דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשת פוקס

עומדים על הזכויות / יושב עליך בול: 12 שנים אחרי 'חוק הקופאיות' עובד שדרש כיסא נוח ניצח

עד כמה ינסו הרשתות השונות לעוות את החוקים המגנים על זכויות העובדים שלהן? ברשת פוקס סיפקו, כחוק, כיסא לעובדות והעובדים, אבל המשענת לגב הפכה אותו לבלי נוח בעליל | עובד אחד מנהל בשלוש שנים האחרונות תביעה נגד הרשת, והגיע השבוע להסכמה | אחד בשביל כולם

חנות פוקס בקניון. תעבור באופן זמני לרחוב? (צילום מתוך ויקימדיה)
חנות פוקס בקניון. תעבור באופן זמני לרחוב? (צילום מתוך ויקימדיה)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובד לשעבר ברשת פוקס הגיש ב-2016 תביעה על אי קיום חוק הזכות לעבודה בישיבה, השבוע הגיעו הצדדים להסכמות. הפשרה עליה הסכימו כוללת מהלך לפיו תעדכן החברה את רשימת העבודות אותן ניתן לעשות בישיבה, ותוך 3 שנים תחליף את הכסא הלא נוח.

קבוצת פוקס -ויזל ,מחזיקה 14 רשתות בניהן ללין, מנגו, אמריקן איגל, דה צ'ילדרנס פלייס, בילבונג ועוד, והיא מהמובילות בתחום האופנה בישראל. ככזו, היה מצופה ממנה שתוביל בהגנה על זכויות העובדים הבסיסיות, בטח כאלו שהוגדרו בחוק, כמו לעבוד בישיבה איפה שאפשר על כסא נוח.

קופאית בסופרמרקט באשדוד (למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: Editorial credit: Lerner Vadim / Shutterstock).
קופאית בסופרמרקט באשדוד (למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: Editorial credit: Lerner Vadim / Shutterstock).

לאחר שאלעד דניאל עבד בסניף של פוקס מספטמבר 2014 ועד למאי 2016, הוא החליט להגיש תביעה ייצוגית כנגד הפרת חוקי עבודה מטעם פוקס. לפי כתב התביעה, פוקס לא סיפקה מספיק כסאות ובמצב תקין, ואף נטען כי מדיניות החברה נועדה למנוע מעובדים לעבוד בישיבה, גם מתי שכן אפשר כמו בזמן קיפול בגדים וסידור סחורה. רוב העובדים ברשת לא זוכרים את המאבקים של חוק הזכות לעבודה בישיבה שנחקק ב-2007 ולכן אינם מודעים גם לזכות זו.

בשביל הצדק

באוגוסט האחרון דחה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את הבקשה לתביעה ייצוגית, אך קבע לתובע גמול של 20 אלף שקל ו-70 אלף שקל לעורכי הדין, לאור התרומה של ההליך לזכויות העובדים והחשיבות הציבורית שלו. דניאל קיבל את הפיצוי אך לא הסתפק בכך, והחליט לערער על ההחלטה לבית הדין הארצי, כדי לשנות את תנאי העבודה. השבוע לאור ההסכמות, הערעור נמחק.

לאחר שהצדדים הביאו באוגוסט האחרון חוות דעת על מבנה הכיסא, ולאחר שהשופטים ונציגי הציבור התנסו בעצמם בישיבה על הכיסא – לא התקבלה החלטה חד משמעית לגבי השאלה האם הכסא עומד בהגדרה של בעל משענת גב, מקום לרגליים ולגובה הרצוי. למרות זאת, השופט דורי ספיבק מתח ביקורת על הכיסא המדובר ואמר כי טוב יהיה אם פוקס ישקלו להחליף אותו בכסא עם מושב גדול יותר ומשענת גב תומכת יותר מפס הברזל הנוכחי. "אין לנו ספק שזהו כיסא שאף הוא ממלא את ייעודו וניתן גם לשבת עליו וגם לעשות שימוש במשענת שלו – הרי שמרבית הכיסאות הקיימים בשוק נוחים ממנו בהרבה".

בסיום הדיון הגיעו הצדדים להסכמות ולפיהן בתוך 45 יום פוקס תבהיר את הנוהל כי בעמדת הקופה ובעמדה שבה שמים זמזמים ומקפלים יעמוד כיסא מתאים וגם ייערכו על כך מצגות ורענונים לעובדים. פוקס התחייבה כי בחנויות, התקן הוא כיסא לכל קופה, וכן בעמדת הקיפול ובמחסן. בתוך שלוש שנים יוחלפו בהדרגה הכיסאות בחנויות הקבוצה.

המאבק שחזר מן העבר

הדרך לשיפור זכויות העובדים עברה דרך ארוכה מאז שנחקק שחוק הזכות לעבודה בישיבה בשנת 2007. החוק שקיבל את הכינוי 'חוק הקופאיות' נולד מתוך מציאות בה בסופרמרקטים הגדולים וברשתות השיווק, בחנויות הבגדים וברשתות הפארם העובדות והעובדים פשוט עמדו במשך שעות. תביעות ייצוגיות הוגשו אז נגד הרשתות הגדולות, על מנת ליצור הרתעה ולממש את קיום החוק. ההסתדרות הכללית הגישה בקשה להיות צד בסכסוך קיבוצי נגד 61 מקומות עבודה שהפרו את החוק. עם חלק מהמקומות הגיעו להסדר, חלק שילמו פיצוי אך המעשה הושלם. הובהר כי צריך להיות במקום העבודה כיסא נוח לשבת ולבצע ממנו את העבודה. דבר בסיסי כזה הוגדר כזכות.

השנים עברו להן והחוק הוטמע, אך לא במלואו. דור חדש של עובדים צעירים צמח, דור שלא זכר את המאבק והישגיו ואולי אפילו מקבל את הזכות לשבת כמובן מאליו שהיא תהיה על דעתו של המעסיק בלבד.

התביעה היצוגית נגד פוקס וההסכמות נולדו רק כי עובד אחד החליט לדרוש צדק. בית הדין לא מיהר לפסוק ובסוף יש הסכם הבנות ולא ניצחון מוחלט, אך הדבר מוכיח כי מאבק הבסיסי של עובדים על זכויותיהם אינו נגמר. שינוי ברשת פוקס וכל 14 המותגים בבעלותה, יתרחש רק כי יש מי שדורש במקרה הזה משהו בסיסי – כסא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!