דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראובן (רובי) ריבלין

בחירות 2019 / ריבלין: "שיח בלתי מתקבל על הדעת כלפי האזרחים הערבים"

נשיא המדינה מבקר את הדה-לגיטימציה לאזרחים הערבים, אך נתניהו ממשיך בקמפיין המרמז שכל שותפות עם נציגיהם פסולה מעיקרה | גנץ עונה במתקפה: "אצל נתניהו - סמוטריץ' יהיה שר חינוך; בגין היה מדיח אותו מהליכוד" | בליכוד ממקדים מסרים סביב כלכלה וחברה

נשיא המדינה ריבלין בנאום בכנס לציון 40 שנה להסכם השלום בין ישראל למצרים. (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
נשיא המדינה ריבלין בנאום בכנס לציון 40 שנה להסכם השלום בין ישראל למצרים. (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה ראובן ריבלין הסתייג הבוקר מקמפיין הליכוד נגד האזרחים הערבים. בכנס של מכון טרומן באוניברסיטה העברית, לציון 40 שנה להסכם השלום עם מצרים, אמר הנשיא כי אף שנכונה הביקורת על כך שמדובר ב"שלום קר", גם כך "טובים ימי השלום מייסורי המלחמה". ריבלין הדגיש את הצורך לבנות אמון עם השכנים במזרח התיכון כדי "לחתור לסיומם של סכסוכים שאינם מועילים לאיש", ולהימנע ממלחמות ושפיכות דמים.

בהמשך הוסיף התייחסות אקטואלית: "זה המקום לומר בקול ברור – בתקופה האחרונה, בה המחשבה הפוליטית מסחררת כל הגיון שהכרנו, אנו נחשפים לשיח בלתי מתקבל על הדעת כלפי אזרחי ישראל הערבים. אני סירבתי ומסרב להאמין שיש מפלגות שוויתרו על דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בדיבור אחד. מי שמאמין בחובתה של מדינת ישראל להיות יהודית ודמוקרטית במלוא מובן המילה, חייב לזכור שבמדינת ישראל שוויון זכויות מוחלט לכל אזרחיה. אין מצביעים סוג ב', מול הקלפי נהיה שווים כולנו, יהודים וערבים, אזרחי מדינת ישראל, שגם 120 חברי כנסת לא יוכלו לשנות את אופייה כמדינת יהודית, ו-120 ח"כים לא יוכלו לשנות את אופייה כמדינה דמוקרטית".

נשיא המדינה ריבלין בנאום בכנס לציון 40 שנה להסכם השלום בין ישראל למצרים. (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
נשיא המדינה ריבלין בנאום בכנס לציון 40 שנה להסכם השלום בין ישראל למצרים. (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)

במקביל לדברי ריבלין התנהלה התגוששות מילולית בין הליכוד ל"כחול לבן", כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך בקו של חיבור כחול לבן למפלגות הערביות, ובני גנץ טוען שנתניהו ייתן לבצלאל סמוטריץ' לכהן כשר החינוך. טענה נוספת של גנץ, על רקע ציון ארבעה עשורים להסכם השלום עם מצרים ו-27 שנים לפטירת מנחם בגין, כי מנהיג הליכוד המיתולוגי לא היה יכול להיות חבר בליכוד של היום, ולהיפך. "אצל בגין, נתניהו כבר היה מודח מהליכוד", כתב גנץ בפייסבוק.

מי יחזיק בתיק החינוך?

בישיבת סיעה של הליכוד שהתקיימה לפני הצהריים במרכז למורשת מנחם בגין בירושלים, ניסה נתניהו להרגיע את החוששים במחנה הימין מכהונה של יו"ר האיחוד הלאומי סמוטריץ' במשרד החינוך. אם הליכוד ירכיב את הממשלה הבאה, אמר נתניהו, "תיק החינוך יישאר בידינו – בידי הליכוד".

בתגובה כתב גנץ בעמוד הפייסבוק שלו: "אצל נתניהו, סמוטריץ' יהיה שר חינוך – שמענו אתמול את התוכנית שלו למערכת החינוך הישראלית. אני מאמין לו יותר מאשר לנתניהו, שאומר שלא ימנה אותו. נתניהו יעשה הכל למען השרידות הפוליטית שלו – ובדרך יקריב את חינוך ילדי ישראל, ויפקיד אותו בידיהם של קיצוניים שבקיצוניים, קטן עליו. אנחנו לא נאפשר זאת".

גנץ כתב עוד כי "מנחם בגין לא היה מתקבל במפלגת הליכוד של נתניהו. הוא היה נחשב עוכר ישראל. איך היו נראים היום סרטוני ההסתה השקריים של נתניהו כלפי מנחם בגין? בגין היה פטריוט ישראלי, ממייסדי תנועת החירות, איש ימין שורשי וצנוע שסלד מכהנא, שהגן על הדמוקרטיה, ששמר על הביטחון וחתר לשלום. מורשת בגין היא מנהיגות מחברת, מאחדת ומלכדת – לא שלטון של הסתה, פלגנות ושיסוי".

נתניהו: "הכלכלה שלנו היא הפוכה לגמרי"

בתדרוך שהעביר לחברי רשימת הליכוד אמר נתניהו, כי המאבק של המפלגה הוא על שכנוע מצביעי "מרכז ימין" בכך שכחול לבן היא מפלגת שמאל. "אם הם יידעו שלפיד וגנץ נשענים על מרצ והמפלגות הערביות – הם חוזרים לליכוד. אם הם יידעו שלפיד וגנץ, כמו שהם אמרו בקולם, רוצים לעשות עוד התנתקות ולפנות יהודים – הם יחזרו לליכוד. את כל הדברים האלה הם אמרו לפני שהם נכנסו למשרד פרסום שאומר להם מה לומר ומה לא לומר".

יו״ר מפלגת חוסן לישראל בני גנץ ויו״ר ההסתדרות היוצא, אבי ניסנקורן (צילום: ישראל הדרי)
יו״ר מפלגת חוסן לישראל בני גנץ ויו״ר ההסתדרות היוצא, אבי ניסנקורן (צילום: ישראל הדרי)

בהמשך ציין נתניהו את נקודות התורפה לדעתו בכחול לבן: הרוטציה בראשות הממשלה עם יאיר לפיד, ומיקומו הגבוה ברשימה של אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות היוצא. "הציבור לא אוהב את המדיניות של ניסנקורן", אמר נתניהו. "הציבור לא רוצה כלכלת הסתדרות שמונעת תחרות, שעושה שביתות, שמורידה מחירים. ניסנקורן יהיה שר האוצר של לפיד וגנץ.

"הכלכלה שלנו היא הפוכה לגמרי מהם – אנחנו מייצרים תחרות, פתחנו את המשק, זה המפתח להורדת מחירים. אנחנו נתפסים כמי שהצליחו בכלכלה, הם נתפסים – לפיד כשר אוצר כושל וגנץ כמי שפשט את הרגל וניסנקורן ככלכלת הסתדרות ושביתות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!