דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפעל הפיס

"התמכרות שיש לטפל בה" / ועדה ממשלתית ממליצה להקים מרכזי טיפול למהמרים וטיפול תרופתי

מנתונים שהוצגו בפני הוועדה עולה כי המהמר הישראלי הוא לרוב גבר בגילאי ה-30 עם השכלה תיכונית לכל הפחות | הוצגה גם עלייה חדה בהכנסות הגופים המורשים - מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט

דוכן לוטו. ארכיון. צילום: משה מילנר לעמ.
דוכן לוטו. ארכיון. צילום: משה מילנר לעמ.
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ועדה בין-משרדית שבדקה את מצב הטיפול במכורים להימורים בישראל פרסמה היום (ראשון) את המלצותיה. גולת הכותרת מבין המלצות הוועדה היא הקמת מערך טיפולי ייעודי, שיכלול מרכזי טיפול אזוריים. לראשונה הטיפול יכלול גם מתן תרופות ייעודיות למכורים וליווי רפואי. כמו כן הומלץ לאמץ נורמות טיפול בינלאומיות, להקים מוקד טלפוני למכורים וכן לצאת בקמפיין ייעודי.

הוועדה החלה את עבודתה בפברואר 2016 וחברו בה נציגים ממשרדי האוצר, המשפטים, הבריאות והרווחה. היא התבקשה לבחון את תופעת ההתמכרות להימורים ואת מערכי הטיפול והסיוע הקיימים בארץ. במהלך עבודתה היא התייעצה במומחים בנושא. עד היום עיקר ההתעסקות בתחום המכורים להימורים ניתן במסגרת שירותי הרווחה, ללא מעקב רפואי או תרופתי.

מערך הטיפול שממליצה הוועדה להקים אמור להכיל את כלל ההיבטים שמכור להימורים יכול לקבל, ובהם גם שירותים סוציאליים ורפואיים. כך למשל הפונים יקבלו מענה בדוגמת אבחון, שיקום תעסוקתי, ריפוי בעיסוק, ליווי, ייעוץ כלכלי ומשפטי ועוד.

בפני חברי הוועדה הוצגו נתונים המצביעים על הגידול המואץ בהכנסות הגופים המורשים על פי חוק לקיים הימורים בישראל – המועצה להסדר ההימורים בספורט ומפעל הפיס. מהנתונים עולה כי נכון ל-2016 היקף ההכנסות אצל שני הגופים עבר רף של 10 מיליארד שקל לשנה. זאת למשל בהשוואה לסכומים של פחות מ-6 מיליארד שקל ב-2008 ומעט פחות מ-8 מיליארד שקל ב-2013.

טופס טוטו, צילום אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן / פלאש 90).
טופס טוטו, צילום אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן / פלאש 90).

הוועדה הדגישה בהמלצותיה נקודה מעניינת לפיה לאור הגידול המשמעותי בהכנסות שני הגופים החוקיים, הוחלט "למזער את ההשפעות החברתיות השליליות הנובעות מההימורים החוקיים, בין היתר באמצעות הוצאת מכונות המזל כבר בינואר 2017 מכלל פעילות והפסקת ההימורים על מרוצי הסוסים החל מינואר 2018".

עוד עולה מנתוני הוועדה כי כ-91% מהפונים לקבלת סיוע הם גברים. יחד עם זאת, הוועדה העריכה כי מספר הנשים המהמרות גבוה יותר מכך ותולה זאת במיעוט הפניות לקבלת סיוע. המהמרים הם לרוב בני 26 עד 45, אך מהנתונים עולה כי גם קבוצות גיל אחרות מהמרות כמו למשל גמלאים שעושים זאת לאחר פרישתם מהעבודה. 90% מהמהמרים סיימו לפחות 12 שנות לימוד, וכ-12.4% בעלי תואר אקדמאי.

הוועדה גם פרסמה את ממוצע החובות שהיו למכורים בזמן פנייתם לקבלת סיוע. כך למשל ממוצע החובות הגדול ביותר הוא אמנם יחסית קטן, עד סכום של 5,000 שקל; אלא שלאחריו בפילוח הפונים ניצבים סכומים גבוהים של 100 אלף שקל עד ל-500 אלף שקל חובות. ההימורים המועדפים מתפלחים בין 42% דרך מוצרי מפעל הפיס; 22% מוצרי טוטו; 17% משחקי קלפים; 10% קזינו ו-9% בדרכים אחרות.

מנ״כל משרד האוצר שי באב״ד (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מנ״כל משרד האוצר שי באב״ד (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר היום כי "ברצוננו לתת למהמר ולמשפחתו כתובת בה יוכל להשתקם ולצאת ממעגל ההימורים". מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור ציינה כי המשרד "יסייע  בהובלת ההיבטים המשפטיים הכרוכים ביישום ההמלצות ויעמיד את שירותי הסיוע המשפטי כחלק ממערך הטיפול והשיקום המוצע".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הוסיף כי "נגע ההימורים הוא התמכרות רפואית שיש לטפל בה. מחלת ההימורים פגעה לצערנו בחייהם של לא מעט אנשים ובני משפחותיהם". מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, אביגדור קפלן מסר כי "אנו פועלים באינטנסיביות ליצירת תכניות טיפוליות ומענים חדשניים שיתאימו לאוכלוסייה זו על מנת לשפר את איכות חייהם, לסייע להם לשוב לחיים נורמטיביים ולהשתלב מחדש בקהילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!