דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

בחירות 2019 / כיצד, ואם בכלל, מתייחסות המפלגות לנושא האלימות נגד נשים?

אילו מפלגות התייחסו למניעת האלימות בהרחבה? אילו מהמפלגות התבטאו בנושא רק לאחר פניית 'דבר ראשון'? והמפלגה האחת שהתייחסה לסוגיה דווקא מהזווית המפתיעה של זכויות הגבר

נשים מוחות נגד אלימות כלפי נשים לקראת שביתת נשים. 2 בדצמבר 2018 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
נשים מוחות נגד אלימות כלפי נשים לקראת שביתת נשים. 2 בדצמבר 2018 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הבחירות לכנסת ה-21 יתקיימו בעוד פחות מחודש. בשבועות האחרונים, המפלגות השונות מגבשות ומפרסמות את מסריהן ומצעיהן, סוגרות את רשימת המתמודדים שלהן, ומסתערות על אולפני הטלוויזיה השונים.

רגע לפני הבחירות, תהינו האם וכיצד מתייחסות המפלגות השונות לנושא האלימות נגד נשים. 26 נשים נרצחו על פי החשד על רקע מגדרי בשנת 2018. במרבית המקרים, היה זה בן זוגן בהווה או בעבר, או אחד מבני משפחתן הקרובה, שנחשדו ברציחתן. מאות אלפי נשים בישראל חוות עדיין אלימות במשפחה ובידי בני זוגן. רק באוקטובר האחרון הנושאים הללו הובילו להתפרצות מחאה ארצית נרחבת כנגד רצח נשים ואלימות נגד נשים. אך האם הנושא הזה, שמשפיע על חייהן היום-יומיים של נשים רבות כל כך במדינה, זוכה להתייחסות על ידי המפלגות השונות כשהן רצות לכנסת?

מחאה נגד אלימות נגד נשים בירושלים 8 בנובמבר 2018 (נעם רבקין פנטון / פלאש90)
מחאה נגד אלימות נגד נשים בירושלים 8 בנובמבר 2018 (נעם רבקין פנטון / פלאש90)

על מנת לענות על שאלה זו, ניגשנו לכל מצעי המפלגות שפורסמו ובדקנו האם קיימת בהם התייחסות לנושא. פנינו למפלגות שלא פרסמו מצע, ושאלנו האם וכיצד יפעלו למיגור אלימות נגד נשים כאשר יבחרו לכנסת. תוצאות הסקירה לפניכן ולפניכם:

התייחסו לנושא במצע בהרחבה ובענייניות

כחול לבן

מצע: מצע כחול לבן מתייחס במפורש לסוגיית האלימות נגד נשים. בפרק במצע שמתייחס לנשים, מציעה המפלגה מספר פעולות שיגבירו את השוויון המגדרי במדינת ישראל. בתוך כך, מתייחסת המפלגה גם לאלימות נגד נשים, ומצטטת את נתוני המשטרה אודות נשים הסובלות מאלימות במשפחה, ואת הנתונים אודות מספר הנשים שנרצחו בידי בן זוגן בעשור האחרון.

וכך מציעה המפלגה: "נקדם חקיקה להחמרת הענישה על רצח נשים בידי בני זוגן, וחקיקה להגנה על נשים המתלוננות על אלימות במשפחה. נבטיח את מעורבות המדינה בהפעלת מקלטים לנשים נפגעות אלימות". המצע מתייחס אף לצרכים התקציביים שפעולות אלה צפויות לגרור, ומתחייב להעמיד תקציבים הולמים לקידום הנושאים, ולהדרכה מתאימה של רשויות אכיפת החוק והמשטרה.

סיור מפלגת כחול לבן בצפון. 4 במרץ 2019 (קרדיט: כחול לבן)
סיור מפלגת כחול לבן בצפון. 4 במרץ 2019 (קרדיט: כחול לבן)

הפרק במצע מתייחס גם לתופעות נוספות המתייחסות להעדר שוויון מגדרי, בין היתר: מיגור תופעת הדרת הנשים, מיגור זנות ושיקום נשים בזנות, שילוב נשים במוקדי קבלת החלטות, ועוד. המפלגה מתייחסת לתחום דיני המשפחה, ומתחייבת "לתקן את אי-השוויון המובנה בדיני המשפחה ולפעול להפסקת מרוץ הסמכויות. נקדם ייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות, ונפעל לקידום פתרונות לעגונות ולמסורבות גט".

נשים בעשירייה הראשונה: לאחר איחוד המפלגות שהוביל ליצירת רשימת כחול-לבן לכנסת, רק בשניים מתוך עשרת המקומות הראשונים מוצבות נשים: מיקי חיימוביץ' (7), ואורנה ברביבאי (10).

