דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

על הפסים / לא רק נוסעים: 300 מכולות מועמסות על רכבת משא המושבתת כבר שבועיים

כחלק מסכסוכי העבודה המרובים ברכבת ישראל נוקטים העובדים עיצומים גם בפריקת המטענים | הוועד וההנהלה מטילים את האשמה זה על זה, ובתווך עומדים 130 קרונות משא שלא ניתן לנייד ליעדם או אפילו לפרוק | מוטי ניאגו, עוזר מנכ"ל חברת הספנות קוסקו שיפינג: "רק כשיפגעו נוסעי הרכבת בהיקף רציני, משהו יתעורר"

רכבות משא מושבתות (צילום: מוטי ניאגו)
רכבות משא מושבתות (צילום: מוטי ניאגו)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השבתת קווי רכבות הנוסעים תפסו כותרות בשבועות האחרונים, מה שפחות גלוי לעין הוא המצב של רכבות המשא. פעילות המטענים היא לא פעילות מרכזית של רכבת ישראל, כך שרוב הציבור כלל אינו יודע שהיא מושבתת כבר מה-2 במרץ, כחלק מסכסוכי העבודה המרובים ברכבת ישראל. כעת, הולכת ומתעצמת סיטואציה מוזרה לפיה מכולות שנפרקו בנמל חיפה, ומיועדות לאשדוד, תקועות על הרכבת מבלי אפשרות לנסוע או אפילו להיפרק בנמל חיפה. הוועד וההבהלה מחליפים האשמות לגבי האחריות למצב. מוטי ניאגו, עוזר מנכ"ל חברת הספנות קוסקו שיפינג: "רק כשיפגעו נוסעי הרכבת בהיקף רציני, משהו יתעורר".

בשיחה עם "דבר ראשון", הסביר ניאגו כיצד אמורה להתנהל פעילות היבוא, ואיך היא נקלעה למבוי סתום: "קוסקו שיפינג ישראל היא הסניף הישראלי של חברת הספנות של סין – קוסקו שיפינג. האנייה שלנו פוקדת רק נמל אחד, במקרה זה חיפה. חלק מהלקוחות שרוצים לקבל את הציוד בנמל אשדוד ואז הם יודעים שהרכבת מובילה את המכולות, עוד לפני שעברו שחרור במכס, והם יעברו זאת באשדוד. מכולה שנפרקת ביום א' מגיעה עד יום ד', לכל המאוחר, למסירה ללקוח באשדוד.  ב-26 בפברואר התחילה הרכבת לשפץ את המסילה בלילה, והפסיקה מיוזמתה את פעילות המטען לכמה ימים. היו לקוחות ששינו את היעד לחיפה ושלחו משאיות לשם, אחרים חשבו שמדובר רק בדחייה של כמה ימים. במוצ"ש, ה-2 במרץ, הודיע הוועד על השבתת פעילות המטענים, אחרי שהמכולות כבר מועמסות על הרכבת ומאז הן לא זזו".

לפי הערכתו של ניאגו, מדובר בסדר גודל של 130 קרונות, באורך משתנה, ועליהם כ-300 מכולות. ההשבתה של פעילות המטענים לא מאפשרת אפילו לפרוק בחזרה את הקרונות בחיפה ולתת ללקוחות להוביל אותם משם.

"פנינו לשר התחבורה דרך לשכת המסחר ולמנכ"לית משרד התחבורה" הוסיף, "וגם מהם הבנו את המסר שאין מה לעשות, הוועד החליט להשבית וזה המצב".

מי הניזוק מהסיפור הזה?

 לפי ניאגו, המכולות שייכות לכל מיני חברות ספנות, שנושאות בחלק קטן מהנזק, של כמה דולרים למכולה בכל יום. אך הלקוחות הם אלה שנפגעים באמת מהעיכוב.

"אם זה יבוא אישי, אז זה רק עיכוב" הסביר, "גם אם זה חומר גלם למלאי של מפעל, אז אולי זה לא נורא, אבל אם זה חומר גלם לייצור, זה יכול להשבית קווי ייצור ולגרום לנזק גדול למפעלים. הלקוחות שלנו הם אלו שסופגים את הנזק העיקרי. למרבה המזל, אין שם מכולות קירור למוצרים טריים".

מתי יהיה פתרון?

לדברי ניאגו, "כשיש שביתות אנחנו מודיעים ללקוחות שלנו שיעברו לפרוק בחיפה או שייקחו את הסיכון. בפועל, זה כבר יותר משבועיים נמשך, ולא אנחנו ולא הלקוחות שלנו מעניינים משהו".

רכבות משא מועמסות שלא יכולות לנסוע בשל סכסוכי העבודה ברכבת ישראל. (צילום: מוטי ניאגו)
רכבות משא מועמסות שלא יכולות לנסוע בשל סכסוכי העבודה ברכבת ישראל. (צילום: מוטי ניאגו)

עם זאת, הוסיף כי "הבנתי שכעת גם יש רכבות נוסעים שמושבתות. לדעתי רק כשקווים מרכזיים ברכבת יושבתו יהיה פתרון מהיר. כשרכבת לנתב"ג לא תעבוד כמה ימים משהו יתעורר". משהו יתעורר בהנהלה של הרכבת או במשרד התחבורה וייתן להם מה שהם רוצים או שיגיע איתם לפשרה. האבסורד הוא שהמסע בים נמשך שבעה ימים, אבל המכולות עומדות בחיפה כבר 12 יום".

