דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילת

"תושבי אילת אינם שקופים" / ושכולם יקפצו: אלפי אילתים הפגינו במחאה כנגד סגירת 'שדה דב'

הכניסות לעיר נסגרו, נאומים חוצבי להבות ננאמו - אבל עתיד שדה דב לא נראה מבטיח | החלופה אותה מציעים, נחיתה והמראה דרך נתב"ג, נראית לאילתים קלושה, ותביא לטענתם אחוז ניכר מהישראלים הנופשים בעיר הדרומית, לנפוש בחו"ל

מחאת תושבי אילת על סגירת שדה דב. (קרדיט: דוברות עיריית אילת)
מחאת תושבי אילת על סגירת שדה דב. (קרדיט: דוברות עיריית אילת)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי תושבי אילת ביניהם חולים, סטודנטים, תלמידים ובני נוער, חברות, ארגונים וועדי עובדים, הפגינו אתמול (שלישי) כנגד סגירת שדה דב. הלימודים הושבתו מהשעה 11:00 בבוקר, הכניסות לעיר בכביש 90 וכביש 12נחסמו, צמיגים נשרפו, התחבורה הציבורית הופסקה, כך גם תנועת היאכטות ומעברי הגבול לטאבה ועקבה. ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי אמר בהפגנה: ״תושבי אילת אינם שקופים. שדה דב הוא צינור החמצן לעיר אילת וההחלטה לסגור אותו היא החלטה הזויה חסרת רגישות, שתפגע קשות בעיר אילת".

כחלק מהמחאה, מאות מתושבי חבל אילות וערבה דרומית חסמו את צומת קטורה על כביש 90 לכיוון אילת, את צומת יטבתה ואת צומת שדה התעופה אילת ע"ש רמון. בין המפגינים – ראש המועצה – חנן גינת שאמר:" בסגירת שדה-דב יש התעלמות מוחלטת מאלפי אנשים וילדים שחיים בדרום המרוחק של הארץ, מהצרכים המידיים והחיוניים שלהם, של אנשים שבחרו לגור באזור בו אף אחד אחר לא מוכן לגור, שבחרו ליישב את הפריפריה של הפריפריה, למרות הקשיים, ועומדים לשלם על כך ביוקר".

מחאת תושבי אילת על סגירת שדה דב. (קרדיט: דוברות עיריית אילת)
מחאת תושבי אילת על סגירת שדה דב. (קרדיט: דוברות עיריית אילת)

לפי הנתונים הרשמיים, מעל ל-800 אלף נוסעים פוקדים את שדה דב מידי שנה ולקיבולת הזו, מסכימים כל גורמי התעופה – אין פתרון. לדעת מומחי התעופה, בשל רפורמת השמים הפתוחים, כבר היום, נתב"ג קורס תחת העומס ובשנת 2020 יגיע לקיבולת שיא. רשות שדות התעופה מודה, כי הקצאת טיסות לאילת תצטרך לבוא על חשבון הפעילות הבינלאומית.

לדעת המומחים, סגירת שדה דב תביא לירידה של עד 40% במספר הטסים לאילת, בשל הירידה המשמעותית בתדירות הטיסות, התייקרות מחירי הכרטיסים, הארכת משך ההגעה וירידה ברמת השירות. כשמדובר בתיירות, אילת צבועה כחול לבן. 84% מהנופשים בעיר הדרומית הם ישראלים. עליהם מבוססת כלכלת העיר וזהו מנוף הצמיחה שלה. אלא שבשל כל הסיבות שלעיל, הישראלים כבר לא ירצו להגיע לעיר. מי שיגיע לנתב"ג, יבחר לטוס לחו"ל.

מה דורשים התושבים?

שדה דב מהווה עורק תחבורה מרכזי לעיר עם כ-15 טיסות ביום. מלבד תנועת התיירים לעיר, באילת מייחסים לשדה דב חשיבות רבה מאחר והוא מאפשר לתושבי אילת הנדרשים להגיע לאזור המרכז בתדירות גבוהה, לצורכי עבודה או לטיפולים רפואיים, לעשות זאת בקלות יחסית. בנוסף חוששים באילת כי נותני שירותים שונים, ביניהם רופאים מומחים יסרבו לעבוד באילת בגלל הטירחה הנוספת שבטיסה דרך טרמינל 1 בנתב"ג.

באילת מבינים כי בסופו של דבר שדה דב יפונה במלואו או בחלקו. עם זאת תוכניות הבניה נמצאות עדיין בשלבים מוקדמים ויקח שנים עד שיתקבלו אישורי בניה בשטח השדה. בנוסף, היום מקודמות במקביל שתי תוכניות מתאר שונות לשטח. התוכנית המקורית, של מהנדס עיריית תל אביב, מדברת על פינוי מלא של השדה ובניית 16,000 יחידות דיור ותוכנית שייזם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, לפינוי חלקי של השדה מדברת על בניית 8,000 יחידות דיור, תוך כדי המשך הפעילות האזרחית בשדה דב.

