דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחירות 2019 / תוכנית מפלגת העבודה לרצועת עזה: שיפור המצב ההומניטרי והכלכלי

המפלגה כינסה היום מסיבת עיתונאים בסמוך לקיבוץ נחל עוז, בה קראו אבי גבאי וחבריו ליטול יוזמה: "כל מהותה של הציונות היא ליזום" | גבאי: "ביד אחת נילחם בחמאס, וביד השנייה נילחם על מנת לשפר את מצבם הכלכלי של תושבי הרצועה"

מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה בנחל העוז. אבי גבאי, טל רוסו, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ עמר ברלב וח"כ חיים ילין .(צילום: רענן כהן)
מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה בנחל העוז. אבי גבאי, טל רוסו, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ עמר ברלב וח"כ חיים ילין .(צילום: רענן כהן)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

שבוע אחרי פרסום התכנית הביטחונית של מפלגת העבודה "נתיבים להיפרדות", כינסה היום (חמישי) המפלגה מסיבת עיתונאים סמוך לקיבוץ נחל עוז כדי להציג את תכניתה "ביטחון לדרום", העוסקת בהתמודדות עם רצועת עזה. כמו "נתיבים להיפרדות", גם הפעם מדובר בתכנית קצרה ומתומצתת, הכוללת ארבעה מרכיבים עיקריים: התמודדות צבאית עם חמאס והג'יהאגד האיסלאמי, שיפור המצב הכלכלי וההומניטרי של תושבי עזה בציר עוקף חמאס, בניית מעטפת מדינית למהלך, על בסיס עיקרון של "פיתח תמורת פירוז", וחיזוק כלכלי של יישובי העוטף.

מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה בנחל העוז. אבי גבאי, טל רוסו, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ עמר ברלב וח"כ חיים ילין .(צילום: רענן כהן)
מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה בנחל העוז. אבי גבאי, טל רוסו, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ עמר ברלב וח"כ חיים ילין .(צילום: רענן כהן)

במסיבת העיתונאים, שהתקיימה מחוץ לקיבוץ, על רקע שדה חקלאי שמעברו השני מחנה הפליטים סג'עיה, דיברו יו"ר העבודה אבי גבאי, המועמד טל רוסו, אלוף פיקוד דרום לשעבר, וחברי הכנסת עמיר פרץ, מרב מיכאלי, עומר ברלב, עמיר פרץ וחיים ילין. הדוברים שפעו מחמאות לחוסן של תושבי העוטף, אולי בניסיון לפצות על הראיון של רוסו בידיעות אחרונות בסוף השבוע האחרון, בו יוחסה לו אמירה על כך ש"בכיינות" התושבים אינה מסייעת להתמודדות עם המצב. בדיעבד פירסם העיתון את הציטוט שלא הובא במדויק.

גבאי, שהיה ראשון הדוברים, החל באיזכור העובדה שרק לעבודה יש שני מועמדים – עמיר פרץ וחיים ילין – המתגוררים בעוטף, וביחס לפרץ ולרוסו הזכיר את הרקורד הביטחוני, ההחלטה על פיתוח כיפת ברזל של פרץ, והשירות הצבאי של רוסו באזור. רוסו עצמו, כשדיבר, פתח בהודאה בטעות, בכך שהתנגד בתחילה לפיתוח כיפת ברזל, עמדה שהשתנתה כאשר ראה את תרומתה בסבבי הלחימה מול הרצועה.

יותר מכל בלט במסיבת העיתונאים המסר ההומניטרי של העבודה. "הדרך של חמאס והג'יהאד לשמר את הכוח שלהם הוא להחזיק את תושבי עזה חלשים, בלי אמצעים למחיה", אמר גבאי. "ביד אחת נילחם בחמאס, וביד השנייה נילחם על מנת לשפר את מצבם הכלכלי של תושבי הרצועה. ראש הממשלה נמנע מיוזמה ומחפש לרצות את הכהניסטים והקיצוניים שלו. הוא מפחד ממה שיכתבו עליו בפייסבוק, גם במחיר של העתיד של תושבי העוטף".

"ראש ממשלה שמעדיף לרצות את בנט והקיצוניים גם במחיר של בניית החמאס, במחיר של העברת מזוודות דולרים לחמאס, שמתחזק בעזה ויתחזק לאחר מכן גם ביהודה ושומרון. זה בדיוק הפוך לאינטרס שלנו.  ממשלת נתניהו מפקירה את תושבי הדרום ולא עושה דבר כדי למנוע את הסבב הבא – והוא מעבר לפינה. ככל שייטב לתושבי עזה כלכלית, ככה נחליש את חמאס ונקטין את הסיכוי לעימותים בעתיד. כל מהותה של הציונות היא ליזום, לא לאפשר לקשיים לעצור אותנו ולא לתת לצד השני לקבוע לנו. על זה חינכו אותנו וככה גדלנו. כך נהג בן גוריון".

