דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט עולמי / כך שינה 'טייטל 9' את הספורט האמריקאי, אבל הפקיר את המאמנות

נשמע לכם הגיוני שלפני 45 שנים היו פי-2 יותר מאמנות במכללות השונות בארה"ב? | אם בוחנים את השינוי האדיר, החברתי והכלכלי, שעשה התיקון 'טייטל 9', שחייב את המכללות להקים קבוצת נשים במקביל לכל קבוצת ספורט גברים, אפשר ללמוד משהו על מהפכות וכסף

המאמנת סילביה האטצ'ל (AP Photo/Robert Franklin)
המאמנת סילביה האטצ'ל (AP Photo/Robert Franklin)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במגזין פרובס בדקו את מספר המאמנות הראשיות בענפי הספורט נשים השונים במכללות האמריקאיות. הם גילו באופן די מפתיע שבשנת 1972, 90% מהמשרות של מאמנת ראשית בקבוצות הספורט השונות במכללות היו בידי נשים, לעומת 40.8% בלבד כיום. המספר הנמוך יחסית של מאמנות ראשיות כיום, נובע בעיקר מהשינוי המבורך, לפיו בשנים האחרונות נכנס יותר ויותר כסף שמוענק למאמני ספורט הנשים במכללות האמריקאיות, מה שמביא יותר גברים להתחרות ולזכות במשרות האימון השונות.

בשנת 1972, כחלק מהמאבק שוויון מגדרי, נוסף תיקון לחוק החינוך בשם 'טייטל 9'. התיקון לחוק שינה לעד את ספורט הנשים האמריקאי, מכיוון שדרש מכל מכללה אמריקאית שיש בה קבוצת ספורט גברים, להקים במקביל קבוצת נשים באותו ענף או בענף אחר. ההשפעה של החוק על הספורט האמריקאי הייתה דרמטית – מאות קבוצות נפתחו במכללות, העניקו מלגות, מתקנים וצוות אימון ברמות גבוהות ואיכותיות יותר לשחקניות הצעירות, ובמגוון רחב של ענפי ספורט.

ג'וני טיילור, מאמנת קבוצת נשים בכדורסל. (AP Photo/Joshua L. Jones)
ג'וני טיילור, מאמנת קבוצת נשים בכדורסל. (AP Photo/Joshua L. Jones)

השוואת התנאים עם ספורט המכללות הגברי יצרה מצב שבו הספורטאיות הצעירות זכו לתנאים איכותיים יותר, והצליחו להתפתח במגוון ענפי ספורט. שני ענפי הספורט הקבוצתיים הבולטים ביותר היו כדורגל וכדורסל ובשניהם, בעזרת "טייטל 9", הצליחו בארה"ב לפתוח פער משמעותי במספר הספורטאיות ובאיכותן על פני מדינות אחרות. ארה"ב  היא אלופת העולם בכדורגל נשים זו השנה השלישית, עם שלושה גביעי עולם, יותר מכל מדינה אחרת, ובכדורסל זכתה ארה"ב זכתה בחמש האולימפיאדות האחרונות וב-7 מתוך 9 אליפויות העולם האחרונות.

כסף וספורט

לצד העלייה באיכות השחקניות ותחומי הספורט הקבוצתיים הרבים, היו מי שנפגעו מתוצר הלוואי של המהלך החשוב – המאמנות. במקום שיש בו עלייה בשכר, עדיין יעדיפו מנהלי ספורט רבים להעניק את משרת האימון למאמן מאשר למאמנת. במקום בו יש שכר איכותי, גברים רבים יעדיפו את אימון קבוצת הנשים הבכירות מאשר אימון קבוצות גברים ברמות נמוכות יותר.

לא צריך להרחיק כדי לחזות בתופעה. בליגת הכדורגל נשים בישראל, יש תשע קבוצות אותן מאמנים שמונה גברים ומאמנת אחת, שלי ישראלי מאמנת בנות נתניה. בליגת הנשים בכדורסל המצב קצת יותר טוב, עם שתי מאמנות מתוך 10 קבוצות המשתתפות העונה בליגה, שירה העליון מאמנת מכבי רמת חן ואורנה אוסטפלד המאמנת הוותיקה של א.ס רמת השרון.

נבחרת ישראל בכדורסל נשים. צילום: איגוד הכדורסל
נבחרת ישראל בכדורסל נשים. צילום: איגוד הכדורסל

אחת הסיבות המרכזיות שקבוצות ספורט נשים מעדיפות מאמנים גברים, היא בגלל שאותן הקבוצות בסופו של דבר בבעלות או בניהול של גברים, כולל התאחדויות הכדורגל והכדורסל השונות שמעדיפים גברים על נשים באימוני נבחרות הנשים השונות. אם רוצים להגדיל את מספר מאמנות ספורט הנשים בארץ ובעולם, צריך קודם כל לשנות את מי מנהל את קבוצות הספורט, ובמקביל לתת יותר הזדמנויות לנשים כמאמנות ראשיות בענפי הספורט השונים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!