דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שחיתות בצמרת / ואם קרה, כך זה קרה: שיטת השחיתות, לכאורה, בפרשת מתחם האלף

לפי המלצת המשטרה, פעל חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), יו"ר הקואליציה לשעבר, לטובת משפחת פשע, חברים וחברי מרכז הליכוד במכרזים של אחד ממיזמי הבנייה הגדולים בראשון-לציון

ח"כ דוד ביטן יוצא מחקירה במשרדי להב 433. 16 ספטמבר 2018 (צילום: פלאש90)
ח"כ דוד ביטן יוצא מחקירה במשרדי להב 433. 16 ספטמבר 2018 (צילום: פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

 

12 פרשיות שוחד נקשרו בשמו של חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד), בהודעת המשטרה על סיום תיק החקירה נגדו, וההמלצה להעמידו לדין. מבין כל אלה, דווקא הסיפור על 'מתחם האלף' היוקרתי שעתיד להיבנות בעיר בשנים הקרובות, זכה לפחות זרקור תקשורתי.

מתחם האלף הינו אולי אחד ממיזמי הנדל"ן המשמעותיים ביותר המתוכננים לקום בראשון לציון כיום. מיזם הנדל"ן רחב ההיקף משתרע על 1,500 דונם במערב העיר, והוא עתיד לכלול מרכזי מגורים, עסקים, מסחר, מוסדות חינוך, מכללות, פארקים, תיירות, מתחמי פנאי, ועוד. תוכניות המתחם אושרו בעיריית ראשון לציון בשנת 2016, זמן בו ביטן כיהן כבר כחבר כנסת. באותה שנה החלו עבודות הפיתוח והתשתית במתחם, וכיום משווקות בו כבר דירות מגורים.

לאחר למעלה משנתיים של חקירה, העבירה אתמול המשטרה את תיק חקירת השחיתות בעיריית ראשון לציון לידי הפרקליטות, בצירוף עמדתה כי קיימת תשתית ראייתית להעמיד לדין עשרות חשודים, ביניהם ביטן, מי ששימש עד לאחרונה ובמשך עשור כראש עיריית ראשון לציון דב צור, ובעלי תפקידים נוספים בעירייה. נגד ח"כ ביטן, הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית ב-12 פרשיות נפרדות בהן הוא מעורב – רבות מהן נוגעות לתחום הבנייה. כזכור, לפני הפיכתו של ביטן לחבר כנסת לפני 4 שנים, שימש ביטן כסגן ראש עיריית ראשון לציון, וכיו"ר הוועדה לתכנון ובניה בעירייה.

החוט המקשר בין מרבית הפרשיות שנחקרו במסגרת התיק הינן היותן בתחום הבנייה – בין היתר, בולטת פרשיית 'דניה סיבוס', במסגרתה נחשד מנכ"ל החברה בהעברת 430,000 שקלים כשוחד לח"כ ביטן, על מנת לקדם את האינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומול משרד התחבורה. גם בפרשיות אחרות בתיק, בולט הקשר מול קבלנים ויזמי נדל"ן שונים.

בפרשיית מתחם האלף, החשד כנגד ביטן הינו בכך שהתערב במכרזים לטובת מקורבים למשפחת הפשע ג'רושי, על מנת שאלה יבצעו את עבודות התשתית והפיתוח של המתחם – העבודות הראשוניות הנחוצות לשם פיתוח המתחם. עם הפיכת החקירה לגלויה, שני חשודים ממשפחת ג'רושי נעצרו ונחקרו בה – חוסאם ועדנאן ג'רושי. חשד נוסף הוא כי ביטן ניסה לסייע לקבלן אחר, מקורב למשה יוסף, לזכות במכרז במתחם, וניסה להפעיל את ראש העיר דאז, דב צור, להשפיע על המרכז לשם כך.

בדצמבר 2017 הפכה חקירת השחיתות בעיר לגלויה, לאחר שנה של חקירה סמויה. 11 חשודים נעצרו, ביניהם ראש העיר דאז דב צור ואחרים. כשמרבית החשודים מובאים להארכת מעצרם, פרשיית מתחם האלף חוזרת שוב ושוב, כאשר לפחות ארבעה חשודים שמעצרם הוארך נחקרו אודותיה.

יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן במליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן במליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

ראשית, הובא להארכת מעצר משה יוסף, מי שהיה אחד ממקורביו המרכזיים של ביטן, ובהמשך הפך לעד תביעה נגדו. כאשר מובא משה להארכת מעצרו הראשונה, שואל עורך דינו "הלב של העניין הוא מה שאתם קוראים המרכז של מתחם אלף. חקרתם אותו מעבר למתחם אלף על עוד נושאים? למיטב ידיעתי לא חקרתם אותו על נושאים אחרים". יש לציין כי מדובר היה ביום הראשון בו נעצר משה, שבהמשך נחקר גם על פרשיות אחרות. לאחר דיון זה הוארך מעצרו ב-12 ימים.

חשוד נוסף שנחקר על מתחם האלף הוא פעיל ליכוד בראשון לציון, ואיש עסקים המקורב לח"כ ביטן. גם יוסף חממי נחקר בפרשייה מיד עם מעצרו. חממי, אז סגן ראש העיר, נחקר על פרשת מתחם האלף, כאשר במהלך דיון הארכת המעצר אמר עורך דינו: "מתחם אלף זה מתחם בו אין סיכוי שיכולה להיות מרמה והפרת אמונים. יש פרוטוקולים חשופים. מי שבוועדת המרכזים זה ראש העיר וחברי דירקטריון ואנשים חיצוניים. הוא לא יכל להשפיע".

באותו יום, נחקר ראש העיר דב צור על מעורבותו בעסקת מתחם אגמים, המהווה גם היא חלק ממתחם האלף. לטענת צור, הוא נמנע מעיסוק במתחם זה. חשוד נוסף שנחקר על מתחם האלף הינו איש עסקים בעיר, ששוחרר לביתו באותו יום.

בשלב זה, יועבר תיק פרשת השחיתות בראשון לציון, הכולל גם את פרשיית מתחם אלף, לידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, על מנת שזו תחליט האם להגיש בפרשה כתב אישום. היות וחבר הכנסת דוד ביטן הינו מהחשודים המרכזיים בפרשה, כל ההחלטות בהליך יתקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה עצמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!