למה בעצם יש סכסוכי העבודה ברכבת?

הצרות הכלכליות של רכבת ישראל הן התפתחות מפתיעה של שירות שלא מצליח לגדול מספיק מהר בכדי לספק את הביקוש ההולך וגדל אליו. לפי הדו"חות האחרונים של החברה היא ניצבת בפני משבר כלכלי שיש לו סיבות מגוונות: ירידה בסבסוד מהמדינה לפעילות המטענים, ניהול כושל של פיתוח נכסי נדל"ן לצרכים מסחריים, וכן ירידה בכמות הנוסעים בשל מחסור בקטרים, קרונות ניהוג וקרונות נוסעים.

המחסור בקרונות ניהוג חייב ביטול של 16 נסיעות בקו שיא הביקוש במסילת החוף לטובת פתיחת הקו החשמלי מירושלים לנתב"ג. רק באמצע השנה יש סיכוי להגעת קרונות חדשים והגברת מספר הנסיעות במסילת החוף. הגברה נוספת איננה אפשרית בשל המגבלות של פרוזדור איילון – ללא מסילה רביעית, לא ניתן לקלוט יותר רכבות בשעה בפרוזדור זה, המחבר בין רוב קווי הרכבת במדינה.

אדם מסתכל על לוח זמני הרכבת. ארכיון (צילום: גארט מילס/פלאש90)
אדם מסתכל על לוח זמני הרכבת. ארכיון (צילום: גארט מילס/פלאש90)

למרות האילוצים מהמדינה ובעיות הניהול, בהנהלת הרכבת מנסים להטיל את האשמה לכישלונות דווקא על העובדים: ניוד עובדים מוגבר בין תחנות, הארכת משך הנהיגה של כל נהג במשמרת עבודה, קיצוץ בתקציב רכש המאבטחים וכוונות לפטר עובדים – כפי שהודיעו לוועדי העובדים ברכבת בפברואר האחרון.

בוועד טוענים שהם לא מתכוונים לתת לעובדים לשלם את המחיר על כשלי ההנהלה, ונכונים למאבק נחוש בנושא. יש מבין עובדי הרכבת שמצביעים על סדרה של כשלים ניהוליים ברכבת, כולל ברכש הקרונות החדשים המיועדים לנסוע בקווים החשמליים החדשים, כאשר איש בהנהלה לא לוקח אחריות על החלטות שגויות, והחברה אפילו הודיעה על חלוקת בונוסים למנהלים בדרגים בכירים, באותו מועד שבו הם מודיעים על קיצוצים וכוונות לפטר עובדים ארעיים.

הקיצוצים בתקציב האבטחה, כבר פוגעים ברמת השירות לנוסעים, בכך שהם יוצרים עומסים בכניסה לתחנות הרכבת בשעות השיא, ועלולים לגרום לנוסעים לפספס את הרכבת. קשה לראות כיצד קיצוצים נוספים במספר העובדים לא יגרמו לפגיעה נוספת ברמת השירות.

לא רואים את הסוף

בנוסף לחטיבת המטענים, ועד העובדים משבית כעת שני קווי רכבת. היום הודיעו בהנהלת הרכבת כי "עד שעות הצהריים, בוטלו מעל 40 רכבות שתוכננו להיום, וכן 38 רכבות שתוכננו לאתמול. רכבות אלה משרתות שלושה קווים חשובים ברכבת: הראשונים-לוד, כרמיאל באר שבע, וכרמיאל חיפה. כתוצאה מכך, נעולות גם היום תחנות כרמיאל, אחיהוד ורשל"צ הראשונים, ומביאים לפגיעה ב-15-10 אלף נוסעים מידי יום, רובם מהפריפריה. עד סוף היום, צפויות להתבטל 40 רכבות נוספות. הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים על חוסר האחריות של ועד עובדים ופגיעתם בעשרות אלפי נוסעים".

אתמול נפגשו נציגי ההנהלה והועד בליווי בכירי ההסתדרות הכללית לפגישה במטרה למצוא פשרה שתאפשר לקדם את פתרון סכסוכי העבודה ולסיים את השביתות. היות והפגישה לא הובילה להסכמות, השבית הועד את שני הקווים בפריפריה. שני הצדדים לא התייחסו בהודעות לתקשורת לתוכן הפגישה, והאם חלה התקרבות כלשהי בין עמדות הצדדים – הן בנושא סידור העבודה של הנהגים או בנושא הכוונה לפטר עובדים.

עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).
עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).

מועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה כי "העיצומים בחטיבת המטענים הם חלק מעיצומים רחבים שננקטים בימים האחרונים בגין הודעת ההנהלה כי בכוונתה להוציא לפועל תוכנית של צמצום תקנים ופיטורי עובדים. כל זאת בזמן שהיא מחלקת בונוסים של מאות אלפי שקלים למנהלים שפרשו וממשיכה לקלוט עוד ועוד מנהלים במשכורות עתק".

עוד טענו בוועד כי "הנהלת הרכבת בוחרת להשבית את פעילות החטיבה כדי לא לשלם שכר מלא על חצי עבודה ומגבירה את הנזק ללקוחות".

בתגובה לטענה זו מסרה רכבת ישראל כי "טענה זו אינה נכונה. הוועד משבית מעל שבוע 85 אחוז מפעילות חטיבת המטענים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!