שני ח"כים מהעוטף

פרץ וילין סיפרו על החיים בעוטף עזה לפני עשרות שנים. הראשון סיפר שכאשר היה ילד בן 6-7 אמו היתה משכיבה אותו לישון עם צמר גפן באוזניים, כדי שלא ישמע את פעילות כוחות הביטחון בשדרות, שרדפו אחרי הפדאיונים. ילין דיבר על ימים שבהם כתושב העוטף היה מסיע בכל יום שישי חברים וילדים לחוף הים של עזה, ולאחר מכן לאכול חומוס מצרי ופלאפל. "יש לנו את הכוח והיכולת לשנות את המצב הנוכחי", אמר.

ברלב, שהיה אחרון הדוברים, הדגיש כי "מי שאומר שהפתרון לאיומים בדרום הוא בהכרעה צבאית של חמאס – משקר. אין שום הגיון מערכתי בכיבוש הרצועה. או שנמצא עצמנו שולטים בשני מיליון פלסטינים ברצועה, או שנמצא את עצמנו עם חמאס ב' או ג'יאהד ב', שזה הרבה יותר גרוע. כל מי שמסתתר מאוחרי האמירה שיש פתרון צבאי משקר".

"הדרך היחידה לשנות את המציאות היא מצד אחד לחזק את תושבי הדרום ומצד שני לעצור את ההתדרדרות ההומניטרית בעזה. אויב שאין לו מה לאכול, לשתות ומה להפסיד הוא אויב מסוכן. לכן האינטרס הביטחוני שלנו, שיהיה לאזרחי עזה תקווה ושיהיה להם מה להפסיד. אנחנו צריכים להיות בממשלה שתחליף את הממשלה הנוכחית ותיישם את התכנית שלנו לביטחון בדרום" אמר ח"כ ברלב.

לאחר מסיבת העיתונאים נשאלו גבאי ורוסו מה כוללת התכנית ההומניטרית. לדברי רוסו, מדובר בהקמת אזורי תעשייה על גדר הגבול עם עזה, שבהם יוכלו תושבי הרצועה להתפרנס. לדבריו, ניסיונו כאיש צבא באזור מלמד שיש רצון רב ברצועה להשתתף בפרויקטים כלכליים. הוא הוסיף כי מדינות אירופה ומדינות המפרץ מחכות ליוזמה, כדי לסייע בשיקום תשתיות מים וחשמל, ולבצע פרויקטים נוספים, הכל בפיקוח הדוק שיוודא שחמאס אינו לוקח לעצמו את המשאבים.

לשאלה מה הסבירות שהעבודה תשב בממשלה הבאה, ואם במקרה כזה יש סבירות שהממשלה תקבל את תכניתה, השיב גבאי כי הוא מאמין שהמפלגה תהיה חלק מהממשלה. "אחרי הבחירות הקרובות, מה שחשוב הוא שהדרך שלנו, שהתכניות שלנו, יהיו התכניות של הממשלה הבאה. לא התכנית של בוגי יעלון ושל אחרים. השאלה החשובה היא אם הממשלה הבאה תהיה ממשלת מרכז-ימין או ממשלת מרכז שמאל".

על פי תכנית "ביטחון לדרום", ישראל תפעל לבידול בין חמאס לאוכלוסיה האזרחית ברצועה. "אוכלוסייה שאין לה מה לאכול אין לה מה להפסיד, היא חסרת תקווה והיא האויב המסוכן ביותר", נכתב. "האינטרס הביטחוני של ישראל מחייב מדיניות אחרת, מדיניות שתמנע קריסה הומניטרית של תושבי הרצועה, ותעניק תקווה לאוכלוסייה האזרחית ברצועה. לצורך כך יופעלו יוזמות הומניטריות בציר עוקף חמאס, בהפעלה ובמימון בינלאומי של מדינות אירופה והמפרץ, ובגיבוי המוסדות הבינלאומיים.

"פרויקטים הומניטריים אלה יתמקדו בתשתיות מקדמות איכות חיים ובריאות, בתחומי חשמל, מים, ביוב, מיחזור פסולת ועוד. מטרת צעדים אלו להביא ביטחון לישראל על-ידי עצירת האסון ההומניטרי ברצועה, העלאת איכות ורמת החיים לתושבי עזה, ולהטמעת תקווה על פני הייאוש. כל אלו, אנו מאמינים, יקטינו את התמריץ של האזרחים לפעול כנגד ישראל, ואף יביא להחלשה מדינית ופוליטית של החמאס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!