דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לא כוס התה שלהם / לא מפסיקה להפסיד: הפרלמנט הבריטי הצביע נגד הצעת מיי לברקזיט

למרות ההבנות החדשות אליהן הגיעה מיי עם נשיא הנציבות האירופית לפיהן הגבול באירלנד ימשיך להתנהל כגבול פתוח, אך לא לאורך זמן, הצביעו מרבית חברי הפרלמנט הבריטי נגד הצעתה | היום (ד') הצבעה דרמטית על האפשרות לעזוב את האיחוד האירופאי ללא הסכם

הפגנה מחוץ לפרלמנט בלונדון , 12 במרץ 2019 (AP Photo/Matt Dunham)
הפגנה מחוץ לפרלמנט בלונדון , 12 במרץ 2019 (AP Photo/Matt Dunham)
יונתן קירשנבאום

הפסד היסטורי נוסף לראש ממשלת בריטניה תרזה מיי – בפער של 149 קולות, דחו אמש (שלישי) חברי הפרלמנט הבריטי את הצעתה למתווה הברקזיט, גם לאחר השינויים שחלו בו. היום תיערך הצבעה נוספת על האפשרות שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם כלל. הפרלמנט צפוי להצביע נגד יציאה ללא הסכם, דבר שעשוי להוביל לבקשת הארכה מהאיחוד האירופי ובחירות כלליות, במידה והמפלגה השמרנית לא תצליח לגבש מתווה יציאה שיכול לעבור בהצבעה בפרלמנט.

בשיחות ליליות אמש, בין ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי לנשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר בעיר שטרסבורג, הגיעה מיי להבנות עם האיחוד שלטענתה שינו באופן דרמטי את המתווה, אך כאמור שינויים אלו לא סייעו בידה להעביר את ההסכם. כזכור, לפני כחודש מיי ספגה את ההפסד הקשה ביותר בהיסטוריה של הפרלמנט הבריטי.

מפגין נגד הברקזיט, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)
מפגין נגד הברקזיט, 15 בינואר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)

לטענת מיי השינויים היו אמורים למנוע מצב שבו האיחוד האירופי יהפוך את ה"בקסטופ"- הסדר הביניים שיאפשר לגבול בין בריטניה ואירלנד להמשיך להתנהל על פי כללי הגבולות הפתוחים של האיחוד, למצב קבע. חשש זה היה אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בהתנגדותם של חברי המפלגה השמרנית למתווה בחודש שעבר. המתנגדים טענו כי גבול פתוח עם אירלנד סותר למעשה את דרישות העם הבריטי שהצביע בעד יציאה מוחלטת מאזור התנועה החופשית של האיחוד האירופי.

מפגינים נושאים שלטים הדורשים המשך של המצב הקיים היום בו אין גבול ממשי בין המדינות. נוארי, בגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד, 26 לינואר 2019 . (AP Photo/Peter Morrison)
מפגינים נושאים שלטים הדורשים המשך של המצב הקיים היום בו אין גבול ממשי בין המדינות. נוארי, בגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד, 26 לינואר 2019 . (AP Photo/Peter Morrison)

משמעותו של תרחיש לפיו בריטניה עוזבת את האיחוד ללא הסכם, היא שבין לילה תפסיק בריטניה להיות חלק מאזור הסחר החופשי של האיחוד האירופי, ועל מסחר איתה יוטלו המכסים הסטנדרטיים של ארגון הסחר העולמי. משאיות שנכנסות מהאיחוד האירופי לבריטניה יצטרכו לעבור בדיקות בגבול, ולמעשה תושבת במידה גבוהה הפעילות המסחרית של בריטניה עם האיחוד האירופי. בבריטניה נפוצים הדיווחים על אגירת מזון למקרה של מחסור בעקבות יציאה ללא הסכם, או "No Deal Brexit" באנגלית.

עם זאת, רבים מעריכים כי השינויים שהשיגה מיי במתווה אינם משמעותיים מספיק כדי להביא לתמיכה הדרושה לה בהצבעה. רבים מבין חברי המפלגה השמרנית שמתנגדים למתווה דורשים ביטול מוחלט של הבקסטופ- דבר שעלול להביא לחידוש העימותים על גבול בריטניה אירלנד שנפסקו בשנת 1998. אחרי הכישלון המוחץ בהצבעה האחרונה בפרלמנט הבטיחה מיי לחזור למשא ומתן עם האיחוד ולהגיע לשינוי שירצה את אותם המתנגדים.

"השינוי בהסכם עם הנציבות האירופית לא מכיל שום דבר שמתקרב לשינויים שתרזה מיי הבטיחה לפרלמנט" אמר מנהיג מפלגת הלייבור ויו"ר האופוזיציה ג'רמי קורבין. מפלגתו של קורבין הצביעה באופן גורף נגד ההסכם בהצבעה האחרונה.

גם שר הברקזיט מטעם המפלגה השמרנית פקפק ביכולתם של השינויים להבטיח את תמיכהת המפלגה השמרנית. "נשמע כאילו שוב, שום דבר לא השתנה" הוא אמר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!