חד"ש-תע"ל

מצע מפלגת חד"ש: מצע מפלגת חד"ש כולל פרק העוסק ב"שוויון האישה בכל התחומים". הפרק מתייחס באריכות לזכויותיהן של נשים בעבודה, ומזכיר גם את בעיית האלימות נגד נשים. במצע נכתב כי "מאות אלפי נשים בישראל הן נפגעות אלימות, אך רק מיעוטן זוכה במענה שיאפשר להן לצאת ממעגל האלימות, להשתקם, ולממש את הפוטנציאל האישי, הכלכלי, והחברתי שלהן".

הפגנה יהודית-ערבית כנגד רצח נשים. במרכז מקדימה סמר סמארה, יו"ר האגף לתעסוקה, זכויות נשים וחיים משותפים בנעמת. צילום: דוברות נעמת
הפגנה יהודית-ערבית כנגד רצח נשים. במרכז מקדימה סמר סמארה, יו"ר האגף לתעסוקה, זכויות נשים וחיים משותפים בנעמת. צילום: דוברות נעמת

המפלגה מבטיחה לפעול כנגד אלימות נגד נשים במספר אופנים: אכיפה מוגברת של החוקים נגד אלימות גופנית, מינית ונפשית במשפחה; הגדלת התקציבים המיועדים לסיוע לנשים, קרבנות אלימות וניצול, וניהול מסע הסברה בעניין זה; מאבק נגד רצח נשים, לרבות בטענה הפסולה של "כבוד המשפחה"; מאבק נגד סחר בנשים ופורנוגרפיה.

לאחרונה, אוחדה מפלגת חד"ש עם מפלגת תע"ל (תנועה ערבית להתחדשות), בראשה עומד ח"כ אחמד טיבי. מפלגת תע"ל לא פרסמה מצע לקראת הבחירות הנוכחיות. פנינו למפלגת חד"ש ושאלנו האם האיחוד בין המפלגות צפוי להשפיע על עמדות המפלגה בנושא המאבק באלימות נגד נשים, ונענינו כי בקרוב צפוי להתפרסם מצע משותף לשתי המפלגות, וכי מצע זה לא צפוי לכלול שינויים בנושא המאבק באלימות נגד נשים.

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של רשימת חד"ש-תע"ל לכנסת מוצבות שתי נשים: ח"כ עאידה תומא-סלימאן (3), וסונדוס סאלח (7).

מרצ

מצע: מצע מרצ מתייחס למאבק למען זכויות נשים, ובתוך כך גם לביטחונן האישי של נשים ולמאבק באלימות נגד נשים. מצע המפלגה מבטיח כי "מרצ תילחם למען זכויות נשים, נגד הדרתן, תחתור להבטחת ייצוג לנשים בכל גוף ציבורי או מוקד קבלת החלטות, להפסקת האפליה בתעסוקה, בחינוך ובבריאות ולמען הביטחון האישי במשפחה ובמרחב הציבורי".

מצביעה בפריימריז של מרצ. 14 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מצביעה בפריימריז של מרצ. 14 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה ברשימת מרצ לכנסת מוצבות ארבע נשים: תמר זנדברג (1), מיכל רוזין (3), מהרטה ברון רון (6), וגבי לסקי (9).

גשר

מצע: מצע מפלגת גשר מתייחס בהרחבה לתופעת האלימות נגד נשים. על פי המצע: "המילה ביטחון נקשרת בישראל ללוחמה והגנה מפני אויב חיצוני ומשאבים רבים מושקעים בכך. אולם נשים ישראליות רבות סובלות מפגיעה רציפה ומתמשכת בביטחונן האישי, במרחב התנועה שלהן ובשלמות גופן, על פי רוב מידיהם של אנשים הקרובים אליהן. יש לפעול בכל דרך ובנחישות למיגור תופעות ההטרדה, התוקפנות והאלימות נגד נשים וילדים ולהעלאת הביטחון האישי של נשים בכל גיל ובכל המגזרים בחברה".

המפלגה מציעה שורת צעדים שתכליתן לשנות מצב זה. מעבר לתמיכת המפלגה ביישום התוכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים, היא מציעה מספר צעדים נוספים: שיפור אופן הטיפול בתלונות של נשים על אלימות, הקמת בתי דין נפרדים המתמחים בטיפול בעבירות מין, הקמת יחידת ידע במשטרת ישראל שתלווה את הטיפול בעבירות מין ועבירות נגד נשים, החרפת הענישה בטיפול בעבירות מין.

יו"ר סיעת 'גשר' אורלי לוי אבקסיס (צילום: פלאש 90)
יו"ר סיעת 'גשר' אורלי לוי אבקסיס (צילום: פלאש 90)

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של מפלגת גשר לכנסת, משובצות חמש נשים: אורלי לוי-אבקסיס (1), יפעת ביטון (3), כרמן אלמקייס (6), מיכל הירש-נגרי (7), וליאת יקיר (8).

