורה, היא סבלה מפגיעות חוזרות בה לאחר שדחתה את בקשתו של אלונסו: "הוא העמיס עלי באימונים, הוא לא נתן לי לדבר בישיבות, הוא צעק עלי". לאחר שסבלה מהטרדה מינית והגישה תלונה, השחקנית גם ספגה איומים.

בהצהרה רשמית של ההתאחדות הקולומביאנית נאמר בין השאר "כדורגל הנשים הוא בראש סדר העדיפויות של הוועד הפועל. אנחנו עובדים קשה מתוך כוונה לארח את מונדיאל הנשים ב-2023 ואנו חוזרים ואומרים לשחקניות הכדורגל שלנו, ההתאחדות הכדורגל הקולמביאנית היא ביתכן".

בהתאחדויות הכדורגל פיפ"א ובהתאחדות הכדורגל הדרום אמריקנית גינו בחריפות את כל סוגי ההתעללות המינית, התעמרות במקום העבודה, אלימות על בסיס מגדרי ו/או הפרה של זכויות נשים או ילדים. לאחר שהתאחדות הכדורגל הקולמביאנית ביקשה זאת, הם גם הציעו את מלוא תמיכתם ואת המומחיות שלהם בסיוע למניעת פגיעות שכאלו, ובמידת הצורך גם הטלת סנקציות על הפרות מסוג זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!