בשלב הנוכחי בעיריית אילת דורשים מראש הממשלה, מתוקף סמכותו כשר הביטחון, לדחות את סגירת שדה דב פעם נוספת (עד כה נדחתה הסגירה ארבע פעמים בשנים האחרונות), על מנת לאפשר את קידומו של מתווה חולדאי או פתרונות חלופיים אחרים. יש לציין כי בימים האחרונים שלח היועץ המשפטי לממשלה מכתב לראש הממשלה נתניהו, בו הוא דורש מראש הממשלה להימנע מקבלת כל החלטה בנושא לפני הבחירות "המתן עם ההחלטה באשר לגורל שדה דב עד לבחירות. קבלת החלטות בתקופה של בחירות עלולה להיות מונעת או להיראות כמונעת משיקולים הנוגעים לבחירות, ובכלל זה הרצון להטיב על ציבור מסוים עובר לבחירות כדי לזכות באהדתו".

המתנגדים לפינוי שדה דב

מלבד תושבי אילת וראש העיר שלהם מאיר יצחק הלוי, גם ראש עיריית תל אביב הצטרף למאבק נגד סגירת שדה דב. בשבוע שעבר כינסו השניים מסיבת עיתונאים משותפת בשדה דב בקריאה לממשלה לעצור את סגירתו. חולדאי נאבק בעניין גם מול גורמים בתוך העירייה שלו, בינהם מהנדס העיר שמוביל את התוכנית לפינוי השדה. חולדאי רואה בשדה התעופה הקיים נכס חשוב לתיירות בתל אביב ולכן גם גיבש הכולל בניה של 8000 יחידות דיור בלבד והשארת שדה התעופה פתוח.

שדה דב (משה שי \ פלאש90)
שדה דב (משה שי \ פלאש90)

מתנגדים נוספים לתוכנית הם ועד תושבי שיכון ל' המתגוררים בסמוך לשדה התעופה. מבחינתם, המצב בו שדה התעופה חוצץ בין השכונה היוקרתית לחוף הים, עדיף על בנייה מסיבית של מגדלים שיחסמו את השכונה מצד מערב.

עוד מתנגדות לתוכנית חברות ארקיע וישראייר, המפעילות את רוב הטיסות בקו תל אביב אילת. להערכת גורמים מתחום התעופה, נתב"ג נמצא כבר היום בעומס טיסות ולא יוכל לקלוט את כל הטיסות המבוצעות היום משדה דב. כתוצאה מכך מספר הטסים לאילת צפוי לרדת בכ 30% עם סגירת שדה דב.

לכל אלו אפשר להוסיף כ-80 חברי כנסת שתמכו בדחיות הפינוי של שדה דב במהלך הקדנציה האחרונה. בינהים ח"כ סמוטריץ (איחוד מפלגות הימין) שיזם את החוק שהסמיך את שר הביטחון לדחות את פינוי השדה, וחברי הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) מיקי לוי (יש עתיד) איתן ברושי ואילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)  שהצטרפו למסיבת העיתונאים שקיימו הלוי וחולדאי בשבוע שעבר.

התומכים בפינוי שדה דב

בחלק מקרקעות שדה דב והקרקעות הסמוכות לו מחזיקים אנשים פרטיים. חלקם רכשו את הקרקעות כבר בסוף שנות השישים כשהממשלה החליטה על פינוי השדה בפעם הראשונה. עבורם פינוי שדה דב שווה הרבה מאוד כסף.

מטוס ארקיע נמל תעופה שדה דב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטוס ארקיע נמל תעופה שדה דב (צילום: ניצן צבי כהן)

בנוסף צפויה להרוויח מפינוי שדה דב גם רשות מקרקעי ישראל המחזיקה בחלק מהקרקעות ששוות עשרות מיליארדי שקלים. ברשות תומכים בפינוי השדה שמהווה גם עתודת הבניה המשמעותית האחרונה בשטח תל אביב.

גם במשרד האוצר תומכים בפינוי מהיר ככל הניתן של שדה דב. על פי ההערכות הפינוי יניב לקופת המדינה מיסים בשווי של כמה מיליארדי שקלים שאמורים בחלקם לשמש למימון העתקת בסיסי צה"ל לנגב. בנוסף באוצר חוששים כי דחיות נוספות בפינוי השדה יביאו את בעלי הקרקע לתבוע את המדינה על ההפסדים שנגרמים להם כתוצאה מההחלטה. באוצר מעריכים כי ביטול פינוי שגה דב יעלה למדינה כחמישה מיליארד שקלים פיצויים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!