התייחסו בצורה חלקית / רק לאחר פנייה

כולנו

מצע: כולנו לא התייחסה במצעה לנושא האלימות נגד נשים. עם זאת, המפלגה מתייחסת להישגיה בתחום קידום השוויון בנטל ההורות בין נשים וגברים, ובכך שפעלה לקדם שני חוקים בנושא: חוק חופשת לידה לאבות, וחוק חלוקת ימי מחלה לילד שיחולק בין ההורים באופן שווה.

נשים בעשירייה הראשונה: העשירייה הראשונה של רשימת כולנו לכנסת כוללת שלוש נשים: יפעת שאשא-ביטון (3), טלי פלוסקוב (5), ומירב בן ארי (6).

יהדות התורה

מצע: מפלגת יהדות התורה לא פרסמה מצע לקראת הבחירות. עם זאת, לאחר פנייה למפלגה בנושא, נמסר כי "יהדות התורה רואה באלימות נגד נשים מכה חולה שיש למגרה בכל דרך. המפלגה תתמוך בכל יוזמה ברוכה שתוגש לפתחה כדי לקדמה בקדנציה הקרובה. המפלגה תהיה שותפה מלאה לכל תהליך חוקתי למען מניעת אלימות ורצח נשים מכל המגזרים והאוכלוסיות".

נשים בעשירייה הראשונה: רשימת יהדות התורה לכנסת אינה כוללת נשים.

איחוד מפלגות הימין

מצע: פעילי איחוד מפלגות הימין טוענים שמצע המפלגה פורסם. אנו לא הצלחנו למצוא מצע כזה.

פנינו למפלגה בשאלה על הנושא, ונענינו כי "האלימות כלפי נשים והרצח המגדרי חוצים מגזרים, גילאים ואוכלוסיות. נפעל למען תקצוב למאבק באלימות נגד נשים, חיזוק מערכות הרווחה בתחום הטיפול בגברים אלימים, ותגבור המענים לנשים מוכות בתוך הקהילה".

עוד ציינה המפלגה כי מועמדת מספר 6 ברשימתה, עידית סילמן, הינה חברה בקואליציות ומאבקים נגד אלימות כלפי נשים. עידית סילמן ציינה במענה לפניית 'דבר ראשון': "זה נושא שיקר לליבי, ואני מקדמת את הנושא בקואליציות רחבות הנאבקות למיגור התופעה. אמשיך להיאבק על כך גם בכנסת הבאה".

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של איחוד מפלגות הימין ישנן שתי נשים: עידית סילמן (6), ואורית סטרוק (7).

העבודה

מצע: דווקא מפלגת העבודה, שנודעה בח"כיות שפעלו רבות בעבר לשם קידום שוויון מגדרי, לא כללה במצעה כל התייחסות לאלימות נגד נשים, רצח נשים, או מאבק לשוויון מגדרי.

פנינו למפלגה בשאלה על הנושא, ונענינו כי "מפלגת העבודה רואה במיגור אלימות נגד נשים מטרה מרכזית. חיזוק האמון בין הציבור לבין גופי אכיפת החוק והטמעת ערכי שלטון החוק, הגנה על זכויות הנשים והעלמת האלימות נגדן חיונית לא רק לחוסנם הפרטי של כל אישה וכל אזרח, אלא גם לחוסנם של שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית".

המפלגה התייחסה לתכנית הלאומית לטיפול באלימות נגד נשים, תכנית אותה תבעו מארגנות מחאת הנשים לתקצב אך טרם תוקצבה על ידי הממשלה. במענה שקיבלנו טענה המפלגה כי היא מחויבת "לתקצוב ובעיקר ליישום נחוש של תכנית ממשלתית רב שנתית, המשותפת לגורמי חוק, אכיפה, רווחה וחינוך. התכנית תכלול החמרת ענישה, הגברת האכיפה, הגדלת הסיוע לארגוני החברה האזרחית הפועלים בתחום והרחבה משמעותית של מספר המסגרות המציעות תמיכה, סיוע ומקלט לנשים וילדים קרבנות אלימות משפחתית והגדרתו של סל תמיכה מורחב של המוסד לביטוח הלאומי. זאת, לצד הקמת מסגרות נוספות לשיקום בני זוג אלימים וצעדי הסברה וחינוך נרחבים בנושא".

נבחרת העבודה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
נבחרת העבודה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

עוד נמסר ממפלגת העבודה כי "כמפלגה החורטת על דגלה את נושא השוויון, אנו מאמינים כי אלימות נגד נשים מושתתת בין היתר על העדר שוויון בין מצבם של גברים ונשים בחברה, ועל כן החלת שוויון מלא בין גברים לנשים בכל תחומי החיים יתמוך גם הוא בצמצום תופעת האלימות נגד הנשים. לשם כך תפעל המפלגה לקידום ייצוג נשים ברשויות השלטון, ביטול הפערים בשכר ובתנאי התעסוקה בין נשים וגברים, מניעת כל סממן של הדרת נשים במרחב הציבורי וחינוך לשוויון מגדרי".

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של המפלגה נמצאות ארבע נשים: סתיו שפיר (4), שלי יחימוביץ' (5), מרב מיכאלי (7), ורויטל סוויד (9).

לא התייחסו לנושא – לא במצע ולא לאחר פנייה

הליכוד

מצע: מפלגת הליכוד לא פרסמה מצע לקראת הבחירות לכנסת ה-21.

פנינו למפלגה בשאלה על הנושא אך לא קיבלנו מענה.

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של רשימת הליכוד לכנסת נמצאות שתי נשים: ח"כ מירי רגב (6) וח"כ גילה גמליאל (10).

הימין החדש

מצע: במצע מפלגת הימין החדש, לא קיימת התייחסות לנושא האלימות נגד נשים, או לנושא השוויון המגדרי וקידום נשים כלל. במצע קיים פרק המתייחס לנושא בטחון הפנים במדינה – אך זה אינו נוגע לנושא אלימות נגד נשים או ביטחונן.

פנינו למפלגה בשאלה על נושא הטיפול באלימות נגד נשים אך לא קיבלנו מענה.

נשים בעשירייה הראשונה: ברשימת הימין החדש יש את מספר הנשים הגבוה ביותר בעשירייה הראשונה – חמש נשים מתוך עשרה מתמודדים: איילת שקד (2), אלונה ברקת (3), שולי מועלם-רפאלי (5), קרוליין גליק (6), ושירלי פינטו (10).

ש"ס

מצע: מפלגת ש"ס לא פרסמה מצע לקראת הבחירות לכנסת ה-21.

פנינו למפלגה בשאלה על הנושא אך לא קיבלנו מענה.

נשים בעשירייה הראשונה: רשימת ש"ס לכנסת אינה כוללת ולו אישה אחת.

רע"ם-בל"ד

מצע: המפלגה לא פרסמה מצע לקראת הבחירות. לאחרונה, פסלה וועדת החבירות לכנסת את ריצתה של המפלגה – אך המפלגה עתרה לבית המשפט העליון כנגד החלטה זו.

פנינו למפלגה בשאלה על הנושא אך לא קיבלנו מענה.

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של רשימת רע"ם-תע"ל כוללת שני נשים: היבא יזבק (4), ואימאן חטיב-יאסין (9).

זהות

מצע: זהות לא מתייחסת במצעה כלל לאלימות אותה חוות נשים, או לנושא השוויון המגדרי.

בפרק מצע המפלגה הנוגע לנושא "טיפול בתלונות על אלימות במשפחה", מתייחסת זהות לנושא אחד בלבד: תלונות שווא של נשים כנגד בני זוגן. המצע מתעלם לחלוטין מתלונות מוצדקות על אלימות במשפחה, ומתמקד כולו בתלונות שווא על אלימות במשפחה, תופעה שממדיה עומדים על אחוזים בודדים מבין כלל התלונות המוגשות כנגד אלימות במשפחה. המצע מתייחס לכך וקובע כי "אין לנו עניין לעסוק בוויכוח על ממדי התופעה – הפגיעה שנגרמת לחשודים עקב תלונות שווא כאלה היא חמורה מספיק כדי שנתייחס לכל מקרה ומקרה בתשומת לב ראויה".

משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות (צילום: פלאש90)
משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות (צילום: פלאש90)

במצע נכתב כי "במקרה של תלונה על אלימות במשפחה המשמעות היא הרחקה מהבית ומהילדים, כלומר פגיעה חמורה בחשוד לפני שמוכיחים את אשמתו, ולעתים קרובות עוד לפני שמוצאים ראיות כלשהן שתומכות בחשדות נגדו מלבד התלונה עצמה". המפלגה מציעה לגבש נהלים חדשים בפרקליטות המדינה ובמשטרה כנגד תלונות שווא.

בנוסף, מתייחס המצע באריכות לנושא בטחון הפנים: ראשית, דרך ההצעה לאחד את המשרד לביטחון פנים יחד עם משרד הפנים והמשרד לשירותי דת לכדי משרד אחד בלבד. בהמשך, דרך ההצעה לאפשר נשיאת נשק אישי לכל אזרח המעוניין בכך.

נשים בעשירייה הראשונה: בעשירייה הראשונה של רשימת זהות לכנסת מוצבות שתי נשים: רונית דרור (4), וליבי מולד